/
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

سازمان ملل متحد برای محدود کردن گرمایش جهانی وارد عمل شد

سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش ارزیابی جهانی پیشرفت اقلیمی (GST) و به‌منظور حفظ گرمایش جهانی در حد ۱.۵ درجه، در گزارشی چند گزینه از سیاست‌ها و اهداف کنونی اقلیمی از جمله حذف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ را مطرح کرد.
کد خبر : ۵۷۲۸۶

نبض نفت-  گزارش ارزیابی پیشرفت جهانی اهداف موافقت‌نامه پاریس (Global Stocktake)که ماه گذشته منتشر شد نشان داد جهان در حال عبور از هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است. پس از گفت‌وگو با دولت‌ها، اکنون سازمان ملل فهرستی از گزینه‌ها را برای جلوگیری از این اتفاق آماده کرده است.
سیمون استیل (Simon Stiell)، رئیس دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل (بخش اقلیم سازمان ملل متحد)، چهارشنبه هفته گذشته به خبرنگاران گفت: ما از جایی که باید به‌عنوان یک جامعه جهانی باشیم، فاصله داریم و پنجره فرصت‌ها به‌سرعت در حال بسته‌شدن است.
سند ۶۵ صفحه‌ای تلفیقی که توسط دبیرخانه کنوانسیون با عنوان «دیدگاه‌ها در مورد عناصر قابل‌توجه نتایج اولین گزارش ارزیابی جهانی» منتشر شده است، شامل چند گزینه است که بسیار جاه‌طلبانه‌تر از سیاست‌ها و اهداف فعلی اقلیمی هستند.
 این موارد شامل توقف اکتشاف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰، حذف تدریجی مصرف آنها تا سال ۲۰۴۰ و ارائه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در سال برای کمک به قربانیان تغییرات اقلیمی از طریق صندوق ضرر و زیان (Loss & Damage) است.
مذاکره‌کنندگان کشورها طی جلسات خود در دو ماه آینده، مجموعه پیشنهادها را بررسی و آنها برای طرح در اجلاس کاپ ۲۸ و تصمیم‌گیری محدود خواهند کرد.
برخی از گزینه‌های قابل طرح در کاپ ۲۸ به شرح زیر است:
ـ پایان‌ دادن به حمایت از نیروگاه زغال‌سنگی جدید
ـ کاهش تدریجی تولید برق زغال‌سنگی تا سال ۲۰۴۰

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر