/
۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

یزدان‌پناه در نشست تخصصی سرمایه‌گذاری بانکی: بروكراسی مانع سرمایه‌گذاری بانك‌ها است

یک کارشناس اقتصادی گفت: سرمایه‌گذاری وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که در سطح عمومی و شرکتی قابل تعریف باشد؛ در سطح بانک‌ها با آن بوروکراسی مختص به خود نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری جواب دهد.
کد خبر : ۵۶۵۰۵
به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شادا، محسن یزدان پناه کارشناس اقتصادی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی سرمایه‌گذاری بانکی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد اظهار کرد: برای ورود به موضوع سرمایه‌گذاری بانک ها ابتدا باید در سطحی کلان تر و مبتنی بر حکمرانی به موضوع بانک ها ورود کنیم و سپس به آثار و پیامدهای سرمایه‌گذاری بانک‌ها بپردازیم.
 
وی با تشریح دو رویکرد نظری در این زمینه اظهار کرد: یک رویکرد این است که بر مبنای حکمرانی خوب، سیاستگذار باید قواعد مبتنی بر حقوق داوری و تضمین حقوق پایه را تعریف کند و زمانی که وارد سیاست های پولی و مالی شود در ابتدا مساله آنها این نیست کشور صنعتی شده یا نه بلکه به عنوان یک مقام تنظیم گر تنها به چگونگی حفاظت از سپرده ها بدون آنکه به منابع عمومی آسیب برسد، توجه می‌کند.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: ادبیاتی در بحث های توسعه است که به ظرفیت رسیدن حکمرانی خوب محصول فرایندهای توسعه است و بر اساس این دیدگاه تا کشوری در مراحل صنعتی شدن تکامل پیدا نکند توسعه در حوزه های دیگر مخرب است.
 
یزدان پناه ادامه داد: این رویکرد عکس اتفاقی که اواخر دهه 80 برای نظام اقتصادی ما افتاد و در حالی که در برخی موارد نظامات اولیه‌ای که در کشورهای دیگر منسوخ شده داشتیم به خصوصی سازی بانکی بدوی هم دست زدیم که نظیر آن در تاریخ اقتصادی این چند دهه وجود ندارد و بدون آنکه مراحل صنعتی شدن را طی کنیم، برخی روندها را تغییر دادیم که پیامدهای جدی داشته است.
 
این کارشناس اقتصادی بر لزوم بازگشت به ریل صنعتی شدن تصریح کرد: اگر مقدمات خوب فراهم نشده باشد نیاز به نظام سیاستی که منابع اعتباری کشور را به سمت صنعتی شدن پیش ببرد، داریم اما در این میان برخی سیاست‌ها مانند تسهیلات تکلیفی، هدایت اعتبار شرکت های دانش بنیان مغایر با صنعتی شدن است و لذا باید سیاست‌های هدایت اعتبار معطوف به صنعتی شدن باشد.
 
یزدان‌پناه در بخش دیگری از این نشست با یادآوری اینکه وزن اصلی خلق پول روی پرداخت بهره است و بانک‌ها نمی‌توانند وام‌دهی کنند، اظهار کرد: از ابتدای دهه 90 قدرت اصلی بانک‌ها به پرداخت بهره تخصیص پیدا کرد.
 
از یک‌سو تورم 50 درصد و از یک‌سو نظام بانکی که نمی‌تواند نرخ بهره را بالا ببرد.
 
وی افزود: سرمایه‌گذاری وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که در سطح عمومی و شرکتی قابل تعریف باشد.
 
در سطح بانک‌ها با آن بوروکراسی مختص به خود نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری جواب دهد.این کارشناس اقتصادی گفت: سپرده‌گذاری که در بانک سپرده زیادی دارد و در کنار آن طلا، سکه یا ارز و … نیز می‌خرد و در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند، هیچ ضرری برای بانک نخواهد داشت. بنابراین نباید نگران این موضوع بود که در صورت سرمایه‌گذاری نکردن بانک‌ها، ممکن است که با این نرخ بهره میزان سپرده‌گذاری کم شود.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر