/
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران؛

فناوری بزرگنمایی ارتعاشات توسط همکاران شرکت نفت فلات قاره در منطقه قشم پیاده‌سازی شد

سرپرست مدیریت منطقه قشم شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران، فناوری بزرگنمایی ارتعاشات (Motion Amplification) توسط همکاران واحد تعمیرات این منطقه عملیاتی پیاده‌سازی شد.
کد خبر : ۵۹۰۹۲

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس حسین نصر افزود: با افزایش تولید گاز در منطقه قشم و افزایش تعداد تجهیزات دوار این مجموعه، مدیریت نوسازی و تعمیرات جهت افزایش بهره‌وری مجموعه تعمیرات اقدام به پیاده‌سازی نسل سوم سیاست‌های نگهداری و تعمیرات یا تعمیرات پیشگویانه و مبتنی بر وضعیت تجهیزات نمود. در این راستا خرید تجهیزات مرتبط با آنالیز ارتعاشات تجهیزات و راه‌اندازی واحد و تخصیص نفرات متخصص جهت آنالیز ارتعاشات و روغن در دستور کار قرار گرفت. به‌طوری که در حال حاضر حدود 80 تجهیز و بیش از 960 نقطه اندازه‌گیری به‌طور دوره‌ای در حال پایش ارتعاشات و آنالیز خرابی پیش‌بینانه هستند.
وی با بیان اینکه طبق آمارهای ارائه شده در منابع معتبر بین‌المللی استفاده درست ازCM  می‌تواند 10 تا 20 برابر سرمایه‌گذاری اولیه را در سال اول بازگرداند.، گفت: برای همین منظور سیاست‌گذاری‌ها و پیگیری‌های فراوانی جهت خرید تجهیزات به‌روز و با کیفیت جهت انجام آنالیز ارتعاشات در منطقه قشم به انجام رسید.
مهندس نصر افزود: جدیدترین فناوری در حوزه آنالیز ارتعاشات در دنیا فناوری بزرگنمایی ارتعاشات است که با پیشنهاد واحد CM و با همکاری مدیریت تعمیرات جهت عیب‌یابی تجهیزات در منطقه قشم خریداری شده و این منطقه از این حیث پیشگام استفاده از این فناوری در کل صنعت نفت است.
سرپرست مدیریت منطقه قشم شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به اینکه به‌کارگیری این فناوری کمک شایان توجهی به فرایندهای عیب‌یابی و ریشه‌یابی علل خرابی تجهیزات دوار در منطقه قشم نموده است، گفت: این فناوری هرگونه جابجایی، حرکت و ارتعاشی را که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست به تصویر می‌کشد و اندازه‌گیری می‌کند. این فناوری در قالب یک سیستم صنعتی جامع، با ترکیب فناوری یک دوربین مدرن فیلمبرداری و نرم‌افزاری منحصر‌به‌فرد با الگوریتم‌های پردازشی بسیار پیشرفته ارائه شده است و جهت استخراج داده‌های انبوه ارتعاشی، به منظور تحلیل و حل مشکلات تجهیزات استفاده می‌گردد.
وی در پایان با بیان اینکه کارشناسان این منطقه، جلسات آموزشی و مشاوره‌ای در خصوص معرفی این فناوری با مناطق نفت‌خیز جنوب، منطقه بهرگان، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، منطقه خارگ و سایر مناطق داشته‌اند ابراز امیدواری کرد تجربیات کارشناسان واحد پایش وضعیت این منطقه، به سایر مناطق نفتی صنعت نفت کمک نماید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر