/
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

دغدغه های اهالی صنعت نفت در گفتگو با نبض نفت

شرکت های نفتی حضور یافته در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پترو شیمی در گفتگو با نبض نفت از مسائل اصلی حوزه فعالیت خود و دغدغه های موجود سخن گفتند.
کد خبر : ۶۹۳۴
دغدغه های اهالی صنعت نفت در گفتگو با نبض نفتدغدغه های اهالی صنعت نفت در گفتگو نبض نفت

لازمه توانمند بودن بخش خصوصی حمایت از آن است

مدیر فروش شرکت سیم و کابل یزد لازمه توانمند بودن بخش خصوصی را حمایت از آن دانست و گفت این بخش ها نباید از نظر مالی در مضیقه بمانند و برای واردات و صادرات همکاری خوبی با آن ها شود.
محمدابراهیم خردمند در گفتگو با نبض نفت با بیان اینکه تاکنون در تمام نمایشگاه های برگزار شده حضور داشته است گفت: به یاد دارم زمانی متریال را خام می فروختیم و امروز متریال را خودمان فرآوری می کنیم و به صورت مواد پتروشیمی و مواد دیگر به دنیا عرضه می کنیم که بخش عمده ای از کارهایی است که انجام شده است.

وی مهمترین عاملی را که در نمایشگاه ها بیشتر به چشم می خورد همدلی دانست و افزود: برخوردهایی را که بین شرکت های مختلف با همدیگر صورت می گیرد موجب می شود شناخت بیشتری از مجموعه تامین کنده مواد اولیه در خارج و داخل کشور داشته باشیم. همچنین کارهایی را که می خواهیم در داخل کشور انجام دهیم بتوان با شرکت های دیگر برنامه های مفیدی را رقم زد و در پیشرفت پروژه های مهم نفت و گاز سهیم باشیم.
این مدیر با تجربه معتقد بود بخش خصوصی می تواند 98 درصد امکاناتی را که نفت، گاز و پتروشیمی نیاز دارند، تامین کند و این دستاورد بزرگی برای کشور ماست.
مجید وحید، مدیر عامل شرکت دوست نام نیز در این رابطه اشاره کرد: شرکت های خصوصی هم در رشد و خودکفایی و هم در بخش تولید می توانند نقش موثری داشته باشند به شرطی که دولت حمایت کند و صرفا یک شعار نباشد. ما در خیلی از موارد مشکلاتی داریم ولی حمایتی از سوی دولت نمی شود و اگر این حمایت صورت گیرد بخش خصوصی 90 درصد می تواند به توسعه کشور کمک کند و ما را از اینکه به کشورهای دیگر وابسته شویم دور می کند.
خردمند درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه اضافه کرد: امیدوارم در واگذاری غرفه ها همکاری بیشتری شود و مکان مناسبی بدهند تا بتوانیم امکانات مناسبی را در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهیم و از طرف دیگر توقعمان این است که در تولید، همکاری برای تامین منابع مالی شرکت های تولیدی بیشتر شود و بتوانیم با نبود مشکل مالی به تولید برسیم و پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

استانداردهای جدید در کیفیت کالاهای ایرانی دیده نمی شود

ارزیابی کامبیز زندیه، فعال حوزه نفت و گاز کشور از نمایشگاه امسال این بود که حضور تولید کننده های ایرانی بیشتر شده و در مقابل تعداد کسانی که از کشورهای خارجی هستند کمتر شده است. با این حال تعداد بازدید کننده هایی که به نمایشگاه می آیند نیز زیاد شده که نشان دهنده این است که برای آن بازار بزرگ و پتانسیل های زیادی وجود دارد. 
زندیه در رابطه با کیفیت محصولات ایرانی گفت: وقتی محصولات کسانی را که در ایران هستند نگاه می کنیم و با غرب مقایسه می کنیم متوجه می شویم که کیفیت ها خیلی پایین تر است و استاندارد هایی که با آن ها کار می کنند دیگر در غرب هم وجود ندارد. زیراکه استانداردهای جدیدتری آمده است ومتاسفانه به نظر می آید بازار و استفاده کننده ها به این استانداردهای جدید آگاهی ندارند و به استانداردهای قدیمی عادت کرده اند و به کیفیت کار و امنیت کارمندان صدمه زده می شود.
وی با اشاره به اینکه در ایران متاسفانه بر اساس این استانداردها انفجارها و تصادف هایی صورت گرفته که باعث شده است افرادی عمرشان را از دست بدهند و صدمه ببیند، افزود: این اتفاق ها در کل خرج پروژه در نظر گرفته نمی شود و به نظر می آید هدف همگی ارزانتر و سریعتر بودن استفاده از محصول باشد و هیچگونه فکری راجب امنیت و استفاده تولید در دراز مدت نمی شود.
این فعال حوزه نفت و گاز مطرح کرد: البته بعضی از شرکت های خصوصی به کیفیت و استاندارد های جدید اهمیت می دهند و کارشان خوب است و می دانند که در طولانی مدت چه فواید اقتصادی برایشان دارد.

کوچک سازی بخش دولتی، چابک سازی بخش خصوصی

مدیر فروش شرکت صنایع الکترونیک فاران که 28 سال در حوزه تامین برق، یو پی اس های صنعتی، دیتا سنتر و آی تی فعالیت دارند، با توجه به اینکه اولین سالی است که در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی حضور داشته اند، نقش بخش های خصوصی را در توسعه کشور مهم دانست و گفت: دولت باید بتواند خودش را کوچکتر کند و اصل 44 قانون اساسی را هم در بخش خصوصی سازی و واگذاری دستگاه های دولتی به این بخش به جهت چابک سازی و فعالتر نمودن بخش خصوصی اجرا کند. چون بخش خصوصی به جهت بدنه بزرگی که دولت دارد، طبعا در کارها آن روان بودن را ندارد و مقداری دچار بوروکراسی شده است.
عبدالکریم شادمان با اشاره به اینکه تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به تولیدات داخلی است افزود: دولت باید بخش خصوصی را که می تواند به اقتصاد مملکت کمک کند حمایت کند و صرفا شعار نباشد و به حوزه عمل برسد.

ایجاد اشتغالزایی در بخش خصوصی ثمره بزرگترین طرح انتقال گاز در ایرانشهر

مدیر خدمات پس از فروش شرکت تولیدی و صنعتی پارس کمپرسور به عنوان مجری بزرگترین طرح انتقال گاز به روش سی ان جی از ایرانشهر به چابهار بحث حمایت از ساخت داخل و توانایی هایی را که در این مملکت می توان از آن استفاده کرد بالغ بر 50 درصد ذکر کرد که متاسفانه به دلیل بعضی از دیدگاه هایی که نسبت به محصولات ساخت داخل وجود دارد حمایت ها کم و محدود است.
سید رضا حبیبی تصریح کرد اگر بتوانیم این دیدگاه را عوض کنیم و با اطمینان بیشتری به محصولات داخلی نگاه کنیم شرکت هایی که اکنون در حال فعالیت هستند، این توانایی را دارند که بسیاری از نیازهایشان را در داخل کشور تامین کنند.
وی در توضیح طرح انتقال گاز به روش سی ان جی از ایرانشهر به چابهار مطرح کرد که بیش از 400 نفر در تریلی هایی که انتقال این گاز را انجام می دهند، مشغول به کار هستند و بالغ بر هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.
این مدیر بخش خصوصی همچنین افزود این شرکت خصوصی از سال 54 در بحث کمپرسورهای هوا فعالیت خود را شروع کرده است و سالیان سال فعالیت دارد و در بحث پروژه سی ان جی تقریبا 700 جایگاه سی ان جی با برند این شرکت در حال فعالیت هستند.


بی ثباتی در حوزه نفت باعث سردرگمی ما شده است

مدیرعامل صنایع تجهیزات نفت ایران که هر ساله در نمایشگاه حضور دارد، حضور شرکت های خارجی را در نمایشگاه بسیار پر رنگ ذکر کرد و سخنان دلگرم کننده آقای زنگنه امیدبخش دانست. مخصوصا اینکه به این نکته اشاره کرد که تمام پروژه هایی که انجام دادیم همه آن ها را توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی به نتیجه رسانده اند و نه فقط برای من به عنوان یک صنعتگر قدیمی که برای همه صنعتگران پیام دلگرم کننده ای است.
دکتر محمدتقی زمان سرایی با اشاره به اینکه امسال سال دومی است که پیام مهم رهبر معظم انقلاب را داریم و آن حمایت از کالای ایرانی است گفت: ولی متاسفانه خیلی ها به این پیام مهم توجه نکرده اند. اما امیدوارم در سال 97 سالی باشد که بتوانیم به این پیام جامعه عمل بپوشانیم.
وی همچنین اضافه کرد در حوزه نفت اگر ثبات وجود نداشته باشد ما سردرگم شویم. اکنون اگر بخواهیم سفارش مواد اولیه خاص بدهیم که در ایران وجود ندارد، هیچکس برای ما اعتبار این مواد را حواله نمی کند. بنابراین همه چیز به شکلی نامفهوم و گنگ پیش روی ما قرار دارد و امیدواریم بانک مرکزی روی این مسئله تمرکز کند و راه چاره ای بیندیشد که ما بیش از این ضربه نخوریم. مثلا آقای جهانگیری به درستی و با قاطعیت فرمودند که هر دلار 4200 است ولی آیا این دلار اکنون وجود دارد؟ ما حتی به صرافی و بانک ها که رجوع می کنیم سر باز می زنند و مدتی است که نمی دانیم چه باید کنیم.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر