/
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
با به‌کارگیری حداکثری توان داخلی

پیشرفت پتروشیمی آلای مهستان از مرز ۴۴ درصد گذشت

پیشرفت فیزیکی پتروشیمی آلای مهستان تا پایان دی‌ماه به حدود ۴۴.۱۳ درصد رسید و برای تأمین ۷۰ درصد از تجهیزات به‌کاررفته در این پروژه با شرکت‌های داخلی قرارداد امضا شده، همچنین با فراهم‌ کردن زمینه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی، انتقال فناوری به کشور در این پروژه انجام شده است.
کد خبر : ۶۰۰۰۲

نبض نفت -  اصغر توکلی، مدیرعامل پتروشیمی آلای مهستان در حاشیه نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی از محل تأمین تجهیزات مورد نیاز این پروژه انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود پروژه تیرماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به ظرفیت سالانه تولید ۳۰۰ هزار تنی این پتروشیمی در سال نخست بهره‌برداری اظهار کرد: محصول نهایی این پروژه پلی‌پروپیلن است، این محصول در کشور تولید می‌شود، اما برای نخستین بار در پتروشیمی آلای مهستان پلی‌پروپیلن به روش (PDH) تولید خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی آلای مهستان ادامه داد: خوراک پتروشیمی آلای مهستان از طریق شرکت پتروپالایش کنگان تهیه می‌شود که قرارداد آن امضا شده، این پتروشیمی در حداکثر ظرفیت اسمی خود، توانایی تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن پلی‌پروپلین را داراست، عمده محصول تولیدی این واحد صادر خواهد شد که باعث ارزآوری سالانه حدود ۵۰۰ میلیون یورویی برای کشور و صندوق بازنشستگی صنعت نفت می‌شود.
توکلی گفت: در دو سال پیش پروژه به‌صورت میانگین ماهانه  ۱.۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن در کشور تصریح کرد: هم‌اکنون سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن وارد کشور می‌شود که با توجه به طرح‌های در حال اجرای صنایع پایین‌دستی کشور در چند سال آینده نیاز به این محصول راهبردی به ۲ میلیون تن خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی آلای مهستان اظهار کرد: هم‌اکنون حجم تولید سالانه پلی‌پروپیلن در جهان ۹۰ میلیون تن است و تقاضای جهانی آن در هر سال ۶.۴ درصد افزایش می‌یابد.

 

 

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر