/
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

استقبال معنا دار از نمایشگاه بیست و سوم در بحران برجام

تقارن روزهای برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پترو شیمی با رفتار نا متعارف رئیس جمهور آمریکا که در نهایت لغو کامل برجام را به دنبال داشت و استقبال کم نظیر شرکتهای داخلی و خارجی از نوروزگاه سالانه نفتی تهران، همچنین حضور معنا دار مخاطبان عام درزمانی که نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه سال دایر است معنادار بود.
کد خبر : ۶۹۰۹
استقبال معنا دار از نمایشگاه بیست و سوم در  بحران برجام

به گزارش نبض نفت برگزاری نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي ايران در روز های یکشنبه تا چهارشنبه فرصت مغتنمی برای شرکتهای بزرگ نفتی بود تا مجموعه ای از اعضای خانواده نفتی ایران و جهان گرد باشند و هم افزایی و رقابت مفید را در کنار هم  تجربه کنند. 

با نگاه به تاریخچه برگزاری نمایشگاه های نفت تهران ملاحظه می شود نخستین نمایشگاه نفت تهران در سال 74 به دنبال سیاستهای وزارت نفت به منظور بومی کردن صنعت نفت در کشور، ارتقای ظرفیت شرکت های داخلی و کسب دانش فنی برای حضور پیمانکاران ایرانی در پروژه های داخلی و خارجی با مشارکت کمتر شرکتهای داخلی و خارجی برگزار شد.
کار نامه 23 ساله نمایشگاه ،نفت ،گاز،پترو شیمی و پالایش نشان می دهد درحالی که این نمایشگاه در سالهای نخست فقط با حضور 40 تا 50 شرکت کننده نه چندان تخصصی و حرفه ای کار خود را آغاز کرده است، در طول زمان تعداد پیمانکاران و کارآفرینان حاضر در نمایشگاه به بیش از هزار شرکت رسیده است.

بیش از هزار شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور داشتند

نمایشگاه بیست و سوم  در بخش شرکتهای میهمان غیر ایرانی  میزبان بیش از 811 شرکت خارجی  از 37 کشور جهان بود.
هر چند تحریم های یکجانبه و ظالمانه طی سالهای اخیر تلاشی در زمینه وارد ساختن ضربه به اقتصاد نفتی کشور بوده است اما کارشناسان مسائل فنی معتقدند که نمایشگاه نفت،گاز و پترو شیمی تهران به تدریج طوری قوی شد که نه تنها بخش زیادی از اهداف معرفی و توسعه صنعت نفت کشور تحقق یافته، بلکه طی این سالها مهمترین مددکار صنعت نفت کشور برای ورود سرمایه گذاری شرکت های ایران و تسهیل فرآیند اجرای فاینانس و بیع متقابل بوده است.

نمایشگاه امسال در یک نگاه

در این دوره از نمایشگاه نمایندگان 38 کشور جهان شامل کشورهای آمریکا، آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی، سنگاپور و جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت  داشتند.
کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند در این نمایشگاه پاویون (غرفه ویژه و گروهی)  نیز داشتند.
این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان، نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار می
رود.
به جز چهار شرکت اصلی (نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی)، 90 درصد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال فعالان بخش خصوصی یا نیمه‌خصوصی بودند.
با توجه به مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه، که تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است به نظر می رسد استقبال خوب از نمایشگاه امسال  و رونق آن در شرایطی که لغو برجام به عنوان بزرگترین تهدید اقتصادی کشور مطرح شده است  نوید بخش رخداد های خوب آینده نفت کشور است.  زیرا می توان این پویایی را با اتکا به راهبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی که همواره مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب  واقع شده است، سرمایه ای برای حوزه نفت معنا کنیم.

حضور رئیس‌جمهوری در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی

علاوه بر حضور وزیر نفت در آئین افتتاحیه نمایشگاه بیست و سوم در میان رخداد های خوب نمایشگاه امسال  بازدید رئیس‌جمهوری از نمایشگاه و در جریان آخرین دستاوردهای این حوزه  قرار گرفتن وی، نقطه عطف این نمایشگاه بشمار می رود.
در جریان این بازدید، وزیر نفت، معاون علمی –فناوری رئیس‌جمهوری و نعمت‌زاده مشاور وزیر نفت و جمعی از مدیران نفتی روحانی را همراهی کردند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر