/
۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱

تکمیل خط جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب رهاورد دولت با افتتاح پروژه هزار و ۲۵۰ میلیاردی در سیرجان؛ بازچرخوانی پساب تا چرخ صنعت

پروژه خطوط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه سیرجان که از چهار سال پیش آغاز شده بود، در دولت سیزدهم به مرحله تکمیل رسید تا گامی مهم برای تامین نیاز آب صنعت و حفظ محیط زیست در استان گرفتار خشکسالی کرمان باشد؛ این پروژه به‌زودی توسط رییس جمهور به شکل ویدیوکنفرانسی قرار است افتتاح شود.
کد خبر : ۵۵۳۹۰

نبض نفت _ خطوط جمع آوری انتقال و تصفیه خانه سیرجان در شرایطی در دولت سیزدهم آماده بهره برداری شده که کارشناسان بسیاری از آب به عنوان یکی از نیازهای اساسی توسعه پایدار، اشتغالزایی و همچنین به عنوان ابر چالش دیار کریمان یاد می کنند.

دولت سیزدهم که از ابتدای فعالیت خود پیگیر رفع مشکلات کم آبی استان کرمان بوده، با هدف رفع نیاز آبی استان کویری کرمان، استفاده از تمامی ظرفیت ها را در دستور کار خود قرار داده است و طرح هایی در این استان کلید زده شد تا دولت با سرعت بخشیدن به روند اجرایی کار، طرح های نیمه تمام را تکمیل کرد یا در تکمیل سریع تر آنها نقش داشت.

این پروژه قادر است ۲۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب را در شبانه‌روز تصفیه و به چرخه مصارف صنعت، صنایع معدنی و فضای سبز سیرجان برساند

یکی از آن پروژه ها خطوط جمع آوری انتقال و تصفیه خانه سیرجان است، پروژه ای که با اجرای ۳۷۰ کیلومتر لوله گذاری خط جمع آوری، می تواند بخشی از دغدغه های تامین آب صنایع و شهرستان سیرجان را رفع کند؛ در واقع این پروژه قادر است ۲۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب را در شبانه‌روز تصفیه و به چرخه مصارف صنعت، صنایع معدنی و فضای سبز سیرجان برساند.

از دیگر مزایای اجرای پروژه فاضلاب سیرجان می توان به جلوگیری از ورود پساب به سفره های آب زیرزمینی، ارتقای شاخص های بهداشتی و زیست محیطی در شهر، کمک به تامین آب صنعت، توسعه پایدار منطقه و ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد.

رهاورد دولت با افتتاح پروژه هزار و ۲۵۰ میلیاردی در سیرجان؛ بازچرخوانی پساب تا چرخ صنعت

جزییات پروژه فاضلاب سیرجان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در این زمینه می گوید: خطوط جمع آوری انتقال و تصفیه خانه سیرجان شامل ۳۷۰ کیلومتر خط جمع آوری و تصفیه خانه به ظرفیت ۲۶ هزار ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز آماده بهره برداری شده که ۱۸۵ هزار نفر از جمعیت سیرجان را در برمی‌گیرد.

علیرضا عبدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعتبار این پروژه یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است افزود: اعتبار این طرح به روش سرمایه گذاری غیرمتقابل طی قراردادی بین آبفا و شرکت کاریز(کنسرسیوم شرکت های اقماری گل گهر، جهاد نصر و شهرداری سیرجان) اجرا شد و حین ساخت نیز ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه این پروژه لجن فعال و از نوع MLE است ادامه داد: این پروژه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری آماده افتتاح شده و اکنون انشعاب ها در حال نصب و فاضلاب به سمت تصفیه خانه رهاسازی است که به زودی به دست مسئولان ملی و استانی افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در تشریح محل بازدهی پروژه نیز گفت: این طرح شهر سیرجان را پوشش می دهد و شهرک های اطراف سیرجان و نجف شهر نیز در ادامه به قرارداد این طرح اضافه می شوند.

وی ادامه داد: قرارداد این پروژه در سال ۹۷ منعقد شده است اما عملیات عمرانی آن در سال ۹۸ آغاز شد و اکنون در دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری رسید.

رهاورد دولت با افتتاح پروژه هزار و ۲۵۰ میلیاردی در سیرجان؛ بازچرخوانی پساب تا چرخ صنعت

بخشی از مزایای اجرای طرح فاضلاب شهری

محمد موقری کارشناس بهداشت نیز ضمن اشاره به اینکه اجرای طرح فاضلاب شهری از نظر بهداشتی بسیار به نفع مردم است و در ارتقای بهداشت عمومی موثر است، گفت: این طرح از آلوده شدن سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری و امکان بازگرداندن و استفاده مجدد از پساب تصفیه را فراهم می کند.

محمودآبادی کارشناس بهداشت نیز افزود: در مناطق مختلف شهر محله‌هایی وجود دارد که انشعاب فاضلاب ندارند و چاه‌های آنها پر شده که ۲هفته‌ای یکبار باید چاه‌های خود را تخلیه کنند؛ موضوعی که هم هزینه‌بر است و هم مشکلات دیگری را به همراه دارد که این طرح نقش موثری در رفع مشکلات مردم ایفا خواهد کرد.

 

مقدمات بهره برداری رسمی از پروژه بزرگ فاضلاب شهر سیرجان با حضور مقامات کشوری و استانی در حال انجام است و این طرح به زودی به بهره برداری می رسد تا از بخشی هدر رفت آب در زمان خشکسالی های استان کرمان جلوگیری شود.

این درحالی است که با اجرای این طرح مهم حکایت یک تیر و چند نشان محقق می شود زیرا هم مساله جمع آوری فاضلاب عملیاتی شده است و هم واحدهای صنعتی فعال در پروژه، آب مورد نیاز خود را بدون برداشت از منابع آبی دیگر تامین می کنند و رونق تولید در آن واحد ها نیز تسهیل می شود.

منبع:ایرنا 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر