/
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

پتروشیمی گچساران به بهره‌برداری رسید

طرح الفین پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : ۵۵۷۶۸

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، طرح پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور روز دوشنبه (۲۶ تیرماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت پس از گذشت ۱۹ سال از مصوبه آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهوری مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف کرد و گفت: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

مجتمع پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری، یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+  (برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که افزون‌ بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تأمین می‌شود.

پتروشیمی گچساران با برآورد هزینه تمام‌شده حدود ۱.۳ میلیارد یورو در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، شهرستان گچساران احداث شده است که شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۶.۳۷ درصد، پتروشیمی کازرون با ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی بروجن با ۹.۰۵ درصد، پتروشیمی ممسنی با ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی دهدشت با ۱۰.۲۳ درصد و گروه مالی سپهر صادرات با ۱۱.۷۰ درصد سهامداران این شرکت هستند.

بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران از جلوه‌های هنر ملت ایران در تبدیل تهدید به فرصت است

سیدابراهیم رئیسی در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به مقصد کهگیلویه و بویراحمد، در آیین آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان، مدیران، پیمانکاران، مشاوران، متخصصان و کارگران، این پروژه بزرگ صنعتی را گامی مهم در جهت رشد تولید، افزایش اشتغال و امیدآفرینی در مردم دانست.

وی تولید زنجیره‌ای، طراحی، مهندسی، ابزار و تجهیزات استفاده ‌شده تماماً ایرانی و افزایش ۳ هزار نفری اشتغال را از جمله ویژگی‌های مهم مجتمع پتروشیمی گچساران برشمرد و افزود: بهره‌برداری از این پروژه منجر به جلوگیری از هدررفت ثروت ملی و گازهای مشعل‌ و مانع آلایندگی خواهد شد که اقدامی بسیار ارزشمند است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ صنعتی در توسعه و تأمین نیازهای شهرهای محل احداث در قالب مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مصوبات استان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب شده و طبعاً مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این خصوص و در جهت رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.

رئیسی با بیان اینکه بخش قابل توجه و کار اصلی در تکمیل این پروژه بزرگ صنعتی در دولت مردمی محقق شده، از همه دست‌اندرکاران و خانواده‌های آنها که در گرمای ۵۰ درجه به‌صورت چند شیفته برای تکمیل پتروشیمی گچساران همت گماردند، تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین جذب ۱۷ هزار میلیارد سرمایه برای تکمیل این پروژه را اقدامی بسیار مهم و شایسته قدردانی دانست.

رئیس‌جمهوری مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف و اظهار کرد: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

رئیسی در پایان ضمن قدردانی از وزیر نفت، کارکنان صنعت نفت، نماینده مقام معظم رهبری در استان و از همه آقایان در شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تشکر اصلی را باید از کارکنان پتروشیمی گچساران کرد که نمونه و نمودی از کار، تلاش و فعالیت و هنرمندی هستند.

۶۸ پروژه نیمه‌ تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی گچساران با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تأکید کرد: پروژه‌های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله پروژه‌هایی بودند که در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیدند و امروز شاهد راه‌اندازی سومین الفین کشور پس از چند سال هستیم.

جواد اوجی با بیان اینکه گازهای همراه میدان‌های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس فرآورش و اتان تولیدی به پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی شده که ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت با یادآوری فرآیند طولانی ساخت پتروشیمی گچساران طی ۱۷ سال گذشته گفت: در دو سال اخیر با تسریع این پروژه توانستیم بار دیگر زنجیره ارزش پتروشیمی کشور را توسعه دهیم.

اوجی تصریح کرد: با راه ‌اندازی ۶۸ پروژه نیمه ‌تمام روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: ان‌شاءالله در سال مهار تورم و رشد تولید، هر ماه یک پروژه بزرگ صنعت نفت آماده افتتاح خواهد شد.

بهره‌برداری از ۵ پتروشیمی دیگر تا پایان امسال

وزیر نفت با بیان اینکه پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از دو دهه بلاتکلیفی به‌زودی آماده افتتاح رسمی با حضور رئیس‌جمهوری خواهد بود، ادامه داد: تا پایان امسال پنج طرح پتروشیمی دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

اوجی با اشاره به اینکه در سفر نخست ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی به وزارت نفت واگذار شد، تصریح کرد: این رقم در سفر دوم ریاست جمهوری به این استان به بیش از ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان رسیده است و وزارت نفت در این حوزه تلاش کرده است خوش ‌قول باشد و طبق برنامه این پروژه‌ها را جلو ببرد.

وی با اشاره به حجم ۹۲ میلیارد بشکه‌ای نفت درجای میدان‌های نفتی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان توان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و وزارت نفت در دو سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی برای این استان طراحی کرده است.

وزیر نفت به بهره‌برداری از گازرسانی به ۳۷ روستای این استان اشاره و اظهار کرد: امروز طرح گازرسانی به ۷۸ روستای دیگر این استان نیز آغاز می‌شود.

اوجی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده پتروشیمی دهدشت که خوراک آن از پتروشیمی گچساران تأمین خواهد شد نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر اشتغال کارگران شاغل در پتروشیمی گچساران در سایر طرح‌های پایین‌دستی این پتروشیمی گفت: در این پروژه بیش از ۳ هزار نفر اشتغال دارند که قرار است در فاز دوم این پروژه و توسعه میدان‌های نفتی و گازی موجود در این استان به کارشان ادامه دهند.

برنامه‌ریزی برای ساخت پتروپالایشگاه ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در گچساران

اوجی در جریان سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به کهگیلویه‌ و بویراحمد و در نشست شورای اداری گچساران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم همزمان با روی کار آمدن و از شهریورماه ۱۴۰۰، با مسائل و مشکلات مختلفی روبه‌رو بود، اظهار کرد: با لطف خدا این مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: این چالش‌ها در صنعت نفت و گاز نیز وجود داشت، برای نمونه با آغاز به‌کار وزارت نفت دولت سیزدهم با ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌ شده روی آب رو به‌ رو بودیم و حجم بزرگی از مخازن خشکی و به ‌ویژه دریا، برای اینکه در بخش فروش میعانات عاجز بودند اشغال شده بود.

وزیر نفت با بیان اینکه در فرآیند برداشت گاز، میعانات گازی هم تولید می‌شود، گفت: از آنجا که در آستانه زمستان قرار داشتیم توجه به کاهش این ذخیره‌سازی الزامی بود زیرا یکی از دلایلی که زمستان ۱۳۹۹ برای نخستین بار خاموشی داشتیم آن بود که تولید گاز را کاهش دادند زیرا میعانات گازی همراه گاز تولید می‌شد و از آنجا که در داخل مصرف نمی‌شد و نمی‌توانستند صادر کنند، مجبور شدند برداشت گاز را برای جلوگیری از تولید بیشتر میعانات گازی کاهش دهند.

اوجی با تأکید بر اینکه ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفتکش روی آب را اشغال کرده بود، افزود: ۴۶۰ میلیون دلار هزینه اجاره این نفتکش‌ها بود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمار صادرات نفت ما بسیار پایین بود و حتی در مکاتبات وزیر وقت نفت تأکید شده بود همین ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت به‌دلیل تحریم صادرات و محدودیت برای نفت سنگین ایران، در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد.

وزیر نفت چالش دیگر در آن زمان را ناترازی روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز دانست و گفت: این ناترازی به‌دلیل مصرف بالا در بخش‌های مختلف و ثابت‌ماندن تولید گاز ایجاد شده بود.

اوجی چالش بعدی را کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۰ برشمرد و ادامه داد: دولت سیزدهم باید ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان از اقساطی که از دولت گذشته باقی مانده بود را پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم، حمله سایبری دشمن به بیش از ۴ هزار جایگاه عرضه سوخت ایران رخ داد و همزمان همه جایگاه‌های عرضه را در سراسر کشور از کار انداخت، افزود: اگر مدیریت به‌موقع و درست انجام نمی‌شد، می‌توانست چالش و ضربه مهلکی به کشور ایجاد کند.

جبران کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت با افزایش صادرات نفت

وزیر نفت با تأکید بر اینکه از همه این چالش‌ها به لطف پروردگار و اقدام‌های جهادی در این حوزه عبور کردیم، گفت: امروز حتی یک بشکه میعانات گازی روی آب نداریم، همه نفتکش‌ها که به‌عنوان محل ذخیره‌سازی استفاده می‌شد، وارد چرخه حمل و نقل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی شده‌اند، همچنین هزینه‌ای که سالانه ۴۸۰ میلیون دلار بابت اجاره نفتکش‌ها پرداخت می‌شد، دیگر پرداخت نمی‌شود.

اوجی ادامه داد: همچنین به گفته رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ با درآمدهای نفت همان سال، ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری را جبران کردیم.

به گفته وی، افزون بر این اقدام‌ها، پروژه‌های بزرگی که در صنعت نفت به ‌صورت نیمه ‌کاره باقی مانده بود نیز در این دولت به بهره ‌برداری رسید که از جمله آن می‌توان به پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی اشاره کرد که پس از تعللی ۱۲ ساله، پارسال عملیاتی شد و ظرفیت پالایش روزانه گاز کشور را ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش داد.

وزیر نفت تأکید کرد: در ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱، فاز دوم پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری رسید و این در حالی بود که پیشرفت این پروژه در آغاز دولت سیزدهم ۶۰ درصد بوده است، با بهره‌برداری این فاز پالایشگاه آبادان، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور افزوده شد که گامی مهم در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی به‌شمار می‌آید.

اوجی با اشاره به پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: آثار مثبت محیط زیستی این پروژه بسیار زیاد است، از سوزاندن ثروت ملی هم جلوگیری می‌کند.  

من نه سروانم، نه ژنرالم؛ فقط سرباز وطنم

وی در واکنش به برخی اظهارات هم تأکید کرد: من نه سروانم، نه ژنرالم بلکه فقط سرباز وطن هستم و به این سربازی افتخار می‌کنم.

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از پروژه پتروشیمی گچساران در جریان سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه‌ و بویراحمد افزود: امروز پروژه پتروشیمی گچساران پس از آنکه ۲ دهه معطل مانده بود به بهره‌برداری رسید.

اوجی ادامه داد: با اقدامات جهادی در چند ماه گذشته، امروز شاهد بهره‌برداری و ورود گاز به این پروژه بودیم  و در دو ماه آینده محصول اتیلن در این مجتمع تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه گازهای همراه نفت در میدان‌های استان کهگیلویه‌ و بویراحمد جمع‌آوری و در پالایشگاه بیدبلند پالایش می‌شود، گفت: اتان آن به مجتمع پتروشیمی گچساران تزریق و تبدیل به اتیلن می‌شود و در ادامه نیز در ۲ مجتمع پتروشیمی پایین‌دستی گچساران و دهدشت، پلی‌اتیلن سنگین و سبک تولید خواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، تنها استان در سطح کشور است که زنجیره ارزش از جمع‌آوری گازهای همراه، ارسال به پالایشگاه، تزریق به مجتمع پتروشیمی و تبدیل آن به محصول نهایی را دارا است و در تلاش هستیم تا ۲ واحد تولید پلی‌اتیلن نیز تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسد.

اوجی با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی گچساران نزدیک به ۳ هزار اشتغال ایجاد کرده بود، افزود: در بخش پایین‌دست آن نیز بیش از یک هزار نفر را فعال می‌کند و درآمد خوبی دارد.

وی به آغاز عملیات اجرای میدان گازی مختار به‌منظور ذخیره‌سازی گاز با اعتبار ۴۵۰ میلیون دلار اشاره کرد و ادامه داد: برای ساخت پتروشیمی دهدشت حدود ۴۰۰ میلیون دلار و پایین‌دست پتروشیمی گچساران نیز ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این استان انجام خواهد شد.

وزیر نفت از دیگر پروژه‌های صنعت نفت در جریان سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه‌ و بویراحمد را آغاز گازرسانی به ۸۷ روستا دانست و گفت: پروژه گازرسانی به ۳۷ روستا نیز امروز به بهره‌برداری رسید.

اختصاص حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی

اوجی با تأکید بر اینکه مردم میزبان تأسیسات نفت و گاز باید از درآمدهای آن به‌واسطه مزاحمت‌های ایجاد شده، بهره‌مند شوند، افزود: در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری به‌ویژه به استان‌های نفت‌خیر و گازخیز، مبالغ خوبی برای مسئولیت اجتماعی طی ۲۲ ماه گذشته اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه‌ و بویر احمد ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه اختصاص یافت، گفت: در این سفر (دومین سفر) ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان به استان کهگیلویه‌ و بویراحمد اختصاص داده شد.

وزیر نفت سهم شهرستان گچساران از اعتبارات سفر دوم را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی، آبرسانی و فرهنگی و ... دانست و ادامه داد: در سفر نخست نیز ۲۲۰ میلیارد تومان برای شهرستان گچساران در قالب ۱۱۳ پروژه اختصاص یافت.

اوجی تأکید کرد: افزون بر این اعتبارها، به پیشنهاد امام جمعه و نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی، هدیه دولت به مردم این شهرستان ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که زیر نظر کارگروه سه نفره شامل فرماندار، نماینده مجلس و امام جمعه برای پروژه‌های عام‌المنفعه منظور خواهد شد، همچنین ۴۰ میلیارد تومان نیز برای دانشگاه و مصلی شهرستان پرداخت می‌شود.

ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در منطقه گچساران

وی با اشاره به اینکه این منطقه ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، افزود: خوش قول‌ترین وزارت‌خانه در زمینه عمل به اهداف مسئولیت اجتماعی در سفرهای استانی به گواه استانداران کشور، وزارت نفت است، هر پروژه‌ای که قول دادیم ظرف ۲ هفته تأمین اعتبار می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه بیمارستان نفت مربوط به خود وزارت نفت است و با مشخص شدن پیمانکار و تزریق ۹۴ میلیارد تومان بودجه، ساخت آن تکمیل می‌شود، ادامه داد: تأمین نیروی انسانی هم انجام خواهد شد و مجوز آن را می‌دهیم،همچنین با هماهنگی‌، مردم منطقه نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

اوجی با اشاره به موضوع اختصاص قیر رایگان بر اساس قانون بودجه گفت: در بودجه امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه‌های مختلف داده خواهد شد و در گچساران نیز می‌توانند از این قیر استفاده کنند زیرا وزارت نفت مازاد بر این قیر ندارد.

وی در واکنش به برخی گفته‌ها درباره استفاده از نیروی غیربومی در پتروشیمی گچساران، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت را مأمور کرد که این موضوع را بررسی و تعداد افراد بومی و غیربومی در این پتروشیمی را مشخص کند.

هدف‌گذاری برای توسعه صنایع تکمیلی در گچساران

وزیر نفت با اشاره به موضوع آموزش فنی‌وحرفه‌ای نزدیک به ۵۰۰ نفر از جوانان این شهرستان با بودجه وزارت نفت، گفت: نیاز نیروی انسانی مناطق نفتخیز جنوب را از همین نیروها تأمین خواهیم کرد.

اوجی به اختصاص سه سوله کارآفرینی به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با این اقدام کمک خوبی به اشتغال‌زایی به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار انجام خواهد شد.

وی گفت: در مجموع حدود ۲.۶ میلیارد دلار پروژه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت اعم از توسعه میدان‌های گلخاری و بی‌بی حکیمه برای تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، پتروشیمی‌های پایین‌دستی پلی‌اتیلن، توسعه میدان مختار برای ذخیره‌سازی گاز و ساخت پتروپالایشگاه ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در سه فاز با تخصیص خوراک در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه هر سرمایه‌گذاری که در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند دستش را به گرمی می‌فشاریم، ادامه داد: با توجه به پتروشیمی‌های این منطقه، صنایع تکمیلی قابلیت رشد دارند.

اوجی گفت: صنایع تکمیلی پتروشیمی سرمایه کمی می‌خواهد، دانش فنی آن در کشور وجود دارد، بازگشت سرمایه ۵۰ تا ۶۰ درصدی ایجاد می‌کند و با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی ارزآوری و اشتغال‌زایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر