/
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

اجرای عملیات آندگذاری سکوی R3 میدان رشادت در عمق 40 متری آب‌های نیلگون خلیج‌فارس

با همت و تلاش متخصصان واحد تعمیرات زیرآب منطقه لاوان عملیات آندگذاری سکوی R3 میدان رشادت با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۵۸۸۱۸

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط واحد تعمیرات منطقه لاوان و در جهت حفظ و صیانت از سازه‌های نفتی مهم و استراتژیک در حوزه آب‌های خلیج‌فارس که یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های کشور است، کارکنان متخصص و زبده واحد تعمیرات زیر آب منطقه لاوان، در بلندترین شب سال (یلدا) در اعماق آب‌های خلیج‌فارس برای حفظ و نگهداری از این سرمایه ملی تمام توان خود را به کار گرفتند.
در همین راستا امیر‌عباس نوید رئیس واحد تعمیرات زیر آب لاوان در گفت‌وگو با روابط عمومی منطقه لاوان گفت: سازه‌های مستقر در دریا که همچون کوه یخ در محیط خورنده آب شور قرار گرفته‌اند به طور مستمر در معرض خوردگی (Corrosion) قرار دارند و عدم کنترل و پایش مستمر این روند مخرب می‌تواند منجر به بروز صدمه پایدار به این سازه‌ها شود.
او در ادامه افزود: به منظور جلوگیری از خوردگی فلزات در آب دریا‌، باید در دوره‌های زمانی خاص آند‌های فداشونده بر روی اعضای سازه نصب شوند که در مبحث حفاظت کاتدی (Cathodic Protection) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برقراری اتصال الکتریکی مابین آند و فلز سکو که نقش کاتد را دارد، روند خوردگی را متوقف می‌کند‌، به این معنا که الکترون‌ها از آند به سمت کاتد منتقل شده و جایگزین الکترون‌های از دست رفته می‌شوند و به همین دلیل است که به این آندها پسوند فداشونده اضافه می‌شود (Sacrificial Anode).
وی افزود: بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط واحد بازرسی و حفاظت فنی تعداد 30 عدد آند 325 پوندی که با احتساب کلمپ‌های مربوطه هریک حدود 200 کیلوگرم وزن دارند، برای نصب بر روی سکوی R3 اختصاص داده شده است. در این راستا و با وجود مشکلات فراوان و کمبود نیروی انسانی، پروژه نصب و جوشکاری آندها بر روی سکوی R3 از سطح تا عمق 50 متر آغاز و در مرحله اول 6 عدد آند در نقاط تعیین شده نصب شد.
به گفته آقای نوید، با توجه به گستردگی حیطه عملیاتی واحد تعمیرات زیرآب لاوان که در 4 منطقه لاوان، کیش، سیری و قشم فعالیت دارد، این پروژه در فواصل زمانی بین امور محوله در دیگر میادین نفتی که بعضا از اولویت عملیاتی بیشتری برخوردار هستند، ادامه خواهد یافت.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر