/
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

پیش‎بینی رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه از برجام/ منافع توتال، پژو و ایرباس تهدید شود در ایران نمی‎مانند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه درباره ادامه همکاری شرکتهای بزرگ فرانسوی با ایران از جمله توتال، ایرباس و پژو پس از خروج آمریکا از برجام گفتگو کرد.
کد خبر : ۷۲۰۹


نبض نفت فرانسه درسال‌هایاخیربه‌ویژهبعد ازبرجامتبدیل به یکی ازبزرگترینشرکای تجاری ایرانشده و بازار خوبی نیزدر ایرانبهدستآورده است.

در حال حاضر شرکت‌هایفرانسوی برای تولید مشترک و فروش پنیر و صنایع غذاییتا خودرو و هواپیما در ایران حضور دارند به‌طوری که شرکتپژو بعد از کشور خود، ایران را به‌عنواندومین بازار محصولات خود،در اختیار گرفته است.

در این شرایط شرکت‌های فرانسوی که در ایرانسرمایه‌گذاریکرده‌اند، حتی بعد از خروج ایالات متحدهآمریکا ازبرجام و اعمال تحریم‌های جدید،ظاهراً قصد ترک بازار بکر ایران را ندارند.

دراینارتباطبا بازرگانکهنه‌کارمهدیمیرعمادی،رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه که اطلاعات ریزی از وضعیت قراردادها وهمکاری‌هایاقتصادی ایران و فرانسه داردبه گفتگو نشستیم کهمشروح آندر ذیل مطلب آمده است.

سؤال: وضعیت تجارت وهمکاری‌هایاقتصادی ایران و فرانسه بعد از خروج آمریکا ازبرجامبه چه صورتخواهد بود؟

قبل از امضایبرجام،در سال1394گروه بزرگکارفرمایانفرانسوی به ایران آمدند و کار خود را در کشورمانشروع کردند وبه‌محضاینکهبرجامنیز به ایران رسید، شرکت‌هایفرانسوی کار خود را در ایران توسعه دادند.

به‌جرئتمی‌توانمبگویم که بینکشورهایاروپایی، اولین کشوری بودند کهشرکت‌های آنها مانند پژو و سیتروئن و رنو سرمایه‌گذاریواقعی در ایران انجام دادند.

ناراحتی فرانسه از آمریکا

تصورمی‌کنمکه تصمیم آقایترامپدربارهبرجامباعث برخوردن بهاروپایی‌ها شده است! زیرا آنها به امضا و معاهدات بین‌المللیاحتراممی‌گزارند.باید در نظر داشت که در کشور فرانسه مانند آمریکا، رئیسجمهورقبلی اقدام به امضایبرجامکرده بود و رئیس جمهور فعلی نیز به امضایرئیسجمهورقبلی پایبند ماند.

فرانسه از اینکهآمریکابه‌صورتیک‌طرفهاین معاهدهبین‌المللیرا ترک کرد،ناراحت است.

خروج آمریکا از برجام اختلافات بنیادی میان اروپا و آمریکا ایجاد کرد

سؤال: این نگرانی بابت افزایش قیمت فروش نفت است؟

آنها بابتبه‌هم‌ریختگی منطقه و ایجاد جنگیبی‌پایانمانند جنگ افغانستانو عراقنگران هستند. این کشور در زمان حمله آمریکا به عراق در زمانآقایبوش نیز مخالف بود و در این جنگ شرکت نکرد.

خروجیک‌طرفهآمریکا ازبرجامباعث شده که اختلافات بنیادی میان اروپا وآمریکا ایجاد شود، بنابراین دولت‌های اروپایی سعی می‌کنندبه‌نوعیپایبندی خود را به این معاهده نشان دهند وتضمین‌هایی به ما ارائه دهند.

جلسه وزیر اقتصاد فرانسه با شرکت‌های بزرگ این کشور درباره ایران

سؤال: نظرشرکت‌هایفرانسویدربارهخروج آمریکا ازبرجامو ادامه همکاری خود با ایران چیست، آیا قصد ادامه همکاری دارند؟

شرکت‌هایفرانسوی به‌خلافایران که اکثراً خصولتی‌اند، به‌طورکامل خصوصی هستند ودرصورتی کهمنافعشان به خطر بیفتدبه ایراننمی‌آیند، اما تعدادی ازشرکت‌هایاین کشور در ایرانسرمایه‌گذاریکرده‌اند.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه قصد دارد تعدادی ازشرکت‌هایبزرگ فرانسوی را جمع کند و ببیندچه‌کاریباید کردتا بتوانندبه کارخود در ایران ادامه دهند.

راهکار توتال برای ادامه همکاری با ایران بعد از خروج آمریکا ازبرجام

سؤال: وضعیت همکاری شرکت فرانسوی توتال در ایران بعد از خروج آمریکا ازبرجامبه‌چه‌صورت خواهد بود؟

شرکت توتالدراینارتباطاعلام کرده است کهفعالیت‌هایبرون‌مرزیخود را در ایران ادامهمی‌دهدو به تعهدات خود پایبند است. فعالیت توتال در ایران در قالبآف‌شور است و بر اساسصحبت‌های انجام‌شدهاین شرکت با خروج آمریکا ازبرجام همچنان بهکار خود در ایران ادامه می‌دهد.

سؤال: یعنی شرکت توتال با توجه به اینکهآف‌شور استمی‌تواندکارش را در ایران ادامه دهد؟

من مستقیم از مسئولان این شرکتسؤالکردم واین‌طورپاسخ دادند کهقراردادآف‌شورباایران امضا نکردیم، بنابراین می‌توانیم به همکاری‌هایخود ادامه دهیم.

همکاری توتال در ایرانبالباسچینی

سؤال: توتال و دیگرشرکت‌هایفرانسوی چگونهمی‌توانندتحریم‌هایایالات متحدهآمریکاعلیه ایران رادور بزنند؟

اینشرکت‌ (توتال)به‌دنبال راه حلی استودرصورتی‌کهراه‌حلیادشده فوقجواب ندهد آنها شریک چینی با خود آورده‌اند و30درصدقراردادرا به آنهامی‌دهندو شریک چینی نیز بعدازاینپیشنهاد اعلام کرده که50درصد (اینقرارداد) را قبول می‌کند.

باید توجه داشت که اینشرکت‌هایچینی به شرکت توتال وصل هستند و فرقی ندارد که توتال در ایران فعالیت کند یا شرکت چینیواحتمالاًکارادامهمی‌یابد».

سؤال: یعنیشرکت‌هایچینی به فعالیت خود در ایران تحت عنوان توتالادامه می‌دهند؟

حالا توتال اسمش چینیمی‌شوداین‌هابازی‌هایتجاری است خودشان بلد هستند و کار معمولی هست و آن را انجاممی‌دهند».

خودروسازانفرانسوی کارد به استخوانشان نرسد در ایران می‌مانند

سؤال: وضعیتهمکاری‌هایشرکت‌هایخودروسازی مانند پژو سیتروئن و رنو بعد از خروجیک‌جانبهآمریکا ازبرجامو تحریم کشورمان به‌چه‌صورت خواهد بود؟

بازار ایران دومین بازار پژو بعد خود کشورفرانسهاست وطبیعتاًدوست ندارد که بازار کشورمان را ترک کند مگر اینکه کارد به استخوانش برسد.

شرکت خودروسازی پژو این بار درکشورمانسرمایه گذاری کرده است و به‌خلاف دفعه قبل که برای فروش محصولات خود تنها پورسانتمی‌گرفتو بهکشورمان فنّاوریمی‌فروخت، این باربه‌صورت50‌ــ50مشارکت کرده است و این امکان را ندارد که کشورمان را ترک کند.

سؤال:شرکت‌هایفرانسوی درسال‌هایاخیر حتی در صنایع غذایی کشورمان نفوذداشته‌اند، آنها چه وضعیتی دارند؟

صنایع غذایی مانند دنت که در ایران کارخانه زده، اعلام کرده است که قصد ترک کشورمان بعد از خروج آمریکا از برجام را ندارد. این شرایط برای شرکت فرانسوی که در شرکت صنایع لبنی سحرسرمایه‌گذاریکرده وهمچنین سرمایه‌گذاران فروشگاه هایپراستار یکسان است و قصد خروج ازکشورمانرا ندارند.

سؤالشرکت‌هایفرانسوی درباره چگونگی خروج سود خود از ایران

سؤال:شرکت‌هایفرانسوی که در گذشته با ایران مذاکرهکرده‌اندو قصد ورود به ایران را داشتند، وضعیت آنها چهمی‌شود، آیا آنها در این شرایطتصمیمی جدیدخواهند داشت؟

چند شرکت لوازم ساختمانی و لوازم ورزشی تازه قصد ورود به ایران و سرمایه‌گذاریدرکشورمانرادارند، زیرا آنها به‌دنبال کسب سودند. شرکت‌هایفرانسوی تنها اینسؤالرادارندکه سود خود را چگونهمی‌تواننداز ایران خارج کنند. وزارت اقتصاد و دارایی راه‌حلی در اینارتباطدارد و آن را ضمانتمی‌کندکه این امر کاری هم به آمریکا ندارد.

سؤال: یعنیاینطوربیانمی‌کنیدکه خروجیک‌جانبهآمریکا ازبرجام، عامل عدم همکاریشرکت‌هایفرانسوی با ایراننمی‌شود؟

باید در نظر داشتشرکت‌هایفرانسوی که در صورت همکاری با ایران، منافعشان به خطرمی‌افتدبه کشورمان ورودنمی‌کنند.برخی شرکت‌هایفرانسوی با فروشلوازم لوکسی مانند عطر وادکلنولوزامآرایشی50میلیارددلاردر ایلاتمتحده آمریکا بازار دارند اما بازار آنهادر ایران حداکثر50میلیون دلار است به همینمنظور هیچوقت در ایراننمی‌مانند.

بنابراینهرکدامازشرکت‌هایی که احساس کنند منافعشان در ایران به خطرمی‌افتدبه کشورمان نمی‌آید، مانند بانک‌های فرانسوی که بعد از امضایبرجام نیز به کشورمان نیامدند، زیرادر گذشتهجریمه‌هایسنگینی را به آمریکا پرداخت کرده بودند.

حدوددوسال قبل دولت فرانسه بهبانک‌هایفرانسوی این توصیه را کرده بود که با ایران همکاری کنند؛ اما آنهاخواهانتضمین از دولت بودندتا در صورت جریمه آمریکا، دولت فرانسه خودجریمه‌هارا پرداخت کند اما این موضوع مورد قبولقرار نگرفت.

سؤال: برای داشتن مراودات اقتصادیبه‌هرحالباید مراودات بانکی ایجاد شود یا بهبود یابد.

فرانسه به‌دنبالراه‌حل‌هاییدراینارتباطبه‌ویژهاز طریق فاینانس است.

وضعیت همکاری ایرباس با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

سؤال: وضعیت همکاری شرکت هواپیمایی ایرباس با ایران بعد از خروج آمریکا از برجامچگونه خواهد بود؟

بر اساستحریم‌هایآمریکا،هر تجهیزاتیکه بیش از10درصد آن آمریکایی باشد، شامل تحریم (آمریکا)می‌شودو این شرکت بیش از10درصد تجهیزاتش آمریکایی است.

دولت فرانسه و آلمان به‌دنبال آن هستند تا به‌نحوی مشکل فروش هواپیما به ایران را حل کنند ولی هنوز راه‌حلی پیدا نشده است.

ایرباس تعدادی از هواپیماهای خود را زودتر تحویل می‌دهد

شرکت ایرباس به‌دنبال آن است که تعدادی ازهواپیماهایسفارش‌گرفته خود را زودترتحویل دهد تا به تاریخ تحریم‌های آمریکا نخورد امانمی‌توانندهمه سفارش‌هارا تا آن موقع تحویل دهد.

هنوز هیچپیش‌بینیقطعی درباره نحوه همکاریایرباس با ایران (بعد از ترک آمریکا از برجام)نمی‌شودکرد و باید منتظر هفته آتی ماند.

سؤال: آیا آینده روابط اقتصادی ایران و فرانسه به همین اندازه که شمامی‌گویید، مثبت است؟

اینحرف‌هاییکهمی‌زنمامیدوارکنندهاست اما باید نکات منفی را نیز دید. وزیر امور خارجه ایران باوزرایامور خارجهسهکشور اروپایی مذاکره کرده است و باید با اروپائیان به توافق برسیم.

سؤال: منظور شما از توافق چیست؟

ایران از اروپائیان تضمینمی‌خواهدو باید دید تضمینی که آنهامی‌خواهندبه ایران دهند، قابل‌قبولاست یا خیر؟

دیگر نباید آمریکا را بهتوافق احتمالی ایران و اروپا راه داد

سؤال: با توجه به تجربه‌ای که در ارتباط اقتصادی با فرانسهدارید،راهکاری برای گرفتن این تضمیندارید؟

تضمینی که مامی‌خواهیمباید شامل امکان ادامه همکاری باشرکت‌هایاروپایی، برقراری ارتباطات بانکی، مبادله تجاری و ... است که دولت ایران آن رامی‌خواهد.

اگر ما توانستیم با اروپا به توافق برسیم دیگر نبایدآمریکا رابه توافق راه دهیم.

ادامه خرید نفت فرانسه از ایران

سؤال: وضعیت فروش نفت ایران به فرانسه بعد از خروج آمریکا ازبرجامچگونه خواهد بود؟

فرانسه سالانهدومیلیاردیورو از ایران نفتمی‌خرد.درصورتیکهدر مذاکرات انجام‌شده توافق حاصل شود و ایران بتواندضمانت خود را بگیرد، آنها خرید نفت خود از ایران را ادامهمی‌دهند.

به‌نظرمی‌رسدکه چین و اروپا خرید نفت خود از ایران را بعد از خروجآمریکااز برجامادامه دهند، البته ایران به‌دنبال آن است کهتضمینکافی را از ایندولت‌ها نیز بگیرد.

آقای روحانیرئیس‌جمهورگفته‌اندکه اگر اروپا تضمین‌هایلازم را دهدایران از برجامخارجنمی‌شود. یکی ازترس‌هایآنها این است که ایران ازبرجامخارج شود وغنی‌سازیرا شروع کند.

منع خبرگزاری تسنیم


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر