/
۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

صنعت نفت خودی شده تا ملی /وابستگی ۶۰ درصدی بودجه ۹۷ به درآمدهای نفتی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از وابستگی شدید بودجه های سنواتی کشور به درآمدهای نفتی انتقاد کرد و گفت: چه بعد و چه قبل از انقلاب هیچ دولت غیر نفتی نداشته ایم.
کد خبر : ۵۷۶۸

نبض نفت - سیدعلی ادیانی با اشاره به فرارسیدن سالروز ملی شدن صنعت نفت، گفت: گفت: ملی شدن صنعت نفت واقعه مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در زمانی رخ داده که اساسا تولید، بهره برداری و بخش اعظمی از درآمد حاصله از نفت در اختیار شرکت های چندملیتی خارجی بوده است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به واسطه ایستادگی و پایمردی ملت ایران به محوریت روحانیت متعهد و حول فرمان مذهبی و بیانیه های حضرت آیت الله کاشانی و پیگیری های دکتر مصدق این واقعه مهم نفتی در تاریخ ایران رقم خوره است.

حرکت هایی برای ملی شدن صنعت نفت در کشورهای دیگر نیز صورت گرفته است

وی با تاکید بر اینکه پس از ملی شدن صنعت نفت در ایران سایر کشورهای نفتی خلیج فارس و خاورمیانه نیز حرکت هایی را برای اقتصاد نفتی و ملی شدن صنعت نفت خود انجام داده اند، تصریح کرد: باید به نفت به عنوان سرمایه و یک ثروت بین نسلی نگاه کرد زیرا ملی شدن صنعت نفت به این معنا است که ما درآمدهای نفتی را نباید صرف هزینه های جاری کشور کنیم.

ادیانی با بیان اینکه درآمدهای حاصل از نفت باید صرف تقویت زیرساخت ها و ایجاد آن ها و همچنین تقویت صنعت نفت شود، گفت: اگر قرار باشد که درآمدهای نفتی صرف هزینه های جاری کشور شود این در واقع مصداق سرمایه سوزی و سرمایه خوری است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم، با تاکید براینکه نفت در نگاه دینی جز انفال است، تصریح کرد: نفت به عنوان سرمایه بین نسلی بوده از این رو پس از ملی شدن صنعت نفت شاهد این بودیم که در تاریخ چه قبل و چه بعد از انقلاب همه دولت ها نفتی بوده اند.

وی با بیان اینکه ای کاش در ایران نفت نداشتیم، افزود: متاسفانه بودجه های جاری کشور از درآمدهای نفتی سرشار است و اگر نباشد چیزی باقی نمی ماند.

باید سرمایه های کشور را به ارزش افزوده تبدیل کنیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید بتوانیم سرمایه های کشور را به ارزش افزوده تبدیل کنیم، تصریح کرد: کشوری مانند ترکیه یک لیتر هم نفت ندارد اما توانسته از بحران های اقتصادی با توجه به سایر ظرفیت ها عبور کند.

ادیانی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت نفت در ایران به جای ملی شدن خودی شده است، افزود: متاسفانه بودجه 97 نیز بالغ بر 60 درصد مستقیم وابستگی نفتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید کشور هر چه سریع تر از وابستگی به درآمدهای نفتی خلاص شود، گفت: در 6 ماهه سال جاری 93 درصد درآمد کشور ما به سمت هزینه های جاری هدایت شده از این رو باید بدانیم اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها کل بودجه نفتی و منابع نفتی را برای بودجه جاری باید هزینه کنیم بلکه چند سال آینده باید برای پرداخت این نوع هزینه ها از کشورهای دیگر وام بگیریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از عدم سیاست گذاری دقیق در حوزه اقتصاد و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه دولت و مجلس ما اهل ریسک نبوده به همین دلیل اقتصاد نفتی در کشور دیده می شود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: خانه ملت


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر