/
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

جوابیه شرکت نفت فلات قاره ایران به رسانه «نود اقتصادی»

با توجه به درج مطلبی در رسانه نود اقتصادی از قول آقای اسعدی دبیر محترم صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با عنوان «شرکت نفت در خصوص جمع‌آوری گاز فلر میدان فروزان 6 ماه است ما را سرکار گذاشته است» در تاریخ 1402/03/02، روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران ضمن تکذیب موارد مطرح شده در این مطلب، نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌نماید.
کد خبر : ۵۵۱۵۹

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، گاز میدان فروزان به عنوان خوراک اصلی و عمده پروژه NGL خارگ در نظر گرفته شده و این پروژه علیرغم مشکلات سال‌های اخیر توسط یک شرکت خصوصی با پیشرفت بیش از 60 درصدی در حال ساخت می‌باشد که در صورت راه‌اندازی، ظرفیت جمع‌آوری 300 میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای فلر منطقه خارگ را خواهد داشت.

بدیهی است با توجه به وجود قرارداد با شرکت مذکور، امکان تخصیص دائمی گاز موردنظر به شرکت پتروشیمی خارگ میسر نخواهد بود. پیش از این پیشنهادهای متعددی از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران به پتروشیمی خارگ به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری برای تکمیل و راه‌اندازی NGL خارگ و تکمیل و راه‌اندازی یک واحد تقویت فشار گاز ارائه شد که در نهایت به این پیشنهادها پاسخی داده نشده است.

لازم به ذکر است در صورت همکاری، گاز سبک خروجی NGL به عنوان خوراک فاز دوم پتروشیمی خارگ (واحد متانول) می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد که این اقدام منافع هر دو شرکت را نیز به نحو مطلوبی فراهم می­نمود. همچنین راه‌اندازی یک واحد تقویت فشار گاز باعث افزایش حدود 20 درصدی خوراک مورد نیاز پتروشیمی خارگ می‌­گردید. بدیهی است مشارکت در این طرح نیز می‌توانست ضمن کاهش گازسوزی، بخشی از کمبود خوراک پتروشیمی خارگ را نیز طرف نماید.

در حال حاضر شرکت نفت فلات قاره ایران با انجام تمهیدات لازم و قبول ریسک بالا، به صورت موقت بخشی از گاز فروزان را در راستای افزایش خوراک پتروشیمی خارگ و کاهش گازسوزی به این پتروشیمی ارسال می‌نماید که این موضوع نقش مهمی در افزایش تولیدات شرکت مذکور داشته است.

در پایان خاطرنشان می‌سازد در حالی که مذاکرات و بررسی‌های فنی از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران و پتروشیمی خارگ همچنان در حال انجام است این‌گونه اظهارنظرها از سوی افراد غیرمرتبط  کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر