/
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

همکاری صنایع با برق تنها در نیم روز کاری

براساس آمارهای رسمی ترازنامه انرژی، رشد شدت انرژی (شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور) در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ باعث شده تا ایران ششمین کشور جهان به لحاظ شدت مصرف انرژی باشد این شاخص بیانگر آن است که برای تولید یک واحد محصول ،چه میزان انرژی مصرف می‌شود.
کد خبر : ۵۵۱۵۴

نبض نفت-در پی انتشار خبری با عنوان "صنایع همچنان نگران برق/ راه چاره خاموشی‌های اجباری چیست؟" در خبرگزاری کار ایران، شرکت توانیر جوابیه‌ای ارسال کرد که متن آن به شرح زیر است:

 ۱-همانگونه که در مصاحبه‌ای به نقل از رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق در همان رسانه منتشر شده است، ۹۰ درصد واحدهای صنعتی کوچک بدون محدودیت تامین خواهد شد.

۲-برنامه تامین برق صنایع کشور در تابستان سال جاری با هدف تولید حداکثری در سال رشد تولید و با در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات طی جلسات متعدد کارشناسی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو و همچنین بهره‌گیری از تجربه سال گذشته تدوین و ابلاغ شده است.

۳-برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی متوسط خارج از شهرک‌های صنعتی نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در شش و نیم روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و تنها در یک بعد از ظهر با محدودیت مواجه می‌شوند.

۴-با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است و امکان جابه جایی تعطیلات هفتگی و جبران تولید در روز جمعه نیز فراهم است.

۵-برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت بار ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین خواهد شد.

۶-براساس آمارهای رسمی ترازنامه انرژی، رشد شدت انرژی(شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور) در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ باعث شده تا ایران ششمین کشور جهان به لحاظ شدت مصرف انرژی باشد این شاخص بیانگر آن است که برای تولید یک واحد محصول ،چه میزان انرژی مصرف می‌شود.

۷-در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان انرژی، صنایع رغبتی برای بهینه‌سازی انرژی و بکار بستن راهکارهای صحیح مدیریت انرژی ندارند و همین موضوع باعت شده مصرف انرژی صنایع در ایران گاه تا نزدیک ۴۰ درصد نیز از صنایع مشابه دنیا بیشتر باشد.

۸-در سال‌های اخیر واردات تجهیزات دست دوم و با راندمان پایین از سایر کشورهایی که به دنبال نوسازی صنایع خود بودند، شدت گرفته است درحالی که استفاده از تجهیزات با راندمان پایین در سایر کشورها به دلیل قیمت بالای انرژی به صرفه نیست، این تجهیزات با صرف ارزی که می‌بایست صرف بازسازی کشور شود، وارد ایران شد و اکنون مصرف انرژی ایران را به شدت افزایش داده است.

۹-همچنین در حالی که براساس قانون می‌بایست با همکاری وزارتخانه های نیرو و صمت، تمام مدیران صنعتی کشور و مدیران انرژی صنایع، دوره‌های آموزشی بهینه‌سازی انرژی را می‌گذراندند، از میان ۷۵ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، تنها ۶ هزار مدیر صنعتی اقدام به آموزش کرده‌اند.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر