/
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
روزنامه حامی دولت:

واردات خودرو را متوقف کنید؛ این یک طرح شکست خورده است

جوان روزنامه حامی ابراهیم رئیسی خواهان توقف واردات خودرو شد.
کد خبر : ۵۸۶۴۶

 نبض نفت- در این مطلب آمده است اکنون در پایان دومین سال تصویب و ابلاغ قانون واردات خودرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه واردات را به مصلحت منابع ارزی کشور نمی‌داند، اما وزیر صمت و معاونانش تمام قد از فراوانی ارز مورد نیاز واردات و واردات خودرو‌های چینی دفاع می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیریت واردات خودرو‌ها در این مدت چندان قابل دفاع نیست، زیرا به جای خودرو‌های اقتصادی، خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت روانه گمرکات ایران شده است، هر چند برخی مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی به اظهارات داوود منظور تاختند و دولت را به سؤال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس تهدید کردند، اما اگر قرار است واردات خودرو با همین دست فرمان و شیوه ادامه یابد، همان بهتر که واردات متوقف شود، زیرا قشر غالب جامعه باز هم ذی‌نفع نیست و عواید واردات نصیب ثروتمندان می‌شود.
طرح ساماندهی و واردات خودرو با صرف ده‌ها ساعات جلسه در مجلس، سرانجام با تصویب نمایندگان نهایی و ابلاغ شد. ارزان‌شدن و رقابتی‌شدن بازار خودرو یکی از اهداف واردات بود که متأسفانه به دلیل مدیریت ضعیف، طعم شیرین واردات خودرو به نفع لاکچری‌پسندان تمام شد، زیرا به جای خودرو‌های اقتصادی و ارزان، خودرو‌های لوکس و لاکچری به کشور وارد شد؛ خودرو‌هایی که طبق وعده وعید مسئولان سابق صمت، قرار بود تا پایان بهار امسال به ۲۰۰‌هزا‌ر خودرو برسد، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده، تعداد اندکی خودروی وارداتی به گمرکات است، به گونه‌ای که تعداد خودرو‌های وارداتی صفرکیلومتر طبق اعلام رسمی گمرک کشورمان تا پایان آبان ماه، ۳‌هزا‌رو۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹میلیون‌و۶۱۵‌هزا‌ر دلار است. واردات این تعداد خودرو در مقایسه با تقاضای بازار تقریباً هیچ است.
زمانی که این قانون ابلاغ شد قیمت هر یورو در بازار آزاد ۳۳ تا ۳۵‌هزا‌ر تومان بود و طبق وعده وزارت صمت قرار بود خودرو‌هایی با میانگین قیمتی ۱۰‌هزا‌ر یورو وارد شود که تقریباً می‌شد ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون تومان.

 

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر