/
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
مهندس علیرضا جعفرپور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در گفتگو با نبض نفت خبر داد:

اجرای سه طرح مهم شرکت نفت ستاره خلیج فارس برای حرکت به سمت پتروپالایشی شدن

مهندس علیرضا جعفرپور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از اجرای سه طرح مهم در این پالایشگاه برای حرکت به سمت پتروپالایشی شدن خبر داد و گفت رویکرد ما این است که در کنار تولید سوخت در چرخه و زنجیره مواد غذایی کشور هم مشارکت داشته باشیم.
کد خبر : ۵۵۰۵۳

تهیه و تولید: نسرین مالک‎پور ستاری

مهندس علیرضا جعفرپور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در یک گفتگوی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت گفت: ما اولین تعمیرات اساسی را در بهمن و اسفند سال گذشته انجام دادیم. چند پروژه افزایش ظرفیت داشتیم که با موفقیت کامل انجام شد و شرایط برای افزایش ظرفیت فراهم است. با راه‌اندازی واحد تصفیه گازوییل سعی می‎کنیم به ظرفیت 480 هزار بشکه در روز دست پیدا کنیم. جعفرپور افزود: ما دارای دو واحد تصفیه گازوئیل هستیم که یکی از آنها به خاطر مشکلاتی که داشت اصلا در سرویس قرار نگرفته بود. یکی از واحدهای تصفیه گازوئیل نیز با نصف ظرفیت کار می‌کرد. در آن واحدی که از سرویس خارج بود تغییرات لازم را ایجاد کردیم و مبدل مورد نیاز نصب شد و مشکل کمپرسور آن که دچار آسیب شده بود برطرف شد و آن واحد هم به بهره‎برداری رسید. این واحد بدون مشکل در سرویس قرار دارد و منتظر افتتاح رسمی آن هستیم. تلاش ما بر این است که آن واحد دوم که به صورت نصفه و نیمه فعالیت می‌کرد را تکمیل کرده تا یکی دو ماه آینده با ظرفیت کامل فعالیت کند. اگر هر دو واحد به صورت کامل در سرویس قرار گیرند تولید 480 هزار بشکه در روز ما محقق خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه مشکلات واحد تصفیه گازوئیل به دست متخصصان ایرانی برطرف شد گفت: با توجه به اینکه کمپرسور این واحد تصفیه گازوئیل دچار مشکلات زیادی شده بود به دست توانای متخصصان داخلی مشکلات آن برطرف شد. گیربکس آن در خود پالایشگاه تعمیر شد. یک سری کارهای جزئی مانند لوله‌کشی، رنگ و ابزاردقیق هم در این واحد انجام شد.

مدیرعامل بزرگ‎ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان تاکید کرد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از بومی‌ترین پالایشگاههای ایران است. وی افزود: به خاطر موضوع تحریم‌ها بیشتر قطعات و تجهیزات استفاده شده توسط شرکت‌های ایرانی طراحی و ساخته شده است. البته در این پالایشگاه از تجهیزات خارجی هم استفاده شده است. ظرفیت پالایشگاه روزانه 360 هزار بشکه در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر با ظرفیت 450 تا 460 هزار بشکه فعالیت می‌کنیم و تا یکی دو ماه آینده به 480 هزار بشکه در روز هم خواهیم رسید. 

 

هر شرکتی نیازمندی‌های شرکت نفت ستاره خلیج فارس را تامین کند صددرصد حمایت می‌شود

 جعفرپور در خصوص انتشار کتابچه نیازمندی‌های شرکت نفت ستاره خلیج فارس در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ما در نمایشگاه سال گذشته این کتابچه را منتشر کردیم و برخی از نیازمندی‌های ما توسط برخی از شرکت‎های دانش بنیان برطرف شد. در نمایشگاه امسال (اردیبهشت 1402) برخی از نیازمندی‌ها که مرتفع نشده و همچنین نیازهای جدید پالایشگاه را در قالب یک کتابچه منتشر و در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌ایم. 

هر شرکتی که برای برطرف کردن نیازمندی‎‌های ما پیش قدم شود صددرصد از آن ها حمایت خواهیم کرد و امیدوار هستیم همه نیازمندی‌های ما از این طریق برطرف شود. 

 

ساخت یک بیماستان بسیار پیشرفته در بندرعباس

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص برخی از اقدامات اخیر این پالایشگاه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی گفت: در حال حاضر در حال ساخت یک بیمارستان هستیم. باید تاکید کنم که صنعت با اینکه موجب پیشرفت و توسعه یک منطقه یا استان می‌شود اما اثرات جانبی هم می‎تواند داشته باشد. ما بر اساس وظیفه و مسئولیت اجتماعی که بر عهده داریم فراتر از مسئولیت اجتماعی، پروژه‌هایی را اجرا می‎کنیم که عموماً بیشتر از 10 یا 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های ایران را در آن منطقه احداث می‎کنیم. این بیمارستان در فضایی حدود 28 هزار متر مربع و در هفت طبقه احداث می‌شود. سازه‌های بیمارستان تمام شده و وارد مرحله نازک‌کاری شده است. حدود 400 میلیارد تومان برای نما، احداث سیستم‌های مکانیکی و برقی، لوله‎کشی فاضلاب، گازهای طبی، درب و پنجره و ...قرارداد بسته‎ایم. همچنین یک قرارداد هم به ارزش 550 میلیارد تومان برای تاسیسات ویژه مانند آسانسور، ژنراتورهای برق اضطراری و یوپی‌اس، هواسازها، چیلرها و ... امضا کرده‎ایم. تلاش ما این است که بهمن سال 1403 این بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

 

506 نفر نیروی جدید در ستاره خلیج فارس استخدام می‎شوند

جعفرپور در خصوص جذب نیرو در این پالایشگاه گفت: حدود 9200 نفر برای جذب در شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس نام نویسی کرده‌اند. آزمون استخدامی آنها اواخر اردیبهشت برگزار شد. این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد و سطح آن بسیار استاندارد و بالا بود. برای ماندگار بودن نیروها سعی و تلاش ما بر این است که از نیروهای بومی استفاده کنیم. در برخی از رشته‌ها که تعداد نیروی درخواستی ما بیشتر از نیروهای متقاضی استان بود ظرفیت سراسری برای آن در نظر گرفتیم و اواسط تیر به صورت سه برابر ظرفیت اسامی اعلام می‌شود. تلاش می‎کنیم که کار جذب این نیروها تا شهریور یا مهر سال جاری به پایان برسد و از آنها در پالایشگاه استفاده کنیم. حدود 506 نفر در این آزمون جذب شده و استخدام شرکت نفت ستاره خلیج فارس می‎شوند. 

 

اقدامات ویژه شرکت نفت ستاره خلیج فارس برای پتروپالایشی شدن

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از اقدامات ویژه این پالایشگاه برای پتروپالایشی شدن خبر داد و گفت: اکثر پالایشگاهها از سوخت محور بودن فاصله می‌گیرند و به سمت پتروپالایشی شدن حرکت می‎کنند. این رویکرد اغلب پالایشگاههای کشور است. هدف کلی ما هم این است که بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بتوانیم از خام فروشی جلوگیری کنیم و محصولات بهتری برای کشور تولید کنیم. پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم از این قاعده مستثنی نیست و در همین راستا حرکت می‎کنیم. برای جلوگیری از خام فروشی ما سه طرح مهم در پالایشگاه داریم. در اکثر پالایشگاه هایی که بنزین تولید می‎کنند هیدورژن مازاد وجود دارد که این هیدروژن مورد استفاده خودشان قرار می‎گیرد اما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دلیل اینکه واحدهای پایین دستی نداریم کاربردی برای ما ندارد. برای رفع این مشکل یک واحد تولید آمونیاک را طراحی کرده‌ایم که حدود 500 هزار تن در سال تولید خواهیم داشت. همچنین سالیانه حدود 500 هزار تن انواع کود شیمیایی تولید خواهیم کرد. همان طور که ما در زنجیره تولید سوخت کشور فعالیت می‌کنیم در تولید کودهای شیمیایی و زنجیره مواد غذایی کشور هم مشارکت خواهیم داشت. 

در حال حاضر مقداری نفتای مازاد داریم که بخشی از آن را به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی می‌دهیم، بخشی را به صنایع داخلی می‌دهیم و بخشی را هم صادر می‌کنیم. به دنبال این هستیم که یک واحد اکتانایزر و سی‌سی‌آر جدید راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم نفتای مازاد را هم به بنزین تبدیل کنیم و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. همچنین مقداری بوتان مازاد داریم که به دنبال این هستیم که در فازهای بعدی آن را به ام‌تی‌وی تبدیل کنیم. 

 

پیشرو بودن ستاره خلیج فارس در برپایی ارودی راهیان پیشرفت

بازدیدها در سال 1402 ادامه دارد

جعفرپور در ادامه گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت در خصوص برپایی اردوی راهیان پیشرفت در این پالایشگاه گفت: به خاطر اینکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است و این پالایشگاه به دست متخصصان داخلی ساخته شده است و عملیات نصب همه تجهیزات آن هم به دست شرکت‌های داخلی انجام شده یک مکان مناسبی برای بازدید دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و اساتید بزرگوار است. این گروههای علمی و فرهنگی کشور سال گذشته بازدیدهای زیادی از شرکت نفت ستاره خلیج فارس داشتند که از یک طرف امیدبخش و از طرفی آگاهی بخش بود. این بازدیدها کمک کرد که این اقشار بدانند چه کارهای بزرگی در کشور و توسط متخصصان داخلی انجام شده است. به فرموده رهبر معظم انقلاب باید در مسیر جهاد تبیین کار و فعالیت صورت گیرد و جوانان این مرز و بوم باید بدانند که کشورشان در حال توسعه و پیشرفت است. این بازدیدها کمک می‌کند که این اقشار دید بهتری نسبت به جامعه خودشان داشته باشند. سال گذشته پذیرای حدود 4 هزار نفر از سراسر کشور بودیم و شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بین صنایع مختلف از این نظر بیشترین بازدیدکننده را داشت. برای بسیاری از بازدیدکنندگان جای تعجب داشت که این همه کار مثبت در کشور و به دست نیروهای داخلی انجام شده است. ما هم در این بازدیدها برای آنها سنگ تمام گذاشتیم و متخصصان خوبی را برای روایتگری این کار حماسی قرار دادیم. 

وی تصریح کرد: این ارودها و بازدیدها در سال 1402 هم ادامه دارند. از دانشگاه شهید بهشتی یک کاروان با عنوان بدون توقف حضور داشت که به نظرم عنوان جالبی بود چرا که کار ما بدون توقف ادامه خواهد داشت. 

در این بازدیدها تاکید من به دانشجویان این بود که پیشرفت و توسعه برای هیچ کشوری ارزان و بدون دردسر رخ نمی‎دهد و برای رسیدن به پیشرفت زحمت کشیده‌اند. بدترین حالت در بین جوانان این است که امیدشان را از دست بدهند. نا امیدی سهم مهلکی برای جوانان این مرز و بوم است.

جوانان ما باید بدانند که مسیر ما مسیر درست و منطقی است. اینکه در مسیر پیشرفت باید قدرت چانه‌زنی داشته باشید و بتوانید با کشورهای دیگر جهان رایزنی کنید. اگر قدرت چانه‎زنی نداشته باشید هر قدر هم رایزنی کنید به شما بهایی نمی‎دهند و نسخه مورد نظر خودشان را برای شما می‌پپیچند. 

این مدیر صنعت نفت کشور به جوانان توصیه کرد که از ظرفیت‎های ایران به خوبی استفاده کنند و به دنبال کارآفرینی باشند. وی در این خصوص گفت: بازار کار بسیار خوبی برای جوانان فراهم شده و آنها می‌توانند در این بازار فعالیت کنند. در نمایشگاه بیست و هفتم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران برخی از شرکت‌های داخلی در صنعت نفت قطعات الکترونیکی بسیار خوبی تولید و ارائه کرده بودند که روزی آرزوی آنها را داشتیم. جوانان ما نباید منتظر باشند که کسی برای آنها کار ایجاد کند بلکه باید کارآفرین باشند. اگر یک جوان با استعداد نتواند کار ایجاد کند چه کسی می‎تواند اشتغال ایجاد کند. جوان امروزی نباید به فکر یک میز آماده و کار اداری باشد بلکه باید از استعداد و توانایی خود استفاده کند. به اعتقاد من کارآفرینان در کشور باید بمانند تا چرخ این کشور به خوبی بچرخد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر