/
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

تعمیرات اساسی یک تجهیز مهم در پایانه شناور خلیج‌فارس

با تلاش کارکنان پایانه شناور خلیج‌فارس شرکت نفت فلات قاره ایران، تعمیرات اساسی کمپرسور شماره 1 تامین هوای استارت دیزل ژنراتورهای اصلی این پایانه با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۵۵۴۶۱

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پایانه خلیج‌فارس مجهز به دو دستگاه کمپرسور اصلی و یک دستگاه کمپرسور اضطراری تامین هوای مورد نیاز برای استارت دیزل ژنراتورهای اصلی است. کمپرسورهای اصلی از نوع پیستونی (تک پیستونی دو مرحله‌ای) خنک‌شونده با آب هستند که تا محدوده فشاری 22 بار هوای فشرده را در تانک‌های مخصوص ذخیره می‌کنند.

پس از دریافت گزارش و درخواست واحد بهره‌بردار موتورخانه مبنی بر عدم عملکرد مناسب کمپرسور شماره 1 تامین هوای استارت دیزل ژنراتورهای اصلی پایانه (طی مدت زمان بالاتر از حد نرمال در تامین فشار لازم) و مشاهده اختلاط آب و روغن در محفظه سامپ، بررسی‌های اولیه در محل انجام شد.

به منظور عیب‌یابی علت اختلاط آب و روغن و نیز عدم عملکرد مناسب این تجهیز، سه گام کلی بررسی متعلقات و اجزای کمپرسور به لحاظ شرایط فیزیکی، بررسی شرایط پمپ آب خنک‌کاری بدنه کمپرسور و مکانیکال‌سیل مربوطه و بررسی امکان تاثیرعملکرد نامناسب احتمالی متعلقات مدار ابزار دقیقی مجموعه در عملکرد دستگاه طرح و دنبال شد.

در مرحله بررسی متعلقات بدنه کمپرسور به لحاظ شرایط فیزیکی، متعلقات کمپرسور از محل‌های مربوطه باز و تمامی اطلاعات موجود بر اساس دستورالعمل کتابچه راهنمای دستگاه در بازدید از شرایط فیزیکی متعلقات و اجزای آن شامل پیستون، شرایط لاینر (ناحیه کورس پیستون)، شرایط رینگ‌های کمپرس و روغن، بازدید میل‌لنگ و دسته شاتون و یاتاقان‌های مربوطه و ... مورد بازبینی قرار گرفت.

گزارش کارکنان بهره‌بردار تجهیز حاکی از بهبود عملکرد کمپرسور تعمیر شده چه در شرایط عمومی کارکرد تجهیز مانند بروز سروصدا و دامنه ارتعاشات حین کارکرد و چه در زمینه پارامترهای فنی مربوطه مانند طول بازه زمانی تامین فشار مورد نیاز و فواصل زمانی استارت و استاپ تجهیز و دما و فشار روغن‌کاری و عملکرد کولر آن است.

در خصوص گزارش ارائه شده پیش از انجام تعمیرات اساسی بر روی این کمپرسور از طرف کارکنان بهره‌بردار موتورخانه مبنی بر اختلاط آب و روغن، طی انجام تعمیرات اساسی دلیل قابل استنادی که توجیه‌کننده اختلاط آب و روغن در اثر خرابی یا وجود ایراد در اجزای مکانیکی کمپرسور بوده باشد مشاهده نشد. با مطالعه کتابچه راهنمای تجهیز دلایلی که می‌توان برای بروز این مشکل متصور بود می‌تواند شامل بالا بودن میزان رطوبت محیطی که کمپرسور در آن مکان در حال کار است، میزان خنک‌کاری فراتر از محدوده تعریف شده برای این مدل از کمپرسور، فواصل زمانی بلندتر از حد نرمال مابین عملکرد مگنتیک‌ولو مکانیزم درین آب و خطای انسانی در عدم توجه کافی به تمیز و عاری از آب بودن ظرف حمل روغن به محل اضافه کردن به کمپرسور باشد.

راهکارهای حذف عوامل یادشده و پیشگیری از تکرار آنها نیز می‌تواند شامل افزایش میزان تهویه محیط، توجه اپراتور به محدوده مجاز و تعریف شده برای اختلاف دمای ورود و خروج خنک‌کاری آب و در صورت لزوم کنترل و محدود کردن میزان خنک‌کاری، یافتن فواصل زمانی بهینه برای عملکرد مگنتیک ولو مکانیزم درین و تعریف آن بر روی مدار مربوطه و در نهایت لحاظ کردن دقت بیشترکارکنان بهره‌بردار و تعمیرات مکانیک انجام‌دهنده تعمیرات پیشگیرانه و یا سرویس‌های دوره‌ای در پیشگیری از بروز خطای احتمالی استفاده از روغن آلوده و یا آغشته به آب باشد.

جلوگیری از شرایط بحرانی و همواره آماده بکار بودن کمپرسورها مستلزم در اختیار داشتن اقلام یدکی مورد نیاز و ابزار مناسب انجام کار است. از چالش‌های درگیر در تعمیرات اساسی بر روی کمپرسور شماره 1 تامین هوای استارت دیزل ژنراتورهای پایانه، در اختیار نداشتن ابزار مناسب نصب و خارج ساختن رینگ‌های روغن و کمپرس مربوط به پیستون و نیز ابزار خارج ساختن و نصب Valve Retainer های استیج دوم بوده است که خود موجب زمان‌بر شدن مدت زمان انجام کار و بالا رفتن ریسک خرابی رینگ‌ها بوده است. مشکلات موجود در نهایت با صرف زمان و با استفاده از روش‌های ابتکاری و ساخت ابزار مورد نیاز، مرتفع شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر