/
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

افزایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعبی به ظرفیت تولید گاز کشور/ ارمنستان متقاضی دریافت گاز بیشتر از ایران است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور در پالایشگاه‌های گازی خبر داد و شرایط صادرات گاز و تمدید قراردادهای گازی به کشورهای همسایه را تشریح کرد.
کد خبر : ۶۱۱۲۶

 نبض نفت - مجید چگنی امروز (پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به عملکرد شرکت ملی گاز ایران، در سال ۱۴۰۲ گفت: پارسال شاهد افزایش ظرفیت پالایش گاز بودیم که با عملیاتی‌شدن پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی، ظرفیت اسمی پالایش و نم‌زدایی کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید و حدود ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه‌های کشور افزوده شد.
وی افزود: گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و تولید میعانات گازی نیز از ۱۹۸ میلیون بشکه در سال به ۲۵۹ میلیون بشکه رسیده است.
معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد:  صادرات گاز به دلیل مشکلاتی که ترکیه داشت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و مجموع آن ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود.
اتصال ۲۰ نیروگاه به شبکه گاز کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم
چگنی بیان کرد: شبکه گاز شهری و روستایی کشور نسبت به ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۳۷۶ کیلومتر و مجموع انشعابات حدود ۹۳۲ هزار و ۸۶۱ افزایش یافته است؛ تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی نیز ۳ هزار و ۴۷ واحد بیشتر شده و تعداد نیروگاه‌های گازرسانی‌شده در این مدت ۲۰ نیروگاه بوده است. همچنین ۵۰ شهرو ۶ هزار و ۴۰۰ روستا نیز در ۲.۵ سال فعالیت دولت کنونی به شبکه گاز کشور متصل شدند.
 معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: گاز تحویلی به خطوط سراسری پارسال ۴.۵ درصد افزایش یافت. از سویی حجم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۳.۱ دهم درصد کاهش یافت که در نتیجه اقدامات همسو با بهینه سازی مصرف گاز بود. البته دمای هوا نیز در این باره تاثیرگذار است.
چگنی افزود: حجم تحویل گاز در سال ۱۴۰۲ به نیروگاه‌ها ۱۱ درصد، صنایع عمده ۶ درصد، تزریق گاز به مخازن نفتی ۶۳ درصد و به مخازن گازی ۱۳ درصد افزایش داشته است. سوخت ایستگاه‌ها نیز با اقدام‌های بهینه‌سازی ۷ درصد کاهش یافت.
بهره‌برداری و آغاز عملیات ۲۲۴ میلیون یورو پروژه در ۱۴۰۲
وی با اشاره به اجرای طرح‌ها و پروژه های مهم در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در مجموع معادل ۲۲۴ میلیون یورو پروژه به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که معادل بیش از ۱۰ همت است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اقدام‌های این شرکت در حوزه کاهش گازهای مشعل گفت: مزایده گازهای مشعل در پالایشگاه های پارس جنوبی و پالایشگاه پارسیان نیز پارسال برگزار شد.
چگنی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ در حوزه صدور پروانه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲.۶ همت سرمایه‌گذاری داشتیم، پارسال نیز حدود ۳ همت پروانه صادر شد.
وی از نیاز به جذب ۴۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت گاز کشور خبر داد و گفت: طبق برنامه ۲۰ میلیارد تومان آن از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تامین می‌شود.
تشکیل کارگروه مشترک ایران و ترکیه با موضوع تمدید قرارداد صادرات گاز
معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه دیپلماسی انرژی توضیح داد: قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد. همچنین مذاکرات با ترکیه برای تمدید قرارداد در جریان و قرار است با تشکیل کارگروهی مشترک این موضوع پیگیری شود.
به گفته چگنی ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است؛ همچنین پاکستان در چند ماه گذشته اعلام کرده که می‌خواهد قرارداد گازی با ایران را احیا کند و مذاکره‌هایی بین دو طرف انجام شده است.
همکاری صنعت گاز با ۳۰۰ دانش‌بنیان
وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان با شرکت ملی گاز ایران در ارتباط مستقیم هستند و ۴۱ موضوع راهبردی از طریق آنها پیش می‌رود، قراردادهایی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از آنها امضا شد و پارسال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۵ دانش‌بنیان اختصاص یافت و امیدواریم امسال تا سقف هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنها ارائه شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز جزو اولویت‌های این شرکت و وزارت نفت است، گفت: با تکمیل پروژه‌های در حال اجرای توسعه یا احداث، در مجموع روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور افزوده می‌شود.

 

 

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر