/
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

ارائه نتایج الگوهای ساختاری ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی به نهادهای سیاست‌گذار

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از برگزاری کنفرانس بین المللی بهره وری مصرف انرژی در هفته جاری خبر داد و گفت: نتایج حاصل از این کنفرانس، در قالب الگوهای ساختاری ارتقای بهره وری مصرف انرژی به ارگان های سیاست گذار ارائه خواهد شد.
کد خبر : ۵۶۲۵۸

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، حسین آب نیکی در نشست خبری با  اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز (شنبه 21 مردادماه) با هدف اعلام زمان و دستاوردهای حاصل از برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران برگزار شد، گفت: مساله بهینه سازی، یک فرآیند فرادستگاهی است که تمامی ارگان های دولتی و مردمی در آن دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت و نیرو، به عنوان تامین کنندگان اصلی انرژی کشور، دو بازوی اصلی مقوله بهینه سازی مصرف انرژی هستند، گفت: دیگر وزارتخانه های کشور، به عنوان مصرف کنندگان اصلی انرژی، از ابعاد مختلف با این مقوله مرتبط هستند.

آب نیکی بر ضرورت نقد و آسیب شناسی تجربیات اخذ شده در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی تاکید کرد و ادامه داد: باید فرصتی را فراهم کرد تا مجموعه های مرتبط با این مقوله بتوانند به بررسی ابعاد مختلف موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: تراز مصرف انرژی در ایران در مقایسه با متوسط سطح جهانی حدود 2 برابر بیشتر است و این موضوع می طلبد که تمهیدات ویژه ای در این خصوص انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران طی روزهای 23 و 24 مردادماه نیز در راستای تحقق این هدف و با توجه به دو مقوله اثرگذاری در حوزه سیاست گذاری و اجرای الگوهای مصرف انرژی در کشور انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نتایج حاصل از این کنفرانس، در قالب الگوهای ساختاری ارتقای بهره وری مصرف انرژی به ارگان های سیاست گذار ارائه خواهد شد، گفت: این موضوع می تواند به تغییرات ساختاری در حوزه سیاست گذاری اصلاح الگوی مصرف بینجامد.

* واریز تدریجی منابع مالی حساب بهینه سازی مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه این نشست، از واریز تدریجی منابع مالی مربوط به حساب بهینه سازی مصرف انرژی خبر داد و گفت: سرمایه اولیه حساب مذکور، مبلغ سیصد هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

بنابراین گزارش و براساس بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 1402 کشور، حساب بهینه سازی مصرف انرژی، به منظور تسهیل تأمین مالی و اجرای پروژه(طرح) های بهینه سازی مصرف انرژی در کشور و از طریق وزارت نفت ایجاد شده است.

همچنین مقرر شده است تا سرمایه اولیه این حساب، از طریق منابع داخلی شرکت های تابعه وزارتخانه های نفت و وزارت نیرو (معادل ده درصد منابع سرمایه ای هر شرکت) تأمین شود. همچنین جهت پایداری منابع حساب، حداقل 10 درصد از منابع حاصل از صرفه جویی انرژی در هریک از پروژه(طرح) های مصوب شورای اقتصاد در حوزه بهینه‌سازی انرژی مبتنی بر ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به این حساب واریز می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین، از ارائه پیشنهاد راه اندازی صندوق بهینه سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: اعتبار اولیه برای راه اندازی این صندوق بالغ بر 10 میلیارد دلار است که می تواند کل طرح های مربوط به بحث بهینه سازی را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: ارزش کاهش 50 درصدی مصرف انرژی در کشور، به میزان 3.5 میلیون بشکه معادل نفت خام است که عدد قابل توجهی است و همین موضوع باعث اهمیت بیشتر مقوله بهره وری مصرف انرژی در کشور می شود.

* ایجاد حلقه ارتباطی میان نخبگان و نهادهای سیاست گذار

سید مسلم موسوی درچه؛ دبیرکنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران نیز از این رویداد به عنوان حلقه ارتباطی میان نخبگان و نهادهای سیاست گذار در کشور یاد کرد و افزود:‌ نتایج حاصل از این کنفرانس دو روزه، تا پایان هفته نهایی شده و در اختیار مراجع سیاست گذار دولتی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران در ادامه، به تدوین مفاد برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد: این کنفرانس به عنوان عنصری اثرگذار در اتخاذ سیاست های راهبردی بهینه سازی مصرف انرژی در کشور تلقی می گردد.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده است تا نتایج حاصل از این رویداد، تا زمان برگزاری رویداد سال آینده به صورت ماهانه و در قالب نشستی متشکل از نخبگان، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به گفته موسوی، این کنفرانس با موضوع مباحث مربوط به حکمرانی و ساختار بهینه سازی، تامین مالی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری به بخش خصوصی، بررسی ساختاری صنایع بزرگ و انرژی بر و پنل مربوط به هوشمندسازی و پایداری مصرف انرژی برگزار خواهد شد.  

کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با هدف بررسی ابعاد مختلف بهره‌وری انرژی در کشور ‌23 و 24 مرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با همکاری و مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط صنفی و علمی و با توجه به لزوم ایجاد همگرایی میان آحاد جامعه و نهادهای مختلف ذینفع و تصمیم‌گیر، نسبت به برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اقدام کرده است.

این کنفرانس با مشارکت حداکثری سیاستگذاران، فعالان اجرایی و صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهیان و پژوهشگران علمی، می‌تواند به عنوان بزرگترین گردهمایی فعالان این حوزه و محملی برای هم‌اندیشی و ارائه راهکار توسعه بهره‌وری انرژی در کشور باشد.

هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی ابعاد مختلف بهره‌وری انرژی (برق، گاز و فرآورده‌های نفتی) در کشور است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر