/
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

اجبار دریافت تأییدیه بهینه‌سازی مصرف گاز برای واحدهای تازه‌ساخت/ استقبال تهرانی‌ها از طرح بهینه‌سازی موتورخانه

رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان تهران از اجبار دریافت تأییدیه بهینه‌سازی مصرف گاز برای واحدهای تازه‌ساخت در این استان خبر داد.
کد خبر : ۵۸۰۸۲

نبض نفت - حدود سه سال پیش بود که شرکت ملی گاز ایران در آیینی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری رونمایی کرد و همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام شود.
بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعداد بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در سال نخست اجرا ۹ هزار و سال دوم ۳۴ هزار بوده و اکنون به حدود ۸۰ هزار رسیده است که از روند رو به افزایش استقبال مشترکان از اجرای این طرح حکایت دارد. 

رونمایی از ۴ طرح بزرگ شرکت ملی گاز ایران برای بهینه‌سازی مصرف
صرفه‌جویی سالانه تا ۴۰ درصد مصرف گاز مشترکان با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها/ نتیجه کار را در گازبها ببینید
بر این اساس، با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود که مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از این سامانه استفاده کنند.
اکنون پس از گذشت بیش از سه سال، سراغ برخی شرکت‌های گاز استانی به‌ویژه استان‌های بزرگ و پرمصرف رفتیم تا چند و چون اجرای آن را جویا شویم.
هزینه‌کرد ۴۰ میلیارد تومانی برای بهینه‌سازی ۶۰۰ واحد موتورخانه در تهران
محمد امانی، رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۷۰۰ مشترک برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها شامل واحدهای تجاری، مسکونی و هتل‌ها در سامانه اعلام‌شده ثبت‌نام کرده‌اند، به خبرنگار شانا گفت: در این مدت بهینه‌سازی موتورخانه حدود ۶۰۰ واحد شامل ۴۵۶ واحد مسکونی، دولتی و اداری و ۱۱۰ مدرسه تکمیل و حدود ۴۰ میلیارد تومان هم برای این اجرای آنها هزینه شده است.
وی با بیان اینکه عایدی این هزینه‌کرد تاکنون صرفه‌جویی سالانه ۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی (بیش از ۱۰ درصد) در کل استان تهران بوده است، افزود: استقبال برای انجام این پرژه در تهران مطلوب بوده و همچنان در هفته حدود ۶۰ ثبت‌نام جدید داریم.
وجود حدود ۳۰ درصد موتورخانه‌های کشور در استان تهران
رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان تهران با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ هزار موتورخانه در استان تهران که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد موتورخانه‌های کل کشور است، تأکید کرد: این موضوع حجم بالای کار را می‌طلبد و نیاز است با برنامه‌ریزی و تمهیدهای مناسب، پاسخ مناسبی به درخواست‌ها داده شود.
به گفته امانی، اکنون ۱۱ دستور کار برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اجباری است و فهرست پیشین روزآمده شده و تنها شامل عایق‌کاری، تنظیم مشعل و نصب رسوب‌گیر نیست، بنابراین بهینه‌سازی کاملی در موتورخانه و تأسیسات مشترکان گاز طبیعی اجرایی شده و می‌شود.
اجبارهای بهینه‌سازی برای واحدهای تازه‌ساخت
وی همچنین از اجرای طرحی در شرکت گاز استان تهران برای مشترکان جدید گاز خبر داد و اظهار کرد: همه واحدهای تجاری و مسکونی تازه‌ساخت که می‌خواهند مشترک گاز شوند، باید اقدام‌هایی در ساختمان‌های خود انجام دهند، سپس بعد از دریافت تأییدیه از واحد بهینه‌سازی شرکت گاز استان تهران، گاز آنها وصل خواهد شد.
رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه این موضوع از حدود ۶ ماه پیش اجرا می‌شود و اجباری شده است، تصریح کرد: همه موارد رعایت بهینه‌سازی مصرف انرژی و گاز در ساختمان‌های جدید بررسی می‌شود، از جمله اینکه مورتورخانه آنها باید ISO16000 و معاینه فنی داشته باشد، سپس نسبت به وصل گاز آنها و جذب مشترک اقدام می‌شود.

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر