/
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

انجام بازرسی پیشرفته و ارزیابی بویلر پایانه شناور خلیج‌فارس منطبق بر استانداردهای روز

با توجه به اهمیت عملکرد ایمن و سلامت بویلر در عملیات فرایندی پایانه شناور خلیج‌فارس و در راستای خط‌مشی بازرسی فنی منطقه نفتی بهرگان و برنامه بازرسی بر مبنای ریسک RBI کیفی در دست اجرا، بویلرهای پایانه شناور خلیج‌فارس مورد بازرسی پیشرفته و ارزیابی و دستورالعمل تعمیراتی منطبق با استانداردهای روز دنیا و روش‌های پیشرفته قرار گرفته‌اند.
کد خبر : ۵۹۰۵۱

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس ابراهیم خیّر جانشین بازرسی فنی منطقه نفتی بهرگان در این زمینه گفت: به منظور بازرسی اثربخش و ارزیابی اجزای بویلرهای پایانه خلیج‌فارس در گام اول بر اساس مکانیزم‌های تخریب محتمل برنامه بازرسی و آزمون‌های مورد نیاز بویلر تدوین شد. روش‌هایی که برای بازرسی و اسکن تیوب‌های بویلر استفاده شد از به‌روزترین روش‌ها و منطبق با استانداردهای روز و در کلاس شرکت‌های تراز اول دنیا بوده است.
وی افزود: در گام اول انجام آزمون پیشرفته نشت شار مغناطیسی MFL با روبات اتوماتیک از سطح خارجی تیوب‌ها صورت گرفت تا مواضعی که دارای کاهش ضخامت بیشتر از حد مجاز استاندارد بوده، محدوده آن‌ها مشخص گردد. به منظور آنالیز حساسیت نیز قبل از اجرا، نمونه mock up از تیوب‌ها با ضخامت واقعی و ایجاد عیوب مصنوعی منطبق با استاندارد  ASME Sec V  اجرا شده تا حساسیت تشخیص عیوب بر مبنای استاندارد باشد. در گام دوم پس از مشخص شدن محدوده‌های کاهش ضخامت، عملیات آلتراسونیک تیوب‌ها با UT ویژه تیوب‌ها شامل کفشک ساخته شده منطبق با قطر تیوب و فرکانس 10 و 12 مگاهرتز منطبق با ضخامت 4 میلیمتر تیوب‌ها تهیه شده تا بتوان میزان و محدوده دقیق خوردگی‌های حفره‌ای داخل بویلر که عموما ناشی از خوردگی اکسیژنی در زمان خاموشی بویلر است را شناسایی نمود.
وی گفت: در گام سوم با توجه به مکانیزم‌های تخریب متالورژیکی احتمالی و نیاز به بررسی ساختار متالورژیکی تیوب‌های بویلر، عملیات متالوگرافی درجا In Situ Metallography بر روی تیوب‌های مستعد صورت پذیرفته و ساختار متالورژیکی در بزرگنمایی‌های 100 و 400 برابر به منظور بررسی مکانیزم‌های تخریبی نظیر کروی شدن و  ایجاد حفرات خزشی انجام شد.
به گفته مهندس ابراهیم خیّر، در گام چهارم و به منظور تکمیل بازرسی متالوگرافی عملیات سختی‌سنجی تیوب‌ها به 2 روش سختی‌سنجی leeb معمول و روش UCI امپدانس التراسونیک تماسی صورت پذیرفته و بررسی میزان سختی در محدوده مجاز استاندارد API 573 مورد بررسی قرار گرفت. در گام پنجم  ارزیابی و تطابق نتایج بازرسی‌های مربوطه به منظور تعیین برنامه تعمیراتی مورد نیاز است. در این مرحله تیوب‌هایی که کاهش ضخامت موضعی بیشتر از 40 درصد باشد به عنوان مواضع تعمیرات پیشگیرانه تعیین شد و روش تعمیرات نیز منطبق بر استاندارد، روش بیلدآپ خارجی برای تقویت خوردگی داخلی به عنوان یک راهکار تعمیراتی دائم انتخاب شد.
جانشین بازرسی فنی منطقه نفتی بهرگان گفت: اهمیت این روش زمانی مشخص می‌شود که در صورتی که تیوب‌های شناسایی شده دارای خوردگی حفره‌ای در زمان کارکرد بویلر و صادرات دچار نشتی شود، هم عملیات صادرات را با اختلال مواجه نموده و هم اینکه تعمیرات تیوب‌های سوراخ شده به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از تعمیرات پیشگیرانه است، بنابراین با این روش‌های بازرسی و به دنبال آن تعمیراتی، عمر باقیمانده تیوب‌های بویلر افزایش یافت.
وی افزود: با توجه به اهمیت زمان، همه مراحل بازرسی و آزمون تیوب‌ها به همراه ارزیابی نتایج با تلاش شبانه‌روزی همکاران بازرسی فنی و تعمیرات پایانه خلیج‌فارس در یک هفته انجام شد. تنها یک روش بازرسی روتین برای تجهیزاتی مانند بویلر کافی نبوده و نیاز است ترکیبی از روش‌های مختلف برای تعیین مکانیزم‌های تخریب متفاوت استفاده شود.
وی در پایان از همکاری واحدهای تعمیرات پایانه خلیج‌فارس و تعمیرات مجتمع سروش و نوروز که در زمینه اجرای بهینه این بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده نهایت همکاری را داشتند تشکر و قدردانی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر