/
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

ناکامی شرکت های داخلی نفتی در مناقصات بین الملی

عضو کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون فرآیند تشکیل شرکت های توسعه ای نفت در ایران ارائه داد.
کد خبر : ۶۶۲۲
نبض نفت - علی بختیار با بیان اینکه توسعه صنعت نفت کشورها با حضور کشورهای صاحب سرمایه و صاحب دانش پیش می رود، گفت: الگوی ایجاد شرکت صاحب سرمایه و صاحب دانش الگوی تشکیل شرکت پترو ایران و شرکت پتروپارس بودکه در این  راستا مقرر شد که شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) تامین کننده مالی این دو شرکت باشد و فعالیت های مهندسی و اجرایی بر عهده شرکت هایی مانند پترو ایران و پتروپارس است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) از سال های گذشته پایه گذاری شده است، اما نتوانسته در خارج از کشور فعالیت مناسبی داشته باشد و تامین سرمایه و اجرا را همزمان انجام دهد.

شرکت بازرگانی نفت ایران به دلیل وضع تحریم ها نتوانست به اهداف خود دست یابد

اگر به دنبال ایجاد یک شرکت توسعه ای هستیم باید با یک الگوی مناسب شرکتی را بنیان گذاری کنیم که شرکت ها در سطح توتال و شل شوند.

وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) باید تامین کننده مالی دو شرکت پتروپارس و پترو ایران می شد، ادامه داد: یکی از مسائل جدی که نیکو با آن مواجه شده بحث تحریم ها بود که به دلیل وضع تحریم ها این شرکت نتوانست به اهداف خود دست یابد.

بختیار یادآور شد: اگر به دنبال ایجاد یک شرکت توسعه ای هستیم باید با یک الگوی مناسب شرکتی را بنیان گذاری کنیم که شرکت ها در سطح توتال و شل شوند.

شرکت های داخلی صنعت نفت باید در سطح پتروناس مالزی  و پتروبراس برزیل شوند

وی با اشاره به تلاش های سال های اخیر ایران برای دستیابی به یک شرکت بین المللی در حوزه صنعت نفت و گاز، اظهار کرد: هر شرکتی که در ایران می خواهد در حوزه صنعت نفت ایجاد شود باید در سطح پتروناس مالزی و پتروبراس برزیل باشد، البته در سال های اخیر برخی کشورهای خاورمیانه نیز شرکت های بزرگی در حوزه نفت ایجاد کرده اند، اما ایران هنوز نتوانسته یک شرکت توسعه ای در این سطح ایجاد کند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سال 97 سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، اما ایران هنوز نتوانسته شرکتی را در زمینه تجهیزات حوزه صنعت نفت آماده کند که در مناقصات بین المللی شرکت کند و جایگزین شرکت های خارجی شود.

ایران هنوز نتوانسته شرکتی را در زمینه تجهیزات حوزه صنعت نفت آماده کند که در مناقصات بین المللی شرکت کند و جایگزین شرکت های خارجی شود.

 مپنا جایگزین شرکت آلستوم شد

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن ایجاد شرکت مپنا که جایگزین شرکت های بزرگی همانند آلستوم شد، اظهار داشت: این شرکت در حال حاضر شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی در کشور است که در کنار آن قطعه سازی ها و تولیدکنندگان موفق ایجاد شدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یک شرکت داخلی برای رشد به رقابت با شرکت های بزرگ نیازمند است، تصریح کرد: گام اصلی برای رقابت این است که در سطح بین المللی یک شرکت برای بهره برداری از نفت ایجاد کنیم.

منبع: خانه ملت

  ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر