/
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

وزیر اقتصاد در مراسم روز دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد:پای وعده‌های اقتصادی و شفافیت ایستادیم

وزیر اقتصاد نقد و مطالبه گری در فضای دانشگاهی و همچنین در رسانه ها را نعمتی دانست که باید قدر دانسته شود، اظهار کرد: دولت بر وعده‌های خود ایستاد و این ایستادگی خود را در متغیرهای کلان نشان داده و به مرور در زندگی مردم نیز آثار آن ملموس می‌شود.
کد خبر : ۵۸۵۰۹

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، سید احسان خاندوزی امروز ۱۵ آذرماه در مراسم روز دانشجو و پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: خوشحالم که در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی هستم. شما میراث دار تجربه دیرینه ارزشمند موجود در این دانشگاه هستید. روز دانشجو، نماد آگاهی و بیداری دانشجو است. اساسا مگر کسی توقع دارد دانشجو مجیز گوی کسی باشد و از شرایط کشور تنها تعریف و تمجید کند.
وی تاکید کرد: دانشگاه مرکز آزادگی و حریت است و دانشجو مگر غیر این رسالتی بر دوش دارد؟ اگر‌جامعه و مردم از سویی و حمکرانان از سویی مسیر غلطی را طی کنند فریاد نقد باید از سوی دانشجو به گوش برسد این نقدها باید عالمانه، اخلاقی، بلند و رسا باشد. بنابراین خدا را شاکریم‌که فضای دانشگاه فضای دوست داشتنی و مسئولانه است؛ سال‌های نه چندان دور نیز ما هم مانند شما مطالبه‌گر بودیم.
وزیر اقتصاد در رابطه با مشکلات اقتصادی در جامعه و مساله گشودن فضای نقد داخلی و خارجی در کشور افزود: در کشور ما در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه و قاره ما در محفل‌های دانشگاهی، علمی، رسانه ها و روزنامه ها از دولتها، مسئولین، جناح ها و... بیشتر انتقاد می‌شود که باید قدر دانسته شود و این مطالبه گری و آرمان خواهی را انقلاب اسلامی برای کشور به ارمغان آورد.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و پسرفت یک کشور را باید در پیشانی دانشگاه های آن کشور دید، اظهار کرد: اگر به دنبال این هستیم که ببینیم ۲۰ سال آینده تصمیمات بهتری برای کشور اتخآذ می‌شود یا نه باید به کیفیت دانشگاه ها بنگریم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با معافیت مالیاتی مربوط به یک شرکت فولادی و نقد یکی از دانشجویان در این زمینه تصریح کرد: این موضوع محصول قانون معافیت‌های مستقیم مصوبه مجلس است و اتفاقا ما بودیم‌ که برای مبارزه با این بی عدالتی‌ها اصلاحیه قانون مالیاتی را آماده و مصوب کردیم و به مجلس فرستادیم و امیدواریم زودتر مصوب شود.
خاندوزی با بیان اینکه اگر به دنبال نرم افزار بهتری برای اداره کشور هستیم باید تولید این‌نرم‌افزار در دانشگاه و حوزه صورت گیرد، ادامه داد: تلاش کردیم ارتباط دانشگاه با وزارت اقتصاد در راستای مدرسه سیاست‌گذاری و باشگاه شبیه سازی شکل گیرد.
در مدرسه سیاست‌گذاری ۱۰۰ نفر در سال اول از دانشجوهای کشور حضور یافتند. اولین باشگاه شبیه سازی در کشور مربوط به باشگاه شبیه سازی وزارت اقتصاد بود که مقرر شده تا در سال جاری برای موضوعات بیمه ای کشور در این باشگاه بررسی صورت گرفته و موضوع بعدی هم موضوع بریکس خواهد بود. این تلاش‌ها برای اینکه دانشگاه و دانشجو به فضای سیاست‌گذاری کشور و حل مشکلات وارد شود، انجام شده است.
ایجاد تعادل در آرمانگرایی دانشجویان با نیازهای واقع گرایانه سیاستگذار
خاندوزی خاطر نشان کرد: تمام دانشکده های اقتصاد مهم کشور را برای شنیدن مسائل مهم اقتصادی در‌جامعه درگیر کردیم و دانشجویان ارشد و دکتری را به محافل سیاستگذاری وارد کردیم. مدرسه سیاست‌گذاری و باشگاه شبیه سازی برای حل مشکلات در حوزه اقتصاد کارایی دارند و دستاوردها و راهکارهای دقیق ترر را ارائه می‌دهند؛ بنابرابن به شکل جدی وزارت اقتصاد پیگیری شد تا آرمانگرایی دانشجویان با نیازهای واقعگرایانه سیاستگذار به تعادل و همگرایی برسد.
وی در ادامه با اشاره به پرسش‌های دانشجویان در رابطه با افزایش قیمت ارز خاطرنشان کرد: دولت در دو سال عمر خود بخش زیادی از وقت خود را به جنگ ارزی گذراند و جنگ اوکراین وضعیت را در زمینه ارزی و افزایش قیمت مواد غذایی متاثر کرد اما به هر حال دولت بر مبنای وعده‌های خود عمل کرد و متغیرهای کلان متاثر از این اقدامات بهبود یافت.
از چاله 10 ساله رشد منفی سرمایه گذاری منفی خارج شدیم
خاندوزی درباره وعده دولت در گشایش‌های اقتصادی اشاره کرد: رشد سرمایه گذاری و سایر متغیرها در ابتدا خود را در سطح کلان اقتصادی نشان می‌دهد و به مرور در سفره مردم دیده می‌شود. مجموع سرمایه گذاری در کشور طی این دوسال ما را از چاله ۱۰ ساله و رشد اقتصادی قریب به صفر خارج کرده است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از این‌چاله خارج شده ایم نه تنها افزایش سرمایه گذاری داخلی بلکه افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور مشهود است.
100 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت های بورسی با مشوق دولت
وی با اعلام اینکه میزان سرمایه گذاری در کشور ۸.۹ میلیارد دلار در دوسال اخیر بوده است، افزود: این عدد میانگین این دو سال است و از تمام میزان میانگین سرمایه گذاری در دهه ۹۰ بالاتر است. دلیلش هم این است که در داخل، دولت علی رغم کسری بودجه با معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری مجدد بر درآمد کوتاه مدت خود چشم‌پوشی کرد و با ایجاد سیاست تشویقی قریب ۱۰۰ همت افزایش سرمایه رخ داد. فقط یک شرکت به دلیل این سیاست تشویقی ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داد.
وی افزود: ثمره این اقدامات این است که چرخ‌های کارخانجات به چرخش درآمده و موجب شد نیروهای کار مشغول به کار شوند. در چهار فصل متمادی نرخ بیکاری کاهشی داشته ایم، به طوری که نرخ بیکاری از ۹.۲ به ۸.۲ رسید و در تابستان امسال به ۷.۹ کاهش پیدا کرده است ثمره آن با بخشی از اقتصاد کشور سازگار است.
افشای اطلاعات اقتصادی دولت در این دوره بی سابقه بود
وی در خصوص رویکرد دولت در ایجاد شفافیت بیان کرد: حداقل در حوزه اقتصادی هیچگاه در دهه های اخیر افشای اطلاعاتی دولتی به اندازه دولت سیزدهم نبوده است. رئیس جمهور محترم به این مساله اعتقاد داشتند. در دومین ماه فعالیت دولت اولین گروه صورتهای مالی شرکتها منتشر شد.
بر همین اساس صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد و اسفند امسال صورتهای مالی ۲۰۰۰ شرکت برای اولین بار در اقتصاد کشور منتشر می‌شود.وزیر امور اقتصادی و دارایی در زمینه هوشمند سازی اقتصاد و مبارزه با فساد و نابرابری ها گفت: امروز اسم تک تک شرکت‌های ابربدهکار بانکی روی سامانه رسما منتشر می‌شود که برخی از داخل دولت نیز این را نقد می‌کردند. علی رغم همه فشارها این شفافیت‌ها برای دولت پرهزینه بود.
اختلاس چای از دولت قبل بود و در این دولت برایش پرونده تشکیل دادیم
وی درباره پرونده اختلاس چای تصریح کرد: این فساد از دولت قبل تا اوایل دولت سیزدهم ادامه داشت. با تلاش دولت سیزدهم این شخص عزل شد و برایش پرونده تشکیل شد.
در بسیاری از مواردی مردم روزانه در کوچه و بازار با فساد سروکار داشتند، نمی‌گویم الان نیست هنوز راه نرفته زیاد داریم.وی یادآور شد: همچنین دولت برای ایجاد درگاه مجوزها در مقابل دستگاهای اجرایی ایستاد و اول اصلاح را از خود شروع کرد تا شفافیت ایجاد شود. جا دارد از اصناف نیز تشکر کنیم که پای این موضوع ایستاد و همراهی کرد. آیا در شان ما است که مانند ۵۰ سال گذشته در کشور ارباب رعیتی عمل شود؟ اینها نمونه هایی از عملکردها در دولت طی این دو سال بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع بودجه عمرانی و آمارهای دولتی تصریح کرد: شکاف دولت و ملت به لحاظ تاریخی و رسوب های بدبینی موجب شده است که نسبت به آمار دولتی بدبینی وجود داشته باشد، علی رغم ضعف آمارها در دستگاها و شک و شبه ها، توانستیم بخش زیادی از آمارها که غیر واقعی بودند را اصلاح کنیم. همچنین تلاش شد علی رغم اینکه کسری بودجه به دولت فشار آورد اما برای اولین بار ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی در نظر گرفته شده توسط مجلس یعنی ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کند. در سال گذشته در بودجه کشور به حدود ۲۰ درصد بودجه عمرانی و ۸۰ درصد سایر خرج‌های جاری دولت رسیدیم.
دولت در مولدسازی بر منفعت مدیران دولتی دست گذاشت
خاندوزی در رابطه با اجرای مولد سازی گفت: اگر دولت می‌خواست انجام نشود، کار ساده ای بود اما دولت بر منفعت مدیران دولتی دست گذاشت. چرا مدیران دولتی ما مانند افراد نادان هکتار هکتار اراضی دولتی کشور را بلا استفاده باید می‌گذاشتند؟ پروژه های زیاد و مهمی به خاطر نبود بودجه باقی می‌ماند و مولد سازی راهی را باز کرد تا دولت از دارایی خود که زیر بلیت مدیران راحت طلب و بی‌عرضه بود اعتبار ایجاد و پروژه ها را اجرایی کند. در ابتدا مدیران دارایی های اصلی را پنهان می‌کردند و دولت بر آنها فشار آورد. در مولد سازی همه دارایی ها شفاف سازی می‌شود.
بازگشت درآمدهای مالیاتی مودیان بزرگ به استان‌ها
خاندوزی درباره موضوع مالیات با اشاره به اقدامات دولت برای توزیع عادلانه درآمدهای مالیاتی و عدالت منطقه ای تصریح کرد: تا سه سال پیش مالیات مودیان بزرگ در مرکز وصول می‌شد اما در همین راستا تصمیم گرفتیم درآمدها به خود استانها برگردد و ۲۲۰۰ شرکت مالیاتشان به استانشان برگشت. عوارض آلایندگی شرکتهای آلاینده نیز باید به خود منطقه و استان برمی‌گشت که در ابتدا امتناع شد اما خود سازمان مالیاتی راسا ۵۰۰۰ میلیارد تومان از حساب این شرکت‌ها برداشت و به حساب شهرداری ها و دهیاری های استانهای مربوطه واریز شد. همچنین ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز امسال وصول و تا پایان سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه خواهد شد.
تعداد مودیان از 2800 مودی به 9 میلیون نفر رسید
وی همچنین بیان کرد: در ۲ سال اخیر اراده دولت بر این بوده است که به سراغ افرادی برود که از پرداخت مالیات امتناع می‌کردند . در ابتدای فعالیت دولت دو میلیون و ۸۰۰ هزار مودی مالیاتی داشتیم. در این دو سال شناسایی جدید صورت گرفت و تعداد مودیان افزایش یافت. مقرر شده تا پایان امسال حدود ۹ میلیون نفر مودی مالیاتی جدید شناسایی و جلوی فرار‌مالیاتی گرفته شود.
خاندوزی درباره جهش قیمت ارز و ثبات قیمت ارز در سال جاری تصریح‌کرد: بخش زیادی از این‌جهش به دلیل وجود نقدینگی ها در اختیار گروه های مختلف بوده که از محل ارز، درآمدهای داشتند و امروز این محل سوداگری کنترل شده است. رشد نقدینگی در دو سال قبل ۴۲ درصد بوده و امروز به ۲۶ درصد افزایش نقدینگی رسیده ایم.
مدیریت تقاضای ارز، افزایش عرضه و افزایش اقتدار مقام ارزی در کشور در زمینه ثبات قیمت ارز موثر بوده و ادامه کنترل بانک مرکزی بر سه پارامتر موجب شد تا ثبات نرخ ارز در بازار داشته باشیم و شاهد کاهش ارزش پول کشور نباشیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر