/
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
دکتر علی عسکری مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گفتگو با نبض نفت تاکید کرد:

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی؛ خط شکن جنگ اقتصادی با شرکت‌های خارجی

دکتر علی عسکری مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تاکید کرد و گفت در حال حاضر بیش از 70 درصد قطعات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید میشود.
..
کد خبر : ۵۸۵۳۳

دکتر عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه اوراسیا در یک گفتگوی اختصاصی با نبض نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد قطعات مورد نیاز صنعت نفت کشور در داخل و توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‎شود گفت باید از شرکت‎های ایرانی به ویژه شرکت‎های دانش بنیان حمایت کنیم.

دکتر علی عسکری در پاسخ به این سئوال نبض نفت که مهمترین رهاورد استفاده از شرکت‎های خصوصی در زمان تحریم چه بوده گفت: اگر به تاریخ ایران برگردیم در زمان‎های گذشته در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی تقریباً ایرانی‎ها هیچ کاره بوده‌اند و کل کار دست شرکت‌های خارجی بوده و با حاکمیت کشورهای خارجی و شرکت‌های خارجی پالایشگاهها و پلنت‌ها طراحی و ساخته می‌شد. مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: بعد از وقوع انقلاب اسلامی حس خودکفایی در ایران شکل می‎گیرد و تلاش‌هایی برای ایرانی سازی این پلنت‎ها شکل می‎گیرد که این خوداتکایی و خودکفایی یک حرکت بسیار میمون و مبارکی است.

 دکتر علی عسکری از ساخت بیش از 70 درصد قطعات یک پلنت در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توسط شرکت‎های ایرانی خبر داد و گفت: لازم است به مردم خوب ایران بگویم که در حال حاضر پلنت‌هایی که ساخته می‎شود بیش از 70 درصد آن ایرانی است. فقط برخی از قطعات خاص از خارج وارد می‎شود حتی همان قطعات خاص و ویژه نیز در حال طراحی و ساخته شدن در داخل کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر شاهد طراحی و ساخته شدن  تجهیزات ثابت، تجهیزات دوار و برخی از قطعات الکترونیکی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستیم. بنابراین جریان خودکفایی کشور ادامه دارد و این خودکفایی به حوزه کاتالیست‌ها هم سرایت کرده و در حال حاضر 90 درصد کاتالیست‌هایی که در داخل کشور به آنها نیاز داریم در داخل کشور تولید می‌شود. این موضوع مایه مباهات است و باید خدا را بابت این موضوع شکر کنیم.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه هنوز برخی از لایسنس‎ها را از خارج کشور وارد می‎کنیم گفت: خوشبختانه این حس و این اعتماد به نفس در داخل کشور به وجود آمده که ما بتوانیم در داخل کشور لایسنس هم تولید کنیم. پیش قراول این خودکفایی و خوداتکایی و ایرانی‎سازی شرکت‎های دانش بنیان بوده‌اند. شرکت‎های دانش بنیان در این عرصه خط شکن بودند و گام‎های بلندی را برای ساخت قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‎شد برداشتند.

دکتر علی عسکری بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: ما باید به شرکت‎های دانش بنیان خودمان افتخار کنیم و آنها را حفظ کنیم. لازم است زیست بوم زندگی آنها را به خوبی فراهم کنیم و زمینه مناسبی برای کسب و کار آنها ایجاد کنیم تا این شرکت‌ها با دلگرمی به سمت جلو حرکت کنند. اگر از شرکت‎های دانش بنیان حمایت شود و آنها به سمت جلو حرکت کنند از این 70 الی 75 درصد قطعاتی که در صنعت نفت در داخل کشور تولید می‎شود به سمت 100 درصد حرکت خواهیم کرد. ما می‎توانیم این راه پراهمیت و پراستراتژیک را طی کنیم.

در پایان دکتر علی عسکری به روند طی شده در 40 سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: من معتقد هستم این دوران 40 ساله اول انقلاب دوران شکوهمند و باارزشی بوده و امروز به این قله رسیده‎ایم و امیدوار هستیم در سال‌های آینده بتوانیم بهتر حرکت کنیم و به سمت خودکفایی صددرصدی در صنعت نفت برویم.   

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر