/
۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
گفتگوی متفاوت سخنگوی کمیسیون حقوق و قضایی مجلس با نبض نفت

تشدید آلودگی هوا با وجود مسئولان بی عرضه

عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس گفت: مدیران شهرهای اطراف پایتخت که منزلشان در تهران است وفقط از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر در شهرستان حضور دارند نمی توانند برای آلودگی روز افزون حوزه مدیریتی تصمیم گیری درستی داشته باشند.
کد خبر : ۵۸۳۹


حجت الاسلام حسن نوروزی طی گفتگویی تفصیلی با نبض نفت ضمن  انتقاد صریح از حضور افراد غیر بومی و ساکن تهران در پست مدیریتی شهر های اطراف پایتخت یکی از علت های اصلی آلودگی هوای تهران را تصمیم گیری های کاغذی و بدون عمل مدیران دولتی طی سالهای پس از انقلاب در این زمینه برشمرد.

پالایشگاه نفت تهران بلای جان شهرهای اطراف پایتخت

نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مسائل آلوده کننده هوای پایتخت چند چیز می تواند باشد که یکی از آنها استقرار پالایشگاه نفتی تهران است خاطرنشان کرد: این پالایشگاه قبل از پیروزی انقلاب خارج از شهر تهران استقرار یافت اما امروز در وسط شهر به طوری که اطراف آن شهر های باقر شهر، کهریزک، حسن آباد، رباط کریم صالحیه، پرند، اسلامشهر و چهاردانگه قرار گرفته است بنابراین به نظر می رسد از عوارضی که این پالایشگاه پرداخت می کند لازم است برای رفع و کنترل آلودگی این شهر ها هزینه شود.

ورود خودروهای 15 ساله در اطراف و 10 ساله در داخل شهر تهران ممنوع شود

وی ضمن برشمردن سایر علل آلودگی هوای کلان شهر تهران گفت: اتوبوس ها، موتور ها و کلیه وسایل حمل و نقل دود زای قدیمی از علت های آلودگی شهر تهران هستند بنابراین باید اجازه ندهیم ماشین هایی با طول عمر بیشتر از 15 سال در اطراف تهران حضور داشته باشند و برای داخل شهر تهران هم ممنوعیت تردد خودرو هایی با طول عمر بالای 10 سال را باید قرار دهیم .
وی باتاکید براینکه این مقررات باید شامل تمامی خودورها اعم از خودروهای سواری کامیون وانت و موتور سیکلت شود گفت: در این میان کنترل دقیق کارخانه ها محیط زیست و مدیران شهرک صنعتی نیز لازم است. باید وسایل تصفیه کننده هوا را در آنجا مستقر کنند چرا که این یکی از مسائلی است که به شدت در آلودگی تهران تاثیر داشته و هم اکنون ضعف ادارات محیط زیست بشمار می رود.

مدیران شهری که خود در آن شهر ساکن نیستند

نوروزی با بیان اینکه افرادی از تهران برای شهر ها بکار برده می شود که اشراف درستی به محیط مدیریتی خود ندارند ایرادداشت: مثلا برای شهرستان شهریار و رباط کریم اسلامشهر افرادی را آورده می شود که منزلشان در تهران است و منطقه را نمی شناسند.
وی افزود: این افراد صبح ساعت 8 سرکار می آیندد و ساعت 3 بعد از ظهر به تهران باز می گردند و از ساعت 3 بعد از ظهر به بعد بسیاری در اطراف استان تهران به آتش زدن لایستیک ها و سیم ها (برای استحصال مس داخل آن ) و غیره مشغول می شوند که این یک مشکلی است . بنابراین رودخانه ها آلوده حفره های آلوده8 مراکز دفن غیر اصولی زباله مراکز ریختن نخاله در اطراف تهران زیاد مشاهده می شود که محیط زیست اصلا به آن دقت نمی کند .

نقش مسئولان بی عرضه در آلودگی 

عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس تصریح کرد: دفع فاضلاب های غیر بهداشتی در اطراف شهرک های صنعتی و کم توانی و بی عرضگی برخی مسئولان شهرک های صنعتی واقعا اسف بار است که نمی توانند شهرک ها را کنترل کنند .
وی افزود: بودن چنین مشکلاتی برای این است که این مدیران از فرمانداران از اعضای شورای شهر و مدیران محلی و شهرک های صنعتی مدیران محیط زیست همه در تهران مستقر هستند و اصلا هیچ مسئولیتی درقبال شهری که اداره می کنند ندارند بنابراین این بی توجهی خود موجب آلودگی است.
وی همچنین با اشاره به بحث آلودگی بواسطه کیفی نبودن بنزین مصرفی گفت: بحث بنزین هم موثر است و باید خیلی تلاش کنیم بنزینی که در تهران و کلان شهر ها مصرف می شود بنزینی باشد که کمترین آلایندگی را داشته باشد تا محیط زیست پاک و پاکیزه باشد.
نوروزی گفت: به طور کلی حدود ده درصد آلودگی ها در شهر تهران مربوط به بننزین و گازوئیل است و 50 درصد مربوط به وسایل موتوری قدیمی؛ در این میان 20 درصد مربوط به آلوده سازهایی چون آتش زدن ها و دفن نخاله ها ناموزون می باشد و الباقی مربوط به کارخانجات است که در این زمینه نقش دارند.

بی توجهی به اصلاح وضعیت کارخانه های اطراف تهران

وی با اشاره به اهمیت کنترل آلودگی کارخانه ها با راه اندازی تصفیه خانه و هواکش های صنعتی گفت: ما کارخانه صبا باتری را داریم که 9 ماه بهینه سازی شد و کلی آلودگی جلوگیری شد باید به کارخانه ها تسهیلات داد تا جلوی آلودگی هایشان گرفته شود آنها را سوق داد برای ساختن تصفیه خانه و تهیه هواکش ها.
نماینده رباط کریم در مجلس با بیان اینکه درصدی از آلودگی ها هم باز می گردد به عدم کشاورزی در اطراف تهران اظهارداشت: مسئولان استانی باید در این زمینه فکری اساسی کنند.باید تصفیه خانه آب تهران فعال شود و آب آن به دشت بزرگ اطراف تهران انتقال یابد با سوق دادن آب به دشت ورامین و مناطق ری شهریار رباط کریم پرند و رونق کشت و باغداری در آنجا از گردو غبار و آلودگی های هوا جلوگیری می شود.

شر زمین خواران و کوه خواران بر سر تهران

نوروزی همچنین یادآورشد: مسئله دیگر باز می گردد به محیط زیست که توان ندارد از شر زمین خواران کوه خواران خود را حفظ کند. باید هرچه زمین بلا استفاده در محیط زیست قرار دارد به جنگل کاری اختصاص یابد تا اجازه ساختو ساز به زمین خواران داده نشود .

آلودگی تهران ننگی برای نظام است

وی افزود: فضای آلوده تهران یک ننگی برای نظام است که همه آن باز می گردد به عدم کار و تلاش مدیران و مسئولان . سیاسی کاری جلسات شب نشینی و روی آوردن به مسائل سیاست بازی و غیره رها کردن مدیریت ها و انتخاب مدیران پروازی مدیران اقوامی قبیله ای استان تهران را در هم شکسته است .
نماینده رباط کریم گفت: حدود 10 درصد از مدیران تهران استان تهرانی نیستند و این مشکل است . باید کسانی که ساکن تهران بوده اند و در این شهر زادو ولد کرده و تهران را می شناسند باید کار بکنند.
وی با تاکید براینکه باید هر شهری مدیرانش از خودش باشد گفت: متاسفانه هیچ دولتی فکری عملیاتی برای آلودگی هوا نداشته است و تمام فکرهایشان تا الان در کاغذ و پرو پاگاندینیشن باقی مانده است .هر وقت دیدیم که فرمانداران ما درشهر هایمان ساکن شدند می فهمیم که این دولت تصمیم به کار دارد .
مدیرانی که ساکن حوزه مدیریتی خود نیستند

نوروزی افزود: هیچ دولت بدنبال اینکه فرماندار بومی باشد نبوده یا انتصاب شهردار و بخش دار که طبق قانون باید بومی باشد را رعایت نکرده است بنابراین چون چنین نیست این مشکلات وجود دارد.
عضو کمیسیون حقوق و قضایی درپایان با بیان اینکه تاکنون در زمینه آلودگی هوا از دولت ها جز شعار ما چیزی ندیدیم گفت: لزمی ندارد برای شهرستانی که 400 هزار جمعیت دارد از جای دیگر فرماندار و بخش دار از جای دیگر آورده شود. طبق قانون باید در آن شهر ساکن شوند فرزندان آنها در آن محیط درس بخوانند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر