/
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

ظرفیت انتقال نفت خام سنگین غرب کارون به یک میلیون بشکه می‌رسد

یک مقام مسئول، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال 99 ظرفیت انتقال نفت‌خام سنگین غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.
کد خبر : ۶۸۰۶

نبض نفت - سیروس آغاجری مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در اسفند ماه سال 96 بهره‌برداری از تلمبه‌خانه غرب کارون، خطوط لوله بین راهی، تلمبه‌خانه امیدیه و تاسیسات بهرگان برای انتقال 280 هزار بشکه نفت خام سنگین میادین غرب کارون و 150 هزار بشکه نفت خام سبک این میادین انجام شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلات موجود توانستیم فاز یک را به مقصد نهایی در نظر گرفته شده برسانیم. اکنون از طریق پایانه بهرگان، نفت سنگین و از طریق پایانه خارک نفت سبک را به همراه نفت مناطق نفت‌خیز جنوب ارسال می‌کنیم.

مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون، گفت: در فاز بعدی پروژه قرار بر این است که ظرفیت انتقال روزانه نفت خام سنگین را به یک میلیون بشکه‌ برسانیم.

وی با بیان اینکه فاز اول خط انتقال نفت خام میادین غرب کارون از اهواز یعنی غرب کارون تا امیدیه و از آنجا تا مخازن گوره است، افزود: فاز دوم این طرح یعنی از گوره تا خارک نیز در حال انتخاب مشاور مطالعاتی پایه به سر می‌برد، چرا که بخشی از آن دریایی و بخش دیگر خط لوله خشکی است.

آغاجری بیان کرد: در فاز یک در سال 96 توانسته‌ایم به میزان تولید 300 هزار بشکه‌ای نفت سنگین و 150 هزار بشکه‌ای نفت سبک دست یابیم.

مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون درباره میزان فاز دوم، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تولید نفت سبک همچون فاز اول ثابت بوده و 150 هزار بشکه در روز خواهد بود، اما تولید نفت سنگین به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید که پیش‌بینی می‌کنیم این مهم در اواسط 99 محقق شود.

وی تصریح کرد: زنجیره انتقال نفت خام میادین نفت کارون از این جهت حائز اهمیت است که هر چقدر در میادین غرب کارون توسط دیگر طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت کار تولید انجام شود رسالت انتقال به مبادی صادراتی بر عهده احداث خط لوله و تاسیسات جانبی است.

آغاجری با اشاره به بهره‌مندی از توان پیمانکاران داخلی در اجرای فاز یک و فاز دو، افزود: خوشبختانه از لحاظ مالی مشکلی نداریم و از طریق صندوق توسعه ملی چه به صورت منابع ارزی و چه ریالی مبالغی اعتبار برای ما در نظر گرفته شده است.

مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون، اضافه کرد: در برهه ای از زمان از اوراق مشارکت استفاده کردیم اکنون نیز در سال جدید با فرمول جدید در نظر گرفته شده از جانب شرکت ملی نفت مقرر شده است تا از طریق ال سی از بانک‌های خارجی کار تامین کالا و خدمات را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فاز اول خط انتقال نفت میادین غرب کارون به وسیله شرکت‌های مختلف ایرانی به سر انجام رسیده است، درباره میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح گفت: در 5 سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان برای فاز اول هزینه شده است البته برای فاز دوم با افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه‌ای در روز برای نفت سنگین هزینه ای به میزان 650 میلیون دلار در نظر گرفته شده است که امکان افزایش این رقم دور از انتظار نیست.

آغاجری افزود: این 650 میلیون دلار برای فاصله اهواز یعنی تلمبه خانه غرب کارون تا تاسیسات گوره و از انجا تا پایان خارک است به احتمال زیاد یکسری انشعابات به تاسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره اضافه خواهد شد باید به طور جداگانه در آینده بررسی کنیم.

مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون با تاکید بر رکورد طرح احداث طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون در استفاده از کالاهای ایرانی افزود: استفاده از توانمندی‌های داخلی در پروژه‌های ما بسیار عالی بوده است.

وی اضافه کرد: تنها در زمینه بهره‌مندی از ابزارهای دقیق و پمپ‌های اصلی نفت سنگین که تنها چند کشور خاص دارنده تکنولوژی آن هستند اقدام به واردات کرده‌ایم.

آغاجری با بیان اینکه تولید پلکانی نفت از میادین غرب کارون به موازات کار انتقال در حال انجام است افزود: برای فاز دو این طرح یعنی انتقال از گوره تا خارک که نیازمند انجام مطالعات پایه‌ای هستیم از مشاوران خارجی استفاده خواهیم کرد البته این کار با جوینت مشاوران ایرانی در کنار آن و با برگزاری مناقصه به انجام خواهد رسید.

مجری طرح احداث خط لوله و تجهیزات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون گفت: شرکت‌های خارجی از انگلیس،‌ آلمان، آسیای شرقی، متقاضی این مهم هستند و تا کنون 5 شرکت مشاوره داخلی با جوینت خارجی در مناقصه شرکت کردند که تا انتهای ماه جاری و طبق برنامه زمان‌بندی تارگت مالی آنها باز و مشاور مطالعات پایه ای برای قطعه آخر زنجیره انتقال تا خارک مشخص می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر