/
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

دلار در امارات ۵۸۰۰ مبادله می شود/ حضور دستوری پتروشیمی ها در سامانه نیما

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت در زمینه مدیریت بازار ارز انتقاد کرد وگفت: سامانه نیما جامع نیست.
کد خبر : ۶۵۴۵

نبض نفت - محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار ارز در کشور اظهار داشت: دولت برای مدیریت بازار ارز و کاهش التهاب آن مصوبه و بخشنامه های داشت. به نظر می رسید دولت در این زمینه  می توانست با مدیریت بهتر موضوع را ساماندهی کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در مسیر مدیریت بازار ارز، دولت پس از کنترل بازار به سمت مدیریت بازار تقاضا حرکت کرد. بر این مبنا و به دستور معاون اول رئیس جمهور دلار 4200 تومان قیمت گذاری شده و مقرر شد تا این  ارز در اختیار تولیدکنندگان و سایر گروه ها قرار گیرد.

 تفاوت قانون بودجه با لایحه دولت

نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از رقم تعیین شده برای دلار، بیان داشت: تعیین رقم 4200 تومان در شرایطی که دلار در بازار حدود 5800 تا 6 هزار تومان بود می توانست شوک خوبی به بازار واردکند؛ اما اینکه عملیاتی شدن آن جای سوال داشت.  دولت درچند وقت اخیر و  در ادامه روند مدیریت بازار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و درمان ارز پایین تری در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه نرخ دلار کنونی در قانون بودجه دیده نشده است، اظهارداشت: رقمی که دولت برای دلار در نظر گرفته است با مصوبه مجلس تفاوتی هایی دارد، دولت تصور می کند تمام لایحه پیشنهادی اش به عنوان قانون بودجه تصویب شده است، در لایحه بودجه  با وجود اینکه دلار 3500 تومان در نظر گرفته شده بود  در دریف های درآمد پیش بینی کسب درآمد 10 هزار میلیارد تومان  وجود داشت که نشان می داد  دولت دلار 3850 تومانی را  در نظر دارند.

یورو و دلار

حسینی با بیان اینکه این بخش از لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق حذف شد، ادامه داد: در کمیسیون تلفیق درآمد 10 هزار میلیارد تومان حذف شد اما مصارفی که برای آن در نظر گرفته شده بود را نتوانستیم حذف کنیم چرا که مشخص نبود از کجا باید هزینه ها را کاهش داد.

ریال ایران در کشورهای خارجی به طور مثال در امارات برای هر یک دلار 5800 تومان مبادله می شود دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کند و ارز مورد نیاز مردم را در صرافی ها توزیع کند.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، به تعیین تکلیف درآمدهای ارزی در بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: در قانون  مقرر شد تا دلار نهایتا با قیمت 4100 تومان فروخته شود  و  مازاد درآمد به عنوان درآمدهای بانک مرکزی طبقه بندی شود. و از سوی دیگر 16 هزار میلیارد تومان  به عنوان میزان درآمد حاصل از یک دوازدهم مالیات و سود سهام افزایش پیدا کرد.

دلار 4200 مغایر با قانون بودجه است

وی با بیان اینکه دلار 4200 مغایر با قانون است، بیان داشت: اینکه چه میزان از تفاوت دلار 4100 و 4200 تومان وصول می شد در قانون بودجه مشخص نیست و قانون به دولت اجازه استفاده از این درآمد را نداده است و همچنین از دیدگاه ما دولت نمی تواند به واردات کالاهای اساسی به دلیل گرانی دلار یارانه دهد چرا که در ردیف های متفرقه برای کالاهای استراتژیک یارانه در نظر گرفته شده بنابراین اگر قرار است از این طریق یارانه در نظر گرفته شود باید مورد بررسی قرار گیرد.

دلار مجدد چند نرخی می شود

این نماینده مجلس تاکید کرد: با صراحت باید گفت که دولت تا حدودی توانسته تنش های ارزی را کنترل کند اما مشکلات عدیده ای در مباحث ارزی وجود دارد که دولت باید برای مدیریت میزان ارزی که در اختیار مردم است تصمیم گیری کند تا به عنوان سرمایه به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: اگر سرمایه به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد با توجه به تراز تجاری ارزی موجود، عرضه و تقاضا باهم همخوانی نداشته وکشور چند نرخی بودن ارز را مجددا تجربه خواهد کرد.

دلار در امارات 5800 مبادله می شود

وی با اشاره به فروش ارز در کشورهای خارجی اظهار داشت: ریال ایران در کشورهای خارجی قیمت گذاری می شود. برای مثال   در امارات برای هر یک دلار 5800 تومان پول مبادله می شود دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کرده  و ارز مورد نیاز مردم را در صرافی ها توزیع کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از راه کارهای مدیریت بحران بازار دلار جایگزینی یورو است، گفت: در حوزه یورو مشکلی روی کاغذ وجود ندارد و می توانیم با بانک هایی که مبنای پولی آنها یورو است مراوده  داشته باشیم و پاسخگوی نیازمندی های متقاضیان ارز باشیم.

سامانه نیما جامع نیست/ ورود دستوری پتروشیمی ها به سامانه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با ارزیابی سامانه نیما بیان داشت: این سامانه به صورت جامع نیست و پتروشیمی ها به صورت دستوری ارز خود را در این سامانه  تزریق و در بازار دولتی عرضه می کنند، این کار باعث کاهش حاشیه سود پتروشیمی ها می شود.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر