/
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

انجام عملیات تعویض خط لوله 16 اینچ ورودی نفت از سکوی نصر در منطقه سیری

عملیات رفع اشکال و تعویض خط لوله 16 اینچ ورودی نفت از سکوی عملیاتی نصر با همکاری واحدهای عملیات تولید، تعمیرات، ایمنی و ... در مدت 3 روز با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۵۸۸۶۱

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پس از مشاهده نشتی در خط لوله ورودی از سکوی نصر 1 در مسیر بعد از لانچر و اجرای کلمس‌های متعدد بر روی آن در سال‌های گذشته، مقرر شد در مدت 4 روز با مجوز ستاد تهران پس از تخلیه نفت، این خط لوله تعویض شود.
خط لوله در سه قسمت پیشتر توسط نفرات مکانیک کارگاه مرکزی فایریکت ساخته شده و آماده نصب بود و عملیات تعویض خط یک روز زودتر و در مدت 72 ساعت اجرا شد.
در این مدت توربین SGT-400 نیروگاه فرآب و عملیات تعمیرات و سرویس‌های سالیانه توربین‌های نیروگاه مرکزی منطقه انجام گرفت. با عنایت به لزوم انجام سرویس‌های سالیانه و نیز اجرای پاره‌ای تعمیرات هنگام خاموشی در نیروگاه مرکزی منطقه سیری، برنامه‌ریزی بسیار دقیق در کنار پیش‌بینی دشوارترین شرایط محتمل و تدوین سناریوهای مختلف در نیروگاه منطقه سیری در دستور کار تیم عملیاتی شامل کارشناسان و تکنسین‌های تعمیرات توربین و مهندسین و کارمندان بخش کنترل با کمک و همکاری نیروگاه‌های کارخانه NGL و تاسیسات تقویت فشار گاز و واحدهای زیرمجموعه تعمیرات سیری قرار گرفت و اجرای آن نیز به موازات عملیات تعویض قسمتی از خط لوله ارسال نفت از سکوی نصر به تاسیسات خشکی در نظر گرفته شد.
برای انجام این امر ابتدا نسبت به انتقال بار الکتریکی شبکه به دیگر مولدهای نیروگاه و سپس از خط خارج نمودن یکی از مهمترین توربوژنراتورهای نیروگاه اقدام شد. اهمیت این موضوع به جهت شرایط خاص طراحی شبکه پایین‌دست نیروگاه و وجود خطوط کابل‌های زیردریایی انتقال برق به سکوها و موفقیت در بهره‌برداری از بخشی از پروژه مدیریت انرژی منطقه سیری در کنار موضوع دوری مسافت سیری از سرزمین مادری و عدم امکان اتصال به شبکه سراسری کشور است. در ادامه همه تعمیرات و سرویس‌های سالیانه و دوره‌ای توربوژنراتورهای مورد نظر انجام شد و استارت و راه‌انداری مجدد، پیش از پایان تعویض خط لوله با موفقیت و بدون هیچ‌‌گونه خطا و اشتباه صورت گرفت و بلافاصله پس از پایان عملیات بخش پایپینگ، همه چاه‌های مرتبط با سکوی نصر با حداکثر تولید در خط قرار گرفتند.
همچنین در این مدت فعالیت‌های تعمیراتی سکوی نصر در زمان خاموشی شامل سرویس کلید 15 هزار ولت تمامی Bus Bar های  A و B، روانکاری مکانیسم‌های ارت مربوطه، رفع اشکال و تعمیر و تنظیم مکانیسم عملکرد و قسمت‌های مکانیکی کلیدهای فشار قوی معیوب سکوی مادر، باز کردن بخش‌های Bus Riser و Bus Tie و تهیه مستندات و سرویس بخش‌های یادشده و در نهایت تنظیم محل اتصال PTها، باز کردن تمامی کلیدهای 6600 ولت و سرویس کلید و Bus Bar ، روانکاری سیستم ارتینگ کلیدهای پمپ‌های انتقال نفت سکوی نصر، تست الکتریکی و سرویس الکتروموتورهای 6600 ولت انتقال نفت سکوی نصر، انجام پروژه ارزشمند تست رله‌های حفاظتی کلیدهای فشار قوی و تهیه گزارش‌های مربوطه، تعویض رله‌های حفاظتی معیوب که عیوب آنها در تست‌های رله مشخص شده بودند و راه‌اندازی و برق‌رسانی به همه سکوها و تجهیزات پس از پایان کار انجام شد.
از سوی دیگر واحد مکانیک سکوی نصر با همکاری واحد تاسیسات دریایی، اقداماتی شامل تعویض شیر توپی 16 اینچ ورودی به محفظه دریافت پیگ سکوی DPG و تست هیدرواستاتیک، تعویض مسیر لاین 2 اینچ مربوط به Sweep Gas هدر K O Drum و تست هیدرواستاتیک، رفع نشتی نفت از فلنج 8 اینچ اورفیس سکوی نصر 1 به سکوی بهره‌برداری و تعویض شیر توپی 8 اینچ هدر نفت خروجی در سکوی نصر2 را به انجام رساند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر