/
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

طراحی، ساخت و نصب صافی محفظه مکش پمپ برداشت آب دریا توسط واحد تعمیرات منطقه قشم

با همت واحد تعمیرات منطقه قشم، صافی محفظه مکش پمپ برداشت آب دریا، طراحی، ساخته و نصب شد.
کد خبر : ۵۹۶۰۷

به گزارش  نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، یکی از پمپ‌های برداشت آب دریا در این منطقه با دبی بیش از 800 مترمکعب در ساعت از طریق دو خط لوله مکش به قطر 16 اینچ و به طول حدود 120 متر، آب دریا را به واحد آب‌شیرین‌کن منتقل می‌کند که نقطه ابتدایی این خطوط لوله مکش در فاصله حدود 120 متری از ساحل و عمق بیشتر از 10 متر زیر سطح آب واقع شده است.
هر یک از این خطوط لوله در نقطه ابتدایی خود دارای شبکه یا strainer به منظور جلوگیری از ورود موجودات دریایی و اجسام بزرگ به داخل خط لوله هستند. پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از بهره‌برداری این خطوط لوله، با توجه به بازدیدهای انجام شده، علاوه بر تشکیل گسار بسیار زیاد (‌رسوبات متشکل از موجودات دریایی ریز)‌، خوردگی‌های شدیدی در شبکه‌ها ایجاد شده بود.
بنابراین جهت حفظ و تداوم برداشت آب دریا و تولید آب شیرین مورد نیاز منطقه، طراحی این شبکه‌ها بهینه شده و دو عدد شبکه جدید به همراه اسپول و clamp های مربوطه در کارگاه جوشکاری منطقه عملیاتی قشم ساخته شد.
قطعات ساخته شده پس از سندبلاست و رنگ‌آمیزی زیر نظر واحد بازرسی و حفاظت فنی و انتقال به اسکله توسط واحد تدارکات، توسط یک گروه غواصی به محل مورد نظر منتقل و نصب شد.
در این عملیات پس از طناب‌کشی کل مسیر دو خط لوله، بویه‌گذاری انتها و وسط مسیر، گودبرداری زیر خطوط لوله جهت عبور تسمه به منظور متصل نمودن Lifting Bag ها، تهیه و انتقال بیش از 500 عدد گونی ماسه، پر کردن گونی‌ها و گونی‌گذاری زیر خطوط و محفظه‌های مکش به منظور شیب‌بندی در محل‌های مورد نیاز انجام شد.
در ادامه برشکاری و جداسازی شبکه‌های قدیمی و پوسیده از ابتدای خطوط لوله و شناورسازی و انتقال آنها به اسکله، بارگیری، شناورسازی، انتقال محفظه‌های مکش جدید و نصب آنها با استفاده از کلمپ‌های ساخته شده در ورودی خطوط لوله مکش پمپ برداشت آب دریا به سرانجام رسید.
در پایان تخلیه و آماده‌سازی خطوط لوله توسط واحد بهره‌برداری انجام شده و پمپ برداشت آب دریا با موفقیت در سرویس عملیاتی قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر