/
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

اهتمام نفت بر انجام پایلوت های فناورانه میدانی در صنعت حفاری/ سهم 6 درصدی حفاری از پروژه های فناورانه نفت

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از تاکید مدیرعامل این شرکت در خصوص پیاده سازی رویکرد محصول محور و انجام پایلوت های فناورانه در حوزه صنعت حفاری کشور خبر داد و گفت: رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری نیز به عنوان گامی عملی در این مسیر برنامه ریزی شده و در حال انجام است.
کد خبر : ۵۵۳۴۸

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، سید مهدیا مطهری در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری که صبح امروز (6 تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با تاکید بر اهمیت بالای مقوله حفاری در صنایع بالادستی نفت، گفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با درک حساسیت های مربوط به این بخش، تاکید ویژه ای بر موضوع پیاده سازی رویکرد محصول محور و انجام پایلوت های فناورانه در حوزه صنعت حفاری دارد.

وی از سهم 6 درصدی پروژه های فناورانه در حوزه حفاری صنایع نفت و گاز خبر داد و گفت:‌این بخش در حوزه اکتشاف 37 درصد و در حوزه تولید و بهره برداری بالغ بر 50 درصد است که خود به معنای لزوم تقویت رویکردهای فناورانه در حوزه حفاری است. 

وی در خصوص رویکرد اصلی ملی نفت در برگزاری رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری نیز گفت: در پیاده سازی این طرح، پس از احصای 10 مورد از مهمترین چالش هایی که شرکت های تابعه نفت در حوزه حفاری با آن مواجه هستند، نسبت به برگزاری رویداد نشست های B2B و در ادامه دریافت و احصای پیشنهادات فنی شرکت های حاضر اقدام می شود تا بتوان اقدامات عملی در راستای افزایش بهره وری در این صنعت را احصا و پیاده سازی کرد.

وی تعداد چالش های مربوط به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را 4 مورد، مدیریت اکتشاف 3 مورد و شرکت های نفت فلات قاره ایران، متن و نفت و گاز پارس را هر کدام یک مورد عنوان کرد و افزود: امید است تا با برگزاری این رویداد بتوان گام موثری در حوزه رفع چالش های صنعت حفاری و انتفاع حداکثری در حوزه توسعه و تولید نفت و گاز در کشور برداشت.

بنابراین گزارش، رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری، صبح امروز (6 تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

این رویداد به همت ستاد تحول و افزایش تولید دانش‌بنیان به دو صورت حضوری و مجازی برگزار و طی آن مسائل فناورانه از جمله استفاده بهینه از ابزارها و فناوری‌های نو در کالا، سیالات و افزایش بازده حفاری و متعاقب آن کاهش زمان‌های از دست رفته، افزایش سرعت عملیات حفاری از طریق ارتقای سطح فناورانه از جمله Auto Driller CDS ،CC FST، تکنولوژی‌های به‌روز در طراحی گل حفاری و فناوری‌های به‌روز در طراحی سیمان و افزایه‌های سیمان مطرح شد.

استفاده از شیوه‌های نوین عملیات حفاری و اصلاح برخی روش‌های عملیاتی با توجه به استانداردهای روز دنیا، طراحی و ساخت سیستم تکمیل هوشمند (Intelligent Smart Completion)و طراحی و ساخت مته مناسب برای حفاری سازندهای فوق‌سخت شوریجه و دشتک با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های چاه‌های مربوطه از دیگر محورهای این همایش است.

در این رویداد همچنین مسائل فناورانه دیگری از قبیل حفاری لایه‌های توأمان پرفشار و کم‌فشار و طراحی و ساخت سیستم حفاری هوشمند (Smart Drilling)، تطابق فرآیندها و برنامه‌های تعمیراتی فعلی، برنامه کشتن چاه با روش‌های نوین و استانداردهای روز دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر