/
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
بازدید دکتر مهدی‌زاده و هیات همراه از کارخانه‌های تولید پمپ‌های درون‌چاهی در اهواز؛

حمایت شرکت نفت فلات قاره ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در بازدید از کارخانه‌های «تولید، تست و تعمیر پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) » در اهواز، بر حمایت این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تاکید کرد.
کد خبر : ۵۸۲۶۶

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط‌عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، دکتر علیرضا مهدی‌زاده و هیات همراه روز چهارشنبه یکم آذر از کارخانه‌های تولید، تست و تعمیر پمپ‌های درون‌چاهی (Electrical Submersible Pump-ESP) شرکت‌های دانش‌بنیان پادیاب تجهیز و شرکت پترو فرازآور ساحل تدبیر در شهرک صنعتی شماره ۳ شهر اهواز بازدید کردند. 
در این بازدید مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و هیات همراه از نزدیک با توانمندی‌ها و دستاوردهای این شرکت‌ها در زمینه ساخت و بومی‌سازی کالا و خدمات مربوط به پمپ‌های درون‌چاهی آشنا شدند. در این بازدید ابتدا توضیحاتی در خصوص تکنولوژی پمپ‌های درون‌چاهی، سابقه فعالیت شرکت‌ها، دستاوردها و اهم اقدامات صورت گرفته در خصوص بومی‌سازی و ساخت داخل پمپ‌های درون‌چاهی ESP ارائه شد. سپس از کلیه قسمت‌های کارخانه‌ها از جمله دستگاه‌های ماشین‌کاری، خط مونتاژ، سیستم‌های تست و آزمایش عملکرد تجهیزات، کارگاه تخصصی برق و الکترونیک، همچنین انبار قطعات و تجهیزات بازدید حضوری صورت گرفت و توضیحات فنی مربوطه توسط کارشناسان فنی و سرپرستان کارگاه به بازدیدکنندگان ارائه شد.
شرکت پادیاب تجهیز به عنوان نخستین شرکت ایرانی با همکاری شرکت Oil Dynamics آلمان و شرکت پترو فرازآور ساحل تدبیر با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا و سایوزخیم اکسپورت (زیرمجموعه هولدینگ صنعتی Rostec روسیه) در راستای انتقال تکنولوژی و دانش فنی پیشرفته پمپ‌های درون‌چاهی ESP، همچنین بومی‌سازی و ساخت داخل این پمپ‌ها، اقدام به ساخت کارخانه‌های ‌تخصصی تعمیرات و ساخت پمپ‌های درون‌چاهی در شهر اهواز کرده‌اند.
از جمله توانمندی‌های این دو شرکت می‌توان به طراحی پمپ با استفاده از اطلاعات چاه و مخزن، ساخت برخی از قطعات منفصله پمپ‌های درون‌چاهی، مونتاژ و تست کلیه تجهیزات، نصب و راه‌اندازی پمپ درون‌چاهی، آنالیز خرابی و تعمیر تجهیزات و مانیتورینگ و بهینه‌سازی عملکرد پمپ‌های درون‌چاهی اشاره کرد.
گفتنی است، پمپ‌های درون‌چاهی غوطه‌ور الکتریکی (ESP) از جمله مهم‌ترین و قابل‌اعتمادترین روش‌های فرازآوری مصنوعی در چاه‌های نفتی هستند و امروزه بخش قابل‌توجهی از تولید نفت روزانه کشورهای تولید‌کننده نفت از طریق پمپ‌های درون‌چاهی ESP صورت می‌گیرد. در ایران نیز با توجه به کاهش فشار مخازن نفتی، استفاده از پمپ‌های ESP به‌عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های فرازآوری مصنوعی مورد توجه قرار گرفته و شرکت نفت فلات قاره ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه استفاده از این تکنولوژی، پرچمدار استفاده و توسعه این تکنولوژی در صنعت نفت ایران است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر