/
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

تبادل سالانه ۳۷ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در برق منطقه ای باختر

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر گفت: این شرکت به سبب موقعیت جغرافیایی، بالاترین تبادل برق در کشور را دارد و سالانه تقریبا حدود ۳۷ میلیارد کیلووات ساعت تبادل انرژی در این منطقه صورت می گیرد که در این خصوص رتبه یک را به خود اختصاص داده ایم.
کد خبر : ۵۶۷۱۹

نبض نفت-مجتبی داوودآبادی ۱۳ شهریور در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در ۳۱ استان کشور ۱۶ برق منطقه ای وجود دارد و برق منطقه ای مرکزی، استان های مرکزی، همدان و لرستان را تحت پوشش دارد که وسعت جغرافیایی این سه استان تقریبا ۷۷ هزار کیلومترمربع است.

وی با بیان اینکه در برق منطقه ای، انرژی از مبادی تولید از جمله نیروگاه ها یا شرکت های همسایه و مجاور دریافت و در نهایت دو کار با این انرژی انجام می شود، افزود: ۴۳ صنعت سنگین در این منطقه وجود دارد که مصرف بالایی دارند که انرژی، مستقیما برای مصرف تحویل آنها داده می شود، همچنین بخشی از انرژی نیز تحویل شرکت های توزیع این سه استان می شود و این شرکت ها انرژی را به مصرف کننده می رسانند.

مدیرعامل برق منطقه ای باختر با بیان اینکه تقریبا در این سه استان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشترک تحت پوشش این سه شرکت توزیع هستند بیان کرد: علاوه بر دو مورد فوق، انرژی بین مناطق، تبادل هم می شود به این صورت که در ۶ ماه اول سال، انرژی به سمت جنوب و در زمستان از جنوب به سمت شمال و مرکز، ترانزیت می شود.

داودآبادی ادامه داد: ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع در این سه استان بالای ۱۸ هزار مگاوات آمپر با ۱۹۷ ایستگاه انتقال و فوق توزیع است که وظایف مذکور را برعهده دارند، همچنین ۱۱ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع در این منطقه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در برق باختر پیک مصرف منطقه حدود ۳ هزار و ۷۰۰ مگاوات است و این شرکت یکی از شرکت هایی است که در حوزه زیرساختی مشکلی ندارد چراکه از دیرباز در شبکه برق باختر، سرمایه گذاری مناسبی صورت گرفته است.

مدیرعامل برق منطقه ای باختر ادامه داد: یکی از پایدارترین شبکه های برق کشور در این منطقه قرار دارد و ضریب آمادگی انتقال و توزیع انتقال در این منطقه ۹۹.۹۸ درصد است و هیچ خاموشی از ناحیه بالادست به مشترکین تحمیل نمی شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ سند تحول دولت مردمی ایران قوی منتشر و برنامه ۴ ساله دولت در حوزه های مختلف مشخص شد، در فصل انرژی این سند وظایفی برای حوزه انرژی بیان شده بود.

مدیرعامل برق منطقه ای باختر اضافه کرد: در حوزه برق منطقه ای باختر برای این ۴ سال ۵۰ پروژه اصلی خط و پست برق تعریف شده که طی یک برنامه باید به اتمام برسد تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

داوودآبادی با بیان اینکه با گذشت ۲۴ ماه از این برنامه ۲۷ پروژه با اعتبار هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان به صورت ۱۰۰ درصد تمام شده و در مدار قرار گرفته گفت: این پروژه ها شامل احداث ۱۸ پست یا افزایش ظرفیت پست و ۹ احداث خط بوده که ۷۳۰ مگاوات آمپر به ظرفیت شبکه و ۱۴۲ کیلومتر مدار به طول خطوط اضافه کرده است. راه اندازی ۱۴ پست انتقال و فوق توزیع و ۹ خط انتقال و فوق توزیع در ۲۴ ماه آینده باید انجام شود.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، تاکنون تجهیزات مورد استفاده ما وارداتی بوده است، اما اکنون در استان مرکزی در شهرستان خمین شرکت مانا انرژی پاک، صفر تا ۱۰۰ پنل خورشیدی را تولید می کند که این شرکت در  طرح توسعه خود قرار است تا ۱۵۰۰ مگاوات در سال، تولید پنل خورشیدی داشته باشد.

داوودآبادی افزود: در چند سال اخیر ۹۰ درصد اعتبارات پژوهشی جذب و عملیاتی شده و ۷۰ درصد این اعتبارات به شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل برق منطقه ای باختر یادآور شد: ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه در قالب فرصت مطالعاتی جذب شده اند و از قبل، پروژه ای جهت اجرا با آنها تعریف می شود که اقدامی موثر برای اساتید و شرکت بوده است، همچنین سربازان نخبه در طرح های پژوهشی بکارگیری می شوند که از مسیرهای مذکور ۴۲ مقاله علمی در این مدت چاپ و ۱۳ کتاب تخصصی حوزه صنعت برق تالیف و ترجمه شده است.

داوودابادی بیان کرد: در این منطقه نیروگاه های موجود از جمله نیروگاه ۱۳۰۰ مگاواتی شازند، نیروگاه هزار مگاواتی شهید مفتح همدان، نیروگاه ۴۸۴ مگاواتی خرم در استان لرستان و نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی رودبار لرستان و ... در مجموع، ۳۱۷۴ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند. همچنین نیروگاه های تولید پراکنده نیز در مجموع، ۱۷۱ مگاوات ظرفیت تولید برق را به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص مدیریت مصرف در این حوزه نیز افزود: از سال ۱۴۰۰ ناترازی در تولید و مصرف برق ایجاد شد، همچنین در این سال به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب در فصل تابستان ۱۴۰۰ خاموشی خانگی، صنعتی و تجاری را تجربه کردیم و با قطعی برق ناخواسته، مردم آزرده شدند. این تجربه سبب شد در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، برنامه تابستان ۱۴۰۱ تنظیم شود که در این راستا ۱۰۰ برنامه در سه بخش تنظیم و تدوین شد و خوشبختانه اجرای این برنامه‌ها سبب شد تابستان ۱۴۰۱ تقریبا نارضایتی ها به حداقل برسد و امسال این ۱۰۰ برنامه به ۱۴۰ برنامه افزایش یافت.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر