/
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و آریاساسول توافقنامه توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری امضا كردند

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پلیمر آریاساسول توافق‌نامه توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری امضا کردند.
کد خبر : ۵۶۹۶۷

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، زمینه‌سازی و ایجاد همکاری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری مرتبط با حوزه دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین‌دست، حاصل توافق‌نامه همکاری میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت پلیمر آریاساسول خواهد بود.
 توافق‌نامه توسعه همکاری‌ها بعدازظهر میان سیدمحمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در غرفه این شرکت در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست امضا شد.
این توافق‌نامه همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمینه حمایت و رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با نقش‌آفرینی پررنگ شرکت‌های بزرگ، همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش ‌بنیان، امضا شد.
سیدمحمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این آیین ضمن برشماری اقدام‌های این معاونت برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، برای حمایت از زیست‌بوم ۱۰ هزار عضوی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام‌های گسترده‌ای را انجام داده و کارهای دیگری را نیز در دست اقدام دارد.
وی از همکاری با شرکت‌های پتروشیمی یاد کرد و گفت: در زمینه بومی‌سازی قطعات و ساخت داخل، فعالیت‌های زیادی را در همکاری با شرکت‌های پتروشیمی کشور انجام داده‌ایم.
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: در زمینه خلق و اشتراک دانش در میان شرکت‌های پتروشیمی در همکاری با مراکز نوآوری و فناوری بسترهای زیادی ایجاد شده و برخی نیز در حال توسعه است.
صدری‌مهر با یادآوری تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مشارکت هلدینگ خلیج فارس با ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار، افزود: متاسفانه تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان تاکنون به دلیل نبود سرمایه و ریسک بالا نتوانسته‌اند فناوری و دانش روز خود را در اختیار صنعت پتروشیمی کشور بگذارند، از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد فاصله این شرکت‌ها با صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی را کاهش دهد.
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به ابداع مدل هم‌آفرینی شرکت‌ها به منظور ارتباط بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش پایین دستی با بدنه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و اظهار کرد: با عملیاتی شدن این مدل و ورود فناوری‌های جدید شاهد کاهش خام‌فروشی در این صنعت خواهیم بود، ضمن آنکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فناوری به کار رفته در شرکت‌های پتروشیمی را تضمین کیفیت و کمیت می‌کند.
بومی‌سازی گریدهای جدید در دستور کار پلیمر آریاساسول
محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به توانمندی‌های این شرکت در زمینه نوآوری و فناوری گفت: پارسال با اتکا به توانمندی شرکت در این زمینه و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری موفق به توسعه و ثبت گرید پلیمری LEC۱۹۶۹ به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی داخل کشور شدیم.
وی از حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قدردانی کرد و افزود: با تولید این گرید، بخش بزرگی از نیازهای کشور تأمین می‌شود و ایران را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند.
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول تصریح کرد: شرکت در زمینه نوآوری و فعالیت دانش‌بنیان، پیشگام است و برای توسعه این موضوع از ظرفیت‌های موجود در کشور استقبال می‌کند.
حیدرزاده با بیان اینکه نتیجه امضا این تفاهم‌نامه بی‌شک در آینده منجر به تولید گریدهای جدید پلیمری در کشور خواهد شد، افزود: پارسال برای نخستین بار گرید پلیمری راهبردی (ال ای سی ۱۹۶۹) در کشور تولید و از خروج سالانه ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.
وی با اشاره به اینکه ایران جزء سه کشور دارنده گرید پلیمری راهبردی (ال ای سی ۱۹۶۹) در دنیا است، اظهار کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم‌اکنون مقدمات بومی‌سازی چند گرید جدید دیگر در دستور کار قرار دارد و به‌زودی اخبار خوشی در این زمینه منتشر خواهد شد.
بر اساس این گزارش، زمینه‌سازی و ایجاد همکاری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری مرتبط با حوزه دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست با تمرکز بر ایجاد و توسعه مرکز نوآوری تخصصی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست با رویکرد حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه و نوآورانه آن صنعت تخصصی، بررسی نیازهای راهبردی و کلان کشور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست و توسعه زنجیره ارزش این صنعت با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت / واحدهای فناور و دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در زیست‌بوم نوآوری و با ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری، حمایت از تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه، ایجاد هسته ‌/ واحدهای فناور و دانش‌بنیان مبتنی بر نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست کشور از جمله تعهدهای دو طرف در امضای این توافقنامه است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر