/
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی راه‎اندازی شد

ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل و ممانعت از آلودگی‎های زیست‎محیطی در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری به بهره‎برداری رسید.
کد خبر : ۶۵۴۱

نبض نفت -  این طرح نخستین طرح جمعآوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷,۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کمفشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاههای تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکار گاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر میگردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

در این قرارداد، شرکت ملی نفت از محل فروش گازهای همراه و استفاده از ظرفیت‌های خالی در شبکه تقویت فشار، فرآورش و انتقال گاز خود درآمد کسب کرده و مایعات گازی واحد تامکار گاز نیز به طور کامل و بدون پرداخت هزینه‌ تحویل این شرکت می‌شود و از سوزاندن حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل و هدررفت منابع کشور و آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌شود.

ایستگاه جمعآوری گازهای مشعل میدان پارسی  صبح امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) با حضور بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت و فعالان بخش خصوص به بهره‌برداری رسمی رسید.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر