/
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
بهره برداری از ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه های بادی در کشور تا دو سال آینده

برگزاری مناقصه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های بادی کشور تا یک ماه آینده

مدیرکل نظارت بر احداث و تولید نیروگاه های ساتبا با اشاره به برنامه ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان کار دولت، گفت: شورای عالی اقتصاد در دو ماه پایانی سال گذشته مجوز ساخت حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی را ابلاغ کرده که امیدواریم تا دو سال آینده به شبکه سراسری برق متصل شوند.
کد خبر : ۶۰۵۴۸

به گزارش نبض نفت به نقل از  ساتبا، علی شب نورد به رادیو اقتصاد خاطرنشان کرد:شورای عال اقتصاد توسعه نیروگاه های بادی را در دو ماه پایانی سال ابلاغ کرده و اسناد مناقصه تهیه شده و ساختگاه ها مشخص شده و تنها ساز و کارهای اجرایی برگزاری مناقصه در دستور کار است که با اطمینان می توان گفت تا یک ماه اینده امیدواریم مناقصه آن برگزار شود و حداقل در فاز اول ۱۷۰۰ مگاوات مناقصه نیروگاه بادی انجام خواهد شد.
وی، برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر را تشریح و اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در دولت سیزدهم و وزارت نیرو، با شروع کار دولت سیزدهم، هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر انجام شده که از این میزان حدود ۳۰۰۰ مگاوات به توسعه نیروگاه های بادی اختصاص یافته است.
وی با تاکید بر اینکه ایران، کریدورهای بادی خوبی در شمال شرق و شرق کشور دارد که باید از این انرژی خدادادی به نحو احسن استفاده شود، عنوان کرد: در دو سال گذشته، ریل گذاری برای توسعه نیروگاه های بادی انجام شده است.
شب نورد، نرخ خرید انرژی های تجدیدپذیر را در کشور توجیه پذیر دانست و افزود: با ابلاغ مصوبه شورای عالی اقتصاد در خصوص توسعه نیروگاه های بادی،قیمت خرید برق نیروگاه های بادی ۹.۵ سنت برای هر کیلووات ساعت برای ۴.۵ سال مصوب شده است و با توجه به این امتیاز که از ابتدا امکان فروش در بورس انرژی فراهم شده است، سرمایه گذارانی که در این حوزه وارد شوند می توانند هر کیلووات برق تولیدی را ۱۲ سنت به دولت بفروشند.
شب نورد درباره اقدامات ساتبا برای اجرایی شدن توسعه انرژی های بادی در کشور بیان کرد: با برنامه ریزی ساتبا، قرار است ساخت حدود ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه بادی طی حدود ۱ ماه آینده به مرحله مناقصه برسد. سرمایه گذارانی که در این حوزه فعالیت دارند می توانند به این مناقصه وارد بشوند و در ساختگاه های مناسب شناسایی شده در شمال شرق و شرق کشور با قیمت های مناسب اعلامی برنده شوند و ساخت نیروگاه ها را آغاز کنند.
شب نورد ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی به شبکه سراسری متصل شود و یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی دولت حدود ۲ سال ریل گذاری این طرح انجام شده و قرار است حدود ۲ سال اجرای این پروژه ها به طول بینجامد.
وی، دلایل الزام حرکت به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر را بیان کرد و ادامه داد: ارزش انرژی های فسیلی بیش از اینهاست که بخواهند به عنوان سوخت در نیروگاه ها سوزانده و تبدیل به برق شوند. با توجه به وجود پتانسیل خدادادی باد و خورشیدی در کشور، حال می توان با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دست یافتن به قیمت مناسب و اقتصادی به برق تجدیدپذیر دست پیدا کنیم.
شب نورد ادامه داد: ۱۰ سال پیش تصور این بود که تولید انرژی های تجدیدپذیر به صرفه نبود و حالا به جایی رسیده ایم که می توانیم بگوییم قیمت آن حتی ارزان تر از انرژی های فسیلی در کشور تمام می شوند.از سوی دیگر کشور در تابستان به دلیل مصرف بالای برق مشکل کمبود انرژی دارد و در زمستان با مشکل کمبود سوخت مواجه است، بنابراین راهی به جز حرکت به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر وجود ندارد و دنیا هم به این سمت حرکت کرده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۵ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی دنیا به تجدیدپذیرها اختصاص یافته است، به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر پرداخت و خاطرنشان کرد:تمام تلاش دولت در دو سال گذشته به ریل گذاری و جذاب شدن سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر بوده و حال مدل های متفاوت خرید برق چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی با قیمت های متفاوت برای تکنولوژی های متفاوت و برای متقاضیان با ظرفیت های مالی و فنی متفاوت داریم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر