/
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

دولت در حوزه واردات خودرو نمی تواند تصمیم بگیرد، حتی تصمیم غلط!

ماجرای خودرو در دولت جدید تبدیل به یک معضل جدی شده است که نه می‌توانند در مورد آن تصمیم عاقلانه و علمی بگیرند و نه حتی می‌توانند روی یک تصمیم غلط بایستند. زیرا تغییر تصمیمات بیش از اینکه شاهدش هستیم، عوارض، مشکلات، فساد و رانت ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۵۹۰۴۹

 نبض نفت - روزنامه هم میهن نوشت: آخرین تصمیم اعلام‌شده آنان نیز فروش زیر پنج‌درصد قیمت بازار است. حالا معلوم نیست این رقم پنج‌درصد را از کجا آورده‌اند؟ به‌علاوه، معلوم نیست که چگونه می‌خواهند یا می‌توانند با انحصار دو شرکت هم‌پیمان یعنی سایپا و ایران‌خودرو مقابله کنند؟ چون در شرایط انحصاری به‌راحتی می‌توان قیمت بازار را افزایش داد.
همچنین، وضع واردات خودرو نیز در ابهام و ممنوع است. آنچه که برای ناظران اقتصادی اهمیت دارد، فقط مسئله خودرو نیست؛ گرچه خودرو سهم مهمی از بازار و اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد، ولی سیاست‌های خودرویی این دولت، آئینه تمام‌نمای سایر سیاستگذاری‌ها نیز هست. این سیاست‌ها بر حسب نفوذ افراد و ‌نهادها تغییر می‌کند. گروه‌های فشار بر آن اثرگذار هستند و بر پایه یک رویکرد کلان و مشخص سیاستگذاری نمی‌شود؛ نه بازار آزاد را می‌پذیرند و نه اقتصاد متمرکز دولتی را.
هر روز بر حسب فشاری که تحمل می‌کنند، به سویی گرایش دارند و این بدترین وضع است. عوارض هر دو رویکرد را دارد و منافع هیچ‌کدام را ندارد.

 

 

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر