/
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰

تولید ۲۳۰۰ مگاوات پنل خورشیدی در بزرگترین کارخانه زنجیره ارزش فتوولتائیک ایران

بزرگترین تولیدکننده زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران گفت: هم اکنون واحدهای تولید پنل خورشیدی با ظرفیت تولید سالانه ۲۳۰۰ مگاوات در استان مرکزی در حال بهره‌برداری هستند.
کد خبر : ۶۱۷۴۲

دکتر علی پژوهان در گفت و گو با خبرنگار ساتبا اظهار کرد: در گام نخست و با حمایت های دولت سیزدهم، اولین خط تولید سلول خورشیدی کشور در سال 1400 با حضور دکتر علی اکبر محرابیان، وزیر ‌نیرو راه اندازی شد؛ در گام بعد با حمایت ها و تلاش های شبانه روزی صورت گرفته، نخستین کارخانه تولیدی پنل خورشیدی این شرکت با ظرفیت سالانه ۵۰۰ مگاوات در تیرماه 1401 با حضور شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی به بهره برداری رسید؛ حال با راه اندازی دومین کارخانه تولید پنل، این ظرفیت امروز به 2300 مگاوات در سال با امکان تولید پنل های خورشیدی تا توان 700 وات و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۰۰۰ نفر رسیده و هم اکنون واحدهای تولید پنل خورشیدی با این ظرفیت تولیدی در کارخانجات مانا انرژی در استان مرکزی در حال بهره‌برداری هستند.
وی از ایجاد 17 کارخانه تجهیزات صنعت فتوولتائیک در ایران با ظرفیت اشتغال 2 برابری خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است ضمن احداث ده ها نیروگاه های خورشیدی با پنل های ایرانی در مناطق مختلف کشور ، با راه اندازی خطوط تولید شمش و ویفر سیلیکونی و تجهیزات وابسته مانند شیشه سولار، پروفیل آلومینیوم، ورق EVA و Backsheet و سایر تجهیزات، در مجموع ۱۷ کارخانه عظیم، ایجاد و ظرفیت اشتغال آن نیز دوبرابر شود که خود گامی بزرگ در زمینه بومی سازی صنعت فتوولتائیک در ایران، افزایش توان رقابت اقتصادی و اشتغال زایی در این صنعت خواهد بود.
پژوهان با اشاره به توسعه خطوط تولید پنل‌های خورشیدی در کارخانه با تکنولوژی روز دنیا اظهار کرد: در خطوط تولید پنل 700 واتی، یک پنل در مدت 20 تا 22 ثانیه توسط یک سیستم کاملاً روباتیک تولید می شود؛ خط تولید جدید با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات راه‌اندازی شده است که پنل‌های ۵۵۰ وات و ۷۰۰ وات تولید می‌کند و در گذشته وارداتی بوده است.
وی با بیان اینکه خط تولید برای رسیدن به حدود ۱۶۰۰ مگاوات سلول خورشیدی با به روز ترین تکنولوژی دنیا، خریداری شده و در ماه های آتی وارد کشور می شود، عنوان کرد: برای راه اندازی این خط تولیدی منتظر تحویل زمین به وسعت ۱۰۰ هکتار هستیم و مهندسی و ساخت تجهیزات آن از قبل آغاز شده است. پژوهان با تشریح روند اجرای طرح‌های تولیدی کارخانه اظهار کرد: ساخت واحدهای آرگون ریکاوری در جنوب ایران، خط تولید آلومینیوم با تمام تجهیزات جانبی، خط تولید «ریبون» و همچنین بخشی از خط تولید شیشه مصرفی در تولید پنل‌های خورشیدی در حال اجراست؛ خط تولید پروفیل آلومینیوم با تمام تجهیزات جانبی به صورت کامل خریداری شده است که طی چند ماه آینده وارد کشور می شود.
وی با بیان اینکه خط تولید EVA در کارخانه مانا انرژی پاک سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد، درباره برنامه تولید ویفرها به عنوان یکی از محصولات مورد استفاده در ساخت پنل‌های خورشیدی اظهار کرد: خط تولید این قطعه حساس سال آینده به مدار تولید کارخانه وارد می شود. همچنین در تلاشیم خط تولید پلی‌سیلیکون را احداث کنیم و زنجیره تولید پنل را در کشور به صورت کامل بسازیم؛ اجرای پروژه پلی سیلیکون به عنوان یک اَبَر‌پروژه در زنجیره ساخت پنل‌های خورشیدی در منطقه مکران در جنوب ایران در نظر گرفته شده است.
پژوهان درباره روند اجرای پروژه ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال اجرا توسط مانا انرژی پاک در استان‌های مختلف بیان کرد: در صورت تسهیل و تسریع در دریافت مجوزها، فرآیندهای اداری، تامین منابع مالی پروژه‌ها و واردات برخی اقلام مورد نیاز با حمایت ویژه، اجرای پروژه ها سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ ۳۴ ساختگاه با مساحت بیش از ۲،۲۵۰ هکتار برای ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده که با همت و همدلی میان حاکمیت و بخش خصوصی این کار قابل انجام است.
وی در تشریح ضرورت و مزایای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، ایران را سرزمینی پهناور با برخورداری از آفتاب خوب و توجیه اقتصادی استفاده از انرژی خورشیدی، معرفی و اظهار کرد: در نیروگاه‌های حرارتی کشور به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی حدود ۱۰ تا ۱۲ سنت خوراک، مصرف و سوزانده می شود. با سوزاندن سوخت‌ها آلودگی تولید می‌شود و از سوی دیگر گاز به عنوان خوراک نیروگاه‌ها کم است، بنابراین هر چه به سمت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پیشروی کنیم، آلودگی هوا کمتر می‌شود زیرا این نیروگاه‌ها به جز خورشید به ماده اولیه دیگری نیاز ندارند؛
تولید برق تجدیدپذیر هم اقتصادی است و هم به محیط‌زیست و کاهش آلودگی کمک می‌کند.
پژوهان با پیش بینی جهش قابل توجه توسعه صنعت تجدیدپذیر کشور طی دو سال آینده عنوان کرد: حاکمیت در گذشته به این صنعت به دید یک فعالیت فانتزی نگاه می‌کرد ولی با کمک ساتبا در دو سال گذشته فعالیت‌های قابل توجهی در این بخش انجام شده است. اگر حاکمیت پشتیبان صنعت تجدیدپذیرها باشد این صنعت توسعه پیدا خواهد کرد در غیر این صورت اتفاق خاصی نخواهد افتاد. اگر مشکل کمبود برق با تجدیدپذیر حل نشود، در سال‌های آینده کشور به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
به گزارش ساتبا، در راستای رسیدن به چشم انداز تبدیل کشور به بزرگترین تولید کننده زنجیره انرژی خورشیدی در خاورمیانه، طراحی، نصب و راه اندازی خطوط تولید پیشرفته با تکنولوژی روز دنیا از سال 1397 در شهرستان خمین آغاز شده است؛ محورهای اصلی فعالیت شرکت مانا انرژی پاک، تولید یکپارچه زنجیره ارزش فتوولتائیک، اجرای نیروگاه و همچنین تحقیق و توسعه در حوزه تجدیدپذیر است. این شرکت توانسته است دانش زنجیره ارزش فتوولتائیک را بومی سازی کند و ظرفیت تولید ویفرهای سیلیکونی این مجموعه معادل 1500مگاوات، سلول خورشیدی برابر با 1500 مگاوات و ظرفیت تولید پنل های مانا انرژی پاک 2300 مگاوات است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر