/
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران به دنبال رفتار واکنشی در مقابل آمریکا نیست، گفت: چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای وجود دارد.
کد خبر : ۶۸۶۹

نبض نفت - علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که دیشب (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) همگان سخنان خام و سخیف رئیس جمهوری آمریکا را مشاهده کردند، گفت: بیش از یک سال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می‌کند و یک روز در حضور رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل اعلام می‌کند ملت کره شمالی را نابود می‌کنم و رئیس جمهوری کره شمالی را بارها به تمسخر می‌کشد، اما یک روز همه حرف‌های خود را فراموش کرده و می‌گوید فرد محترمی است و مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: دیشب اعلام می‌کند همه بدانند من حرفی را که می‌زنم اجرا می‌کنم، آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموشکار خود دچار نسیان می‌شود که این حوادث همگی نشان می‌دهد ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفت‌وگو و حل و فصل مسائل از طریق سیاسی را دنبال می‌کند و ملت ایران شاهد بودند در قبال درخواست آمریکا و تعهد کتبی رئیس جمهوری این کشور مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی‌سازی وارد گفت‌وگو با ۱+۵ شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تأیید سازمان ملل رسید.

لاریجانی تصریح کرد: رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند با توجه به اعلام نظر اروپا و تماس‌های آنان، چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای قائل می‌شوند که این اقدام نیز نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار واکنشی و ماجراجویانه نیست، اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگری را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مقطع صرفا یک روزنه‌ای است تا اروپا نشان دهد وزن لازم را برای حل و فصل مسائل بین‌المللی دارد یا نه؟ یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی‌های دیگر هستند که پاسخ این موضوع را مسئولان کشور مانند وزیر امورخارجه داده است.

وی گفت: از گذشته درس بگیریم و نشان دهیم ملت ایران با همه اختلاف‌نظرها در مقابل دشمن حریص و طمع کار و بی‌اخلاق یک صدا و پشتیبان یکدیگر است و لازم است متناسب با شرایط سازوکارهای تصمیم‌گیری برای ایجاد فضای آرام در کشور را فراهم کنیم، در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

لاریجانی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس لازم است در این ۲ تا ۳ هفته به‌طور مستمر مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری کند و نظارت‌های لازم را داشته باشد و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر