/
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

حمایت شركت ملی نفت ایران از ایمن‌سازی و مرمت هوتك‌ها و آبگیرها در استان سیستان‌و‌بلوچستان

مديريت نظارت بر طرح های عمراني مناطق نفتخيز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران بر اساس تفاهمنامه با بنياد مسكن انقلاب اسلامي، ايمن سازي هوتك هاي ۴۴ روستا در جنوب استان سيستان و بلوچستان را در دست اقدام دارد.
کد خبر : ۵۷۱۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، اعتبار پروژه ایمن‌سازی و مرمت هوتک‌ها و آبگیرها در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۶.۵ ميليارد تومان بوده و در آن ساخت و بهسازي، تسطیح و پرکردن هوتک، فنس كشي، زير سازي آسفالت، پلكان ايجاد دسترسي و آبشخور در نظر گرفته شده است.
هوتك ها در شهرستان هاي دشتياري و چابهار (۴۴ روستا) مشمول اين طرح هستند. ساماندهي هوتگ ها با استفاده از تجارب ريش سفيدان و افراد بومي در روستاها مي تواند در آينده اي نه چندان دور روستاها را از خشكسالي و كمبود آب رهايي بخشد و مانع بروز برخي مشكلات شود. اين اقدام بر جمعيت روستايي بیش از ۲۳ هزار نفری در جنوب استان تأثير گذار بوده است؛ لازم به ذكر است اين پروژه هم اکنون در دست اجراست و داراي پيشرفت فيزيكي قابل قبولي است. 
هوتگ يا هوتك نام گودال مصنوعي يا طبيعي نسبتاً بزرگي است كه آب حاصل از بارندگي ها در آن هدايت و جمع آوري شده و در طول سال به مصارف كشاورزي و آشاميدني انسان و حيوانات اهلي و وحشي مي رسد. اين سامانه سنتي براي مهار، كنترل و بهره برداري از سيلاب و به عنوان يكي از راه هاي متداول تأمين آب محسوب مي شود.
هوتگ ها عمر مفيد بسيار بالايي دارند و با هزينه پايين ساخته مي شوند و اين حمايت شرکت ملی نفت ایران تأثير ارزنده اي بر حفظ، احياء و ترويج اين روش سنتي و بهره برداري از سيلاب خواهد داشت. در واقع هر هوتگ را مي توان طرحي از طرح هاي آبخيزداري عنوان كرد كه قابليت و نقش مهمي در جمع آوري آب دارند و از آن به عنوان يكي از راه هاي مواجهه با كمبود و محدوديت منابع آب در نتيجه توسعه روستايي منطقه ياد مي شود.
طبق نظر سنجي صورت گرفته از اهالی منطقه مي توان گفت ساماندهي و برنامه ريزي مناسب براي هوتگ ها از نيازهاي ضروري منطقه است زيرا در اين صورت مي توان از بروز حوادثي نظير غرق شدگي كودكان و احشام جلوگيري كرد.
از آثار مثبت اين طرح مي توان به مواردی مانند كاهش مرگ و مير، حفظ، احيای روستاها، افزايش جمع آوري آب و تأمين آب آشاميدني مردم روستا و احشام، جلوگيري از خشكسالي، كنترل و بهره برداري از سيلاب، ايمن سازي جاني و رفع نقاط حادثه خيز و زيباسازي فضاي روستايي اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر