/
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

بهره مندی 72 درصدی طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از کالای ایرانی

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از بهره مندی 72 درصدی از تخصص و کالاهای ایرانی در اجرای این طرح خبر داد.
کد خبر : ۶۶۲۳
نبض نفت - آرش باقرزاده، مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با اشاره به استفاده از روش های فست درگ ، خارج از روال عادی و بروكراسی اداری برای اولين بار در شركت متن در زمینه اجرای این پروژه، گفت: با استفاده از این روش ها، کمیته هایی ایجاد شد که نمایندگان پيمانکار، مشاور و كارفرما در این کمیته ها كارهای نوشتن، طراحی ،بررسی و تاييد را در کنار هم انجام می دادند. این روش باعث شد سرعت کار که معمولا تا حدود یک سال به طول می انجامد، در بیست روز انجام شود. این روش به دلیل سرعت بسیار زیاد، کاستی هایی نیز داشت اما در این پروژه به دلیل مشترک بودن میدان، هدف ما رسيدن به توليد نفت در سريع ترين زمان ممكن بود و خوشبختانه به این هدف رسیدیم؛ البته ایرادهای موجود در طول اجرای پروژه رفع شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اجرای این پروژه در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران، بیان کرد: مناقصات طرح بعد از اتمام فيد آغاز شد. خريد كالاها با سياست خريد كالای ايرانی و درصورت موجود نبودن کالای ایرانی، خريد كالای اروپايی پیش رفت. خوشبختانه تمامی كالاهايی كه توان ساخت آن ها در داخل کشور موجود بود از داخل تهيه شدند، شد اما كالاهايی كه امكان ساخت آن ها در داخل کشور وجود نداشت، مثل كمپرسور ها، ديزل ژنراتورها و ولو های ال بی بی، از كشورهای ايتاليا، آلمان و اتريش خريداری و وارد پروژه شد.

باقرزاده ادامه داد: تصمیم بر تهیه کالاها از کشورهای اروپایی و عدم تهیه کالاهای چینی، در اوج تحریم ها بسیار ریسک بالایی داشت، اما ما برای بالا بردن كيفيت، اين ريسک را پذيرفتيم.

وی صرفه جویی های انجام شده در پروژه یاران شمالی را در میان پروژه های بای بک ،بی سابقه دانست و تصریح کرد: سقف سرمايه گذاری این پروژه 665 ميليون دلار تصويب شده بود. در يک سال اول شروع پروژه با برگزاری مناقصات و دقت لازم توسط كارفرما و پیمانکار، 80 ميليون دلار صرفه جويی شد. در طول اجرای طرح كه توسعه چاه ها و تاسيسات نفتی پيش می رفت، كنترل دقيق مالی كارفرما و پيمانكار ادامه يافت و 65 ميليون دلار ديگر صرفه جويی شد. در نهایت رقم سرمایه گذاری این طرح به 520 میلیون دلار رسید.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی بیان کرد: این طرح به عنوان اولین قرارداد بیع متقابل ایرانی، با 72 درصد استفاده از تخصص و کالاهای ایرانی در حین اجرای طرح، رتبه اول را در میان پروژه های بیع متقابل به دست آورد. در بهره برداری از اين ميدان دستور بکارگیری  و آموزش  حدود 70 درصد از نيروهای بومی مورد تاکید قرار گرفت.

باقرزاده در پایان در تشریح فرآیند ورود پیمانکاران به فهرست زنجیره ای(وندور لیست) شرکت ملی نفت، گفت: شركت های سازنده ايرانی می توانند توانایی های خود را به وزارت صنایع اعلام کنند. ما به عنوان کارفرما در زمان نیاز به قطعات، لیست شرکت های سازنده  آن کالای خاص را از وزارت صنایع می گیریم و  لیست ها را در اختیار پیمانکار اصلی قرار می دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

  ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر