/
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

تاکید بر ادامه همکاریهای اوپک و غیر اوپک در کاهش تولید نفت

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته، شاهد تحولات گوناگونی از جمله شرایط بازار تعیین کننده تمدید یا لغو توافق کاهش تولید نفت، تاکید بر ادامه همکاری اوپک و غیراوپک و عقب ماندن آرامکو در صنعت پالایش از رقیبان بوده است.
کد خبر : ۶۲۵۶

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، «محمد الرمحی»، وزیر نفت عمان، از تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک که در توافق جهانی کاهش تولید نفت حضور داشتند، خواست به منظور حفظ شرایط مطلوب بازار و تشویق سرمایه‌گذاری های نفتی، به همکاری خود ادامه دهند.

وی گفت: با اینکه شرایط امروز بهتر از دیروز است اما خطر هنوز کنار ماست و کار تمام نشده است.

** شرایط بازار تعیین کننده تمدید یا لغو توافق کاهش تولید نفت

به گزارش رویترز انگلیس، «بخیت الرشیدی» وزیر نفت کویت اعلام کرد: توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌یابد و شرایط بازار مشخص می‌کند که در آینده نیز آیا این توافق ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: نشست اوپک در ماه ژوئن امسال فرصتی برای بازبینی توافق یاد شده فراهم می‌کند و بازارهای جهانی نفت برای رسیدن به ثبات، در جهت درست، حرکت می‌کنند.

**تولید گاز شیل چین در 2 سال آینده 2 برابر می شود

به گزارش رویترز، موسسه تحقیقات و مشاوره وود مکنزی آمریکا پیش بینی کرد که تولید گاز شیل چین در سال 2020 میلادی به 17 میلیارد مترمکعب برسد که نزدیک به 2 برابر رقم سال 2017 میلادی است.

علت این افزایش، پیشرفت و دستاوردهای بزرگ شرکت های داخلی نفت این کشور در زمینه فناوری حفاری و کاهش هزینه ها اعلام شد.

گرچه، پکن قصد داشت تا سال 2020 میلادی به رقم 30 میلیارد مترمکعب برسد.

قرار است، نزدیک به 700 چاه حفاری جدید در فاصله سال های 2018 تا 2020 میلادی در سه پروژه مختلف واقع در جنوب غربی این کشور با هزینه پنج میلیارد و 500 میلیون دلار به جریان بیفتد.

با این همه، این کشور به عنوان سومین مصرف کننده گاز جهان، همچنان نیازمند واردات گاز طبیعی مایع یا «ال. ان. جی» در حجم بسیار بالاست.

**برنامه بریتیش پترولیوم برای ثابت نگه داشتن میزان انتشار کربن

به گزارش رویترز، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم موسوم به «بی. پی» اعلام کرد: با وجود تصمیم این شرکت برای افزایش تولید نفت و گاز، قصد دارد سطح انتشار کربن را تا 2025 میلادی ثابت نگه دارد.

مبنای انتشار کربن نیز سال 2015 میلادی، 51 میلیون و 200 هزار تن، در نظر گرفته شده است.

این شرکت قصد دارد با تمرکز بیشتر روی گاز به عنوان کم آلاینده ترین سوخت فسیلی، کنترل نشت گاز متان و کاهش گازهای گلخانه ای، میزان انتشار دی اکسید کربن را تا مقطع یاد شده ثابت نگه دارد.

«بی. پی» مصمم است سالانه تا 500 میلیون دلار در حوزه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند.

**رشد قیمت نفت، مالیات بر صادرات این کالا را در روسیه بالا می برد

به گزارش رویترز، وزارت امور مالی و اقتصادی روسیه خبر داد که در پی رشد قیمت های جهانی نفت، مالیات بر صادرات نفت روسیه قرار است در ماه مه سال جاری میلادی (ماه آینده میلادی) به 118 دلار و 50 سنت افزایش یابد.

این رقم برای ماه پیش از آن یعنی آوریل 111 دلار و 40 سنت برای هر تن بوده است. قیمت نفت در پی اجرای توافق کاهش تولید، روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نیز ماه فوریه با توجه به افزایش اخیر قیمت نفت با 1.3 درصد رشد سالانه روبرو بود.

**آرامکو در صنعت پالایش از رقیبان عقب افتاد

به گزارش بلومبرگ، شرکت دولتی سعودی آرامکوی عربستان از لحاظ سوددهی صنعت پایین دست (پالایش و پتروشیمی) از شرکت های عمده رقیب خود در نیمه نخست 2017 میلادی عقب ماند.

عمده سود این شرکت در مقطع یادشده از بخش بالادست یا همان اکتشاف و تولید نفت بود و درآمد خالص بخش پالایش تنها به 842 میلیون دلار رسید.

در مقایسه، درآمد خالص شل انگلیسی - هلندی و اکسون موبیل آمریکا به ترتیب پنج میلیارد دلار و چهار میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شد.

با این حال، مجموع سود آرامکو در نیمه نخست 2017 میلادی 33 میلیارد و 800 میلیون دلار بود که این میزان در مدت مشابه سال پیش از آن هفت میلیارد و 200 میلیون دلار ثبت شد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر