/
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

برنامه مهار آب‌های شیرین ورودی به خزر، خلیج‌فارس و عمان در دستور کار قرار گرفت

سخنگوی صنعت آب گفت: وزارت نیرو مطالعات جامع آب‌های ورودی به دریا را در دستور کار قرار داده و نتایج این مطالعات در میزان آب ورودی به دریای‌ خزر، خلیج فارس و دریای عمان نهایی شده است.
کد خبر : ۵۵۹۷۱

نبض نفت-فیروز قاسم‌زاده درباره برنامه مهار آب‌های شیرین ورودی به دریا اظهار داشت: مهار آب‌های شیرین ورودی به دریا و جلوگیری از شوری آنها و نیز استفاده از آنها برای مصارف داخل کشور، یکی از دغدغه‌های مدیریت آب کشور بوده است.

وی افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده، حجم قابل توجهی از رواناب ناشی از بارندگی‌ها و سیلاب‌های تولیدی در شمال و جنوب کشور وارد دریا می‌شود و استحصال همین میزان آب از طریق آب شیرین‌کن‌های دریا هزینه‌های بسیار گزافی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نیرو مطالعات جامع آب‌های ورودی به دریا را در دستور کار قرار داده و نتایج این مطالعات در میزان آب ورودی به دریای‌ خزر، خلیج فارس و دریای عمان نهایی شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج این مطالعات و استخراج حجم روانآب مازاد بر ظرفیت سازه‌های فعلی و حق‌آب‌های زیست محیطی رودخانه و دریا، سازه‌های مختلفی نظیر مخازن ساحلی، سدهای لاستیکی، بندها و سدهای مخزنی پیشنهاد شده است که عملیات اجرایی آنها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در حوزه طرح‌های زودبازده و نیز اخذ ردیف‌های اعتباری جدید در حال پیگیری است.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر