/
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

کاهش یک درصد آبِ بدون درآمد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

یک مقام مسئول گفت: برای کاهش یک درصد آبِ بدون درآمد، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
کد خبر : ۶۵۰۳

نبض نفت - علی سیدزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به هدررفتن آب در کشور اظهار کرد: میزان آب بدون درآمد در کشور ۲۵/۵ درصد است که حدود ۱۳/۴ درصد آن مربوط به هدررفتن و نشت از شبکه‌های توزیع خطوط انتقال انشعابات و سریز مشترکین است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به عدم دقت تجهیزات در محاسبه مصرف آب، تصریح کرد: ۱۰/۴ درصد هدر رفتن آب مربوط به خطای کنتور، عدم دقت تجهیزات اندازه گیری و انشعابات غیرمجاز است و ۱/۷ درصد مصارف مجاز بدون درآمد مانند آتش نشانی و اماکن دولتی و عمومی است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش هدر رفتن آب در کشور بیان کرد: اصلاح بازسازی شبکه توزیع فرسوده، استاندارسازی انشعابات فرسوده، تعویض کنتور خراب، نشت یابی و رفع نشر توسط دستگاه نشت‌یاب در شبکه‌های توزیع، نشت‌یابی مخازن و مدیریت فشار شبکه‌های توزیع با استفاده از شیر‌های فشار شکن؛ مجموع اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بهینه منابع آبی است.

به گفته وی؛ برای کاهش یک درصد آب بدون درآمد، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشترین هدر رفتن آب در کرمانشاه است، یادآور شد: به دلیل کمبود زیرساخت و تجهیزات آب، بیشترین آمار مربوط به آبِ بدون درآمد در استان‌های کرمانشاه، خوزستان و کمترین هم مربوط به اصفهان و کاشان است.

سیدزاده در پایان با بیان اینکه بازسازی شبکه توزیع، ۱۰ سال طول خواهد کشید، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد شبکه توزیع آب، معادل ۴۰ هزار کیلومتر دچار فرسودگی است که با توجه به بودجه و منابع مالی، سالانه ۳ هزار تا ۴ هزار کیلومتر در سال اصلاح و بازسازی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر