/
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

بازسازی نگهدارنده‌های بتنی با استفاده از روش‌های نوین در منطقه عملیاتی قشم

به همت واحد تعمیرات ساختمان منطقه قشم، عمليات اجرایی مربوط به بازسازی نگهدارنده‌های بتنی تاسیسات بهره‌برداری خشکی، خط گاز شیرین و فلر مربوط به آن با استفاده از ترمیم‌کننده‌های بتن ویژه و پرمقاومت، چسب بتن اپوکسی و پوشش امولسیونی انجام شد.
کد خبر : ۵۷۲۸۸

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، در این عملیات ابتدا خاکبرداری با ابزارآلات دستی به منظور ایجاد فضای کاری مناسب جهت عملیات بازسازی و تخریب بتن آسیب‌دیده تا دسترسی به بستر مستحکم و با عمق تخریب یکنواخت انجام و در ادامه لایه کاور بتن و نیز میلگردهای زنگ‌زده به‌صورت مکانیکی و به‌وسیله وایر‌براش و ساب و سپس شستشو با واتر‌جت تمیز شد. اجرای چسب بتن اپوکسی بر روی سطح آماده شده به منظور اتصال سطح قدیم با ترمیم‌کننده بتن، اجرای ترمیم‌کننده بتن ویژه و پرمقاومت بر روی سطوح بتنی آسیب‌دیده، اجرای عملیات کیورینگ به مدت هفت روز و پوشش امولسیونی بر روی سطوح ترمیم شده از دیگر مراحل این عملیات بود.
ترمیم‌کننده‌های بتن نوعی ملات پودری بر پایه سیمان است که به واسطه وجود الیاف و مواد پلیمری در ساختار خود علاوه بر قدرت چسبندگی بسیار زیاد، امکان بازسازی بتن را فراهم می‌آورد. چسب بتن اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده و هاردنرهای ویژه است. این چسب جهت اتصال بتن یا ملات تازه به بتن سخت شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.  پوشش امولسیونی نیز یک پوشش محافظتی یک جزئی امولسیونی بر پایه قیر است که برای جلوگیری از نفوذ املاح و یون‌های مخرب شیمیایی موجود در خاک استفاده می‌شود.
در منطقه عملیاتی قشم، تعداد زیادی از نگهدارنده‌های بتنی اجرا شده در تاسیسات بهره‌برداری به علت شرایط محیطی نامطلوب، عمر زیاد و ... در سالیان قبل، آسیب جدی دیده و سطوح آنها دچار ترک‌خوردگی شده است.
به دلیل نفوذ و تاثیر عوامل خورنده و مخرب و به دنبال آن اکسیده شدن آرماتورها و شبکه فولادی بتن مسلح، میلگرد منبسط شده و بتن را متورق نموده و سبب ترک‌خوردگی و در برخی قسمت‌ها تخریب بتن شده است. بنابراین به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بتن و تشدید این پدیده و نیز افزایش دوام بازسازی نگهدارنده‌ها، واحد تعمیرات ساختمان منطقه قشم پس از بازدید میدانی، شرح کار جامعی تهیه و عملیات بازسازی تعداد 100 عدد از این نگهدارنده‌ها را از طریق برون‌سپاری در مدت زمان 4 ماه انجام داد.
گفتنی است، یکی از نقاط مهم در خطوط لوله رو زمینی به‌ویژه در تاسیسات نفت و گاز، نگهدارنده‌های بتنی ساخته شده برای نگهداری از خطوط لوله است، به‌طوری که تخریب هر یک از آنها می‌تواند موجب تنش در خط لوله و یا شکستگی خط گردد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر