/
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
اگر خودرو خارجی وارد شود،

مردم حاضر نیستند خودرو داخلی را حتی به نصف قیمت فعلی‌اش بخرند!

بخشنامه واردات خودروهای کارکرده در هفته جاری از سوی دولت ابلاغ می‌شود و ممکن است خودروهایی وارد شود که حوالی 800میلیون تومان در داخل کشور قیمت داشته باشند.
کد خبر : ۵۸۴۱۶

 نبض نفت-  لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  گفته است:  اگر این اتفاق بیفتد شورای رقابت از بازار خودرو خارج خواهد شد و شرایط برای حضور رقبا در بازار فراهم می‌آید. در ادامه از این طریق رقابتی صورت می‌گیرد که کیفیت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و مشتری‌مداری بر این بازار حکمفرما خواهد شد.
این اظهارات سیاهکلی اگرچه روی کاغذ و از منظر کارکرد قوانین و بازارها، واقعیت محض است؛ اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا ذی‌نفعان بازار کنونی دست روی دست می‌گذارند تا چنین اتفاقی رخ دهد؟
این نماینده مجلس می‌گوید: دولت باید در تعرفه خودرو بازنگری کند. تا وقتی خودرویی 10هزار دلار قیمت دارد، در کشور با قیمت 40هزار دلار به فروش نرود و نهایت 15هزار دلار معامله شود.سیاهکلی در جای دیگری، نگرانی در مورد تولید داخلی خودرو را بی‌مورد می‌داند و می‌گوید: سالانه در کشور به 1.5میلیون خودرو نیاز است درحالی‌که در همین مدت بیشتر از 150هزار دستگاه خودرو به کشور وارد نمی‌شود، درنتیجه واردات نه‌تنها لطمه‌ای به تولید نمی‌زند، بلکه به خروج شورای رقابت از گردونه و فراهم شدن فروش خودروهای داخلی به قیمت واقعی منجر خواهد شد.
نکته قابل‌تأمل در اظهارات سیاهکلی، همین عقیده او در مورد بازار پس از واردات خودرو است که نه با واقعیت‌های بازار خودروی ایران و نه با ذات اقتصاد رقابتی همخوانی ندارد. دقیقاً آنچه باعث می‌شود خودروی وارداتی 10هزار دلاری، در بازار 40هزار دلار معامله شود، همین موضوع است که اگر خودروی وارداتی با قیمت مدنظر این نماینده مجلس به بازار عرضه شود، هیچ‌کسی خریدار خودروهای داخلی به نصف قیمت فعلی نیز نخواهد بود.

 

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر