/
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

اختلاف گازی ایران با ترکمنستان تا یک ماه آینده بررسی می شود

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: تا یک ماه آینده با حضور کارشناسان ایران و ترکمنستان، اختلاف گازی دو کشور بررسی می شود که امیدواریم به توافق دست یابیم تا این موضوع به دادگاه ارجاع نشود.
کد خبر : ۶۴۴۹

نبض نفت - حمیدرضا عراقی روز سه شنبه در حاشیه چهارمین همایش تولید پایدار گاز در جمع خبرنگاران، درباره اختلاف گازی با ترکمنستان، درباره کیفیت گاز ترکمنستان، گفت: در صورت پایین بودن کیفیت گاز، جرایمی تخصیص می یابد، اما عشق آباد قول داده است که کیفیت گاز خود را افزایش دهد که ما نیز میزان جریمه را کاهش خواهیم داد.

عراقی درباره صادرات گاز به ترکیه، بیان داشت: بر اساس قرارداد، روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می شود که درآمد حاصل از آن نیز به خزانه واریز می شود.

وی با بیان اینکه امسال، صادرات گاز به بصره نیز آغاز خواهد شد، افزود: هزینه مربوط به صادرات گاز به عراق (بغداد) از این کشور دریافت می شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز درباره حذف آبونمان از قبوض مشترکان نیز اظهار داشت: از وظایف ما تامین مطلوب و مطمئن گاز است که اجرای آنها مشروط به تامین منابع مالی لازم برای حفظ و نگاهداری شبکه گازرسانی است.

عراقی با بیان این که دیوان عدالت اداری، آبونمان گاز را حذف کرده و آن را غیر قانونی دانسته است، اضافه کرد: با این کار حدود یک هزار میلیارد تومان از منابع بودجه شرکت گاز حذف شده است و منبع مالی دیگری برای جایگزینی آن نداریم.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دریافت آبونمان گاز را تصویب کنند، زیرا در صورت تصویب نشدن آن، در آینده قادر نخواهیم بود که خدمات مستمری را به مشترکان ارایه دهیم.

اختلاف گازی ایران و ترکمنستان که از ابتدای سال 2017 میلادی با قطع صادرات گاز این کشور به ایران، به اوج خود رسید، پس از گذشت حدود یک سال، همچنان پابرجا مانده و با توجه به نتیجه بخش نبودن مذاکرات، به نظر می رسد در آینده نزدیک پرونده این اختلاف به دیوان داوری بین المللی ارجاع شود.

ایران و ترکمنستان از اواخر سال 2016 میلادی وارد مناقشه گازی شدند که در نهایت در اول ژانویه سال 2017 (11 دی 1396) به قطع کامل صادرات گاز ترکمنستان به ایران به بهانه طلب گازی منجر شد.

تهدید به قطع صادرات گاز به ایران، ابزاری است که در سال های گذشته، ترکمنستان بارها از آن بهره می گرفت و از طریق آن می توانست به ایران فشار آورده و مبلغ گاز صادراتی به ایران را افزایش دهد.

اما در اول ژانویه سال 2017 سیر تحولات، طبق پیش بینی عشق آباد پیش نرفت و بدین ترتیب ایران نه از قطع گاز ترکمنستان دچار مشکل شد و نه به سراغ التماس به این دولت برای وصل دوباره گاز رفت.

در واقع، در سال های گذشته با توجه به نیاز مناطق شمالی و شمال شرقی کشور به واردات گاز از ترکمنستان، تهران تلاش می کرد رضایت این کشور را برای تضمین تامین گاز این مناطق جلب کند.

اما به پشتوانه افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و تکمیل شبکه انتقال گاز کشور در دولت یازدهم، نیاز به واردات گاز به ترکمنستان برطرف شده بود، بنابراین پس از قطع گاز ترکمنستان از ابتدای سال 2017، ایران اعلام کرد که بازنده این ماجرا، ترکمنستان خواهد بود و ما نیاز اضطراری به گاز این کشور نداریم.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر