/
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد:

عزم جدّی توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای خروج از برجام اظهار کرد: تا کنون پیامی برای خروج توتال از قراداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی دریافت نکردیم، توتال با جدیت بر روی جزئیات برگزاری مناقصات در حال مذاکره است که نشان از عزم جدی این شرکت برای ادامه فعالیت در پارس جنوبی دارد.
کد خبر : ۶۸۷۵
به گزارش نبض نفت، محمد مشکین فام امروز (چهارشنبه، 19 اردیبهشت ماه) در حاشیه برگزاری آخرین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، در نشست با خبرنگاران به تشریح وضعیت برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی پرداخت و گفت: از ابتداي توسعه ميدان مشترك پارس جنوبي تاكنون یک میلیارد و 240 میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت شده و ظرفیت برداشت گاز از این میدان هم اکنون به 585 میلیون مترمکعب در روز رسیده است، همچنین در سال گذشته به طور میانگین روزانه 600 هزار بشکه میعانات گازی از فازهای پارس جنوبی تولید شده است. 

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده طرح های پارس جنوبی از افزایش بیش از دو برابری تعداد چاه های در حال بهره برداری این میدان مشترک طی پنج سال گذشته خبر داد و افزود: در سال 92 تعداد چاه های در مدار تولید میدان پارس جنوبی 110 حلقه چاه بود و هم اکنون این میزان به 252 حلقه چاه رسیده است، همچنین میزان برداشت روزانه گاز ترش از 285 میلیون مترمکعب در سال 92 به 570 میلیون مترمکعب تا پایان سال 96 رسیده است.  
به گفته مشکین فام، طی 20 سال گذشته 27 سکوی گازی در پارس جنوبی نصب و بهره برداری شده است که از این میزان 16 سکو، در 5 سال گذشته وارد مدار تولید شده است. 
وی با اشاره به اینکه از سال 92 تا کنون برداشت گاز از پارس جنوبی سالانه 17 درصد رشد داشته است، افزود: ایران و قطر هم اکنون از این میدان مشترک به صورت برابر برداشت می کنند، همچنین موفق شدیم در سال گذشته برای نخستین بار روزانه 25 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت کنیم. 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بهره برداری رسمی سه طرح عظیم پارس جنوبی در ابتدای سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در بخش فراساحل نیز در سال گذشته 400 کیلومتر عملیات لوله گذاری انجام شده است. 
وی از نصب و بهره برداری از 5 سکوی طرح های توسعه پارس جنوبی در نیمه اول سال جاری خبر داد و افزود: در مجموع تا پایان سال 97، 8 سکو وارد مدار تولید و بهره برداری می شود. 
مشکین فام با اشاره به خروج دولت امریکا از برجام گفت:از ۶ ماه گذشته شرایط بازگشت احتمالي تحریم ها و تاثير آن بر طرح‌هاي توسعه پارس جنوبي و همچنين تدابیر مقابله با آن بررسی شده و اگر شركت توتال هم به هر دلیلی نتواند فعالیتش در این فاز را ادامه دهد، بر اساس مکانیزم های پیش بینی شده در مفاد قرارداد این طرح، سهم توتال به شرکت چینی سی.ان.پی.سی.ای واگذار خواهد شد و اگر شریک چینی هم به هر دلیلی از قرارداد کناره گیری کند، شرکت ایرانی پتروپارس توسعه این فاز را ادامه خواهد داد. 
وی با اشاره به فعالیت شرکت پتروپارس در فازهای 12 و 19 پارس جنوبی تأکید کرد: بخش اول توسعه این فاز شامل برداشت طبیعی گاز از مخزن است که پتروپارس تجربه خوبی در این زمینه دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.
مشکین فام با اشاره به بخش دوم توسعه این فاز که نیازمند نصب و راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار گاز است گفت: ممکن است در این زمینه مشکلاتی ایجاد شود که ممکن است نیاز به بازنگری و تجدید نظر داشته باشد.  
مشکین فام با تأکید بر هزینه کرد 90 میلیون دلاری توتال در توسعه فاز 11 افزود: تا کنون پیامی مبنی بر خروج از قرارداد از نمایندگان این شرکت فرانسوی دریافت نکردیم و روز گذشته نیز مذاکراتی با کارشناسان توتال بر سر مسائل ریز پروژه داشتیم که نشان از عزم جدی توتال برای ادامه این پروژه دارد.

قرارداد توسعه میدان فرزاد «بی» در آینده نزدیک امضا می شود
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات این شرکت با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد «بی» نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات با این شرکت به جمع بندی رسیده است و در آینده نزدیک قرارداد توسعه این میدان امضا خواهد شد، بخشی از گاز این میدان به میادین نفتی تزریق خواهد شد و بخش دیگر آن در ظرفیت خالی پالایشگاه های پارس جنوبی تصفیه می شود. 

 مواضع سختگیرانه ای در پارس جنوبی برای رعایت ایمنی وضع شده است
مشکین فام حجم عظیم فعالیت در پارس جنوبی را نیازمند رعایت قوانین سختگیرانه که توسط «اچ.اس.ای» شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای توسعه طرح های پارس جنوبی وضع شده است، عنوان کرد و افزود: در طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی 150 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده بود که با حادثه اخیر صفر شد، این حادثه در حال بررسی است و با استفاده از درس آموخته های آن باید از حوادث مشابه جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به اتمام مذاکرات با شرکت مرسک پس از ادغام آن با شرکت توتال نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های دیگری برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل کردند که در حال بررسی این پیشنهادات هستیم، اما با توجه به شرایط میدان و مشکلاتی که لایه های نفتی دارد، هر شرکتی توانایی توسعه آن را ندارد و باید توانایی این شرکت ها ارزیابی شود.
وی با اشاره به شرح کار توسعه لایه های نفتی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت توسعه و شرکت فلات قاره مسئولیت بهره برداری لایه های نفتی را بر عهده دارد و تا کنون مشکلی در این زمینه نداشته ایم. 

تمام تجهیزات مورد نیاز پارس جنوبی وارد شده است
محمد مشکین فام درخصوص تجهیزات وارداتی مورد نیاز طرح های توسعه پارس جنوبی اظهار داشت: عمده این تجهیزات وارد کشور شده اند و در حال نصب هستند، بنابراین مشکلی برای واردات این تجهیزات وجود ندارد.
 وی در خصوص خرید پمپ های صنعتی داخلی در طرح های پالایشگاهی نیز که مورد انتقاد یکی از تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته بود نیز گفت: این شرکت بیشترین فروش محصولات خود را در پارس جنوبی تجربه کرده است.
وی افزود: در طرح توسعه فازهای 17 و 18 به این شرکت فرصت داده شد تا با آزمون و خطا ساخت این پمپ ها را انجام دهد، وقت زیادی صرف شد و حتی حدود یک سال میعانات گازی میدان باقی ماند و با اینکه ضرر مالی زیادی را متحمل شدیم، با این وجود به این شرکت کمک می کنیم تا در صورت رفع مشکل تولیدات خود، برای فاز 14 نیز، پمپ های این شرکت را تهیه کنیم.

شرایط امروز توتال با سال 2006 تفاوت دارد
مشکین فام در بخش دیگری از سخنان خود ترک قرارداد شرکت توتال در سال 2006 پس از وضع تحریم را متفاوت خواند و افزود: در آن زمان توتال برای پروژه «پارس ال.ان.جی» فعالیت می کرد و برای اخذ لایسنس های بین المللی دچار مشکل شد، اما اکنون تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی برای مصارف خانگی است و شرایط این شرکت متفاوت است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر