/
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

کاهش انتشار شدت صوت در سیستم تهویه مطبوع پایانه شناور فراورشی کوروش

در راستای پیاده‌سازی سامانه مدیریت نویز (Noise Management System) با اقدامات خلاقانه توسط کارکنان پایانه شناور فرآورشی کوروش، انتشار شدت صوت در سیستم تهویه مطبوع این پایانه کاهش یافت.
کد خبر : ۵۵۰۸۴
به گزارش نبض نفت روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، با گذشت بیش از شش سال از راه‌اندازی پایانه شناور فرآورشی کوروش، آلودگی صوتی ناشی از سیستم تهویه هوای مطبوع شناور جزء پیامدهای زندگی در FPSO قلمداد می‌‌شد.

قرار گرفتن رستوران در زیر اتاق تهویه و انتقال ارتعاش و صدای آزار‌دهنده عملا فرصت بهره بردن کارکنان از فضای استراحت در زمان صرف غذا را ناممکن نموده تا جایی که این مورد از دغدغه‌های اصلی مدیر منطقه عملیاتی کیش در خلال بازدیدهای متوالی وی بود.

برای حل این مشکل در روزهای پایانی سال گذشته کارگروه ویژه‌ای با حضور بخش‌های بازرسی فنی، عملیات دریایی و تعمیرات تشکیل شده و بررسی همه مدارک فنی اعم از نقشه‌های خطوط لوله، استراکچر و کمپرسور و نیز مطالعه بر روی سیستم‌های عایق صوتی بخشی از فعالیت‌های مطالعاتی این کارگروه بوده است.

هر چند عایق طراحی شده توسط سازنده کمپرسور تهویه با رقمی معادل یک سوم خرید کمپرسور راهکار مناسبی برای کاهش این سطح از آلودگی صوتی به شمار می‌رفت، ولی با بررسی دقیق‌تر جهت یافتن علل ریشه‌ای، مشخص شد ارتعاشات کمپرسور از طریق لوله‌های سیستم تهویه منتقل شده و به‌رغم عایق بودن این خطوط لوله، فقدان طراحی مناسب در سازه، به‌ویژه در نقاط ساپورت، باعث ایجاد لرزش و در نهایت تولید صدایی تا 90 دسی‌بل می‌شود. در نهایت با جداسازی لوله‌ها از نقاط ساپورت و قرار دادن دمپر با طراحی مناسب در محل مربوطه، ارتعاش و لرزش کل سازه کاسته شده و به دنبال آن سطح آلودگی صوتی ناشی از آن به طور چشمگیری کاهش یافت.

هرچند زمان اختصاص یافته مطالعاتی برای حل این مشکل بسیار بیشتر از اجرای عملیات بوده ولی بر مبنای تفکر سیستمی، بررسی همه‌جانبه مساله و نگاه علمی مبتنی بر کار گروهی در حل مشکلات اهمیت به‌سزایی داشته و چه بسا اگر خرید عایق به‌عنوان راه‌حل نهایی انتخاب می‌شد، ضمن زمان‌بر بودن فرآیند خرید و صرف هزینه به مراتب بالاتر هیچ‌گاه به راه‌حل بهینه منتج نمی‌شد.

گفتنی است، همکاری موثر واحد عملیات دریایی و بازرسی فنی به‌ویژه آقایان رضا خوارزمی و امین شادمان در همه مراحل در پیگیری این مشکل و رفع دغدغه‌های مدیریت منطقه کیش در راستای بهبود شرایط رفاه و زیست کارکنان این تاسیسات و رعایت الزامات HSE مبنی بر به حداقل رساندن آلودگی‌های صوتی، ستودنی است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر