/
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

اجرای خط انتقال آب سد باغان 600میلیارد ریال هزینه در بردارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: اجرای خط انتقال آب سد باغان به شهرستان جم این استان 600 میلیارد ریال هزینه در بر دارد که کل این مبلغ از سوی شرکت پالایش گاز فجر جم تامین می شود.
کد خبر : ۷۴۱۰

به گزارش نبض نفت از شرکت آب منطقه ای بوشهر، شاهور رجایی روز پنجشنبه در حاشیه آئین آغاز عملیات اجرایی این طرح با حضور وزیر نیرو افزود: مطالعات خط انتقال آب از سد باغان به جم از سال 1388 شروع و طبق هماهنگی های صورت گرفته با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مقرر شد آب شرب شهرهای ریز و انارستان و روستاهای تابعه تا روستای کوری حیاتی، همچنین آب مورد نیازصنعت نفت و گاز منطقه به خصوص شرکت پالایش گاز فجر جم از طریق این خط انتقال و بخش مرکزی شهرستان نیز از طریق آب شیرین کن و خط سیراف - جم تامین شود.

وی یادآورشد: خط انتقال آب از سد باغان با ظرفیت انتقال هشت میلیون مترمکعب در سال (2میلیون مترمکعب آشامیدنی وشش میلیون مترمکعب سهم صنعت) خواهد بود که مدت زمان اجرای آن 2 سال و محدوده آن از محل سد شروع و تا تاسیسات آبرسانی تنگمان و جمال آباد ادامه دارد.

رجایی اظهارداشت: همچنین سد باغان با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی 16میلیون مترمکعب بعنوان یکی از پروژه های حیاتی استان بوشهر به خصوص برای تامین آب آشامیدنی شهرستان جم، آب صنایع مستقر در منطقه به ویژه پالایشگاه گاز فجر جم و تامین مطمئن حقابه های کشاورزی پائین دست درشهرستانهای جم و دشتی است.

وی یادآورشد:این سد علاوه بر کمک به تعادل بخشی سفره آب زیرزمینی دشتهای جم، ریز و باغان با جایگزینی برداشت بی رویه از سفره آب زیرزمینی با منبع سطحی مطمئن می تواند منجر به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نقاط محروم دو شهرستان نیز شود.

رجایی گفت:ساختگاه سد مخزنی باغان درشهرستان جم، بخش ریز و در نزدیکی روستای سرچشمه است.

وی گفت: تامین 2 میلیون مترمکعب آب شرب دو شهر انارستان و ریز و روستاهای تابعه بخش ریز، تامین شش میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنعت، تنظیم پنج میلیون مترمکعب آب مطمئن مورد نیاز کشاورزی دشت باغان شهرستان دشتی و 3.2میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

رجایی افزود: درصورت احداث نشدن این سد سالانه حدود 24میلیون مترمکعب آورد حوضه باغان بدون هیچگونه استفاده ای به رودخانه مند و ازآنجا به خلیج فارس تخلیه و از دسترس خارجی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اضافه کرد: سد باغان بتنی از نوع آرسی سی با ارتفاع 56 متر و طول تاج 311 متر است.

در سفر یکروزه وزیر نیرو به استان بوشهر عملیات اجرایی سدهای خائیز و دشت پلنگ نیز آغاز شد.

در این سفرهمچنین وزیر نیرو از سد در دست ساخت دالکی در شهرستان دشتستان بازدید و در نشستی با مدیران آب و برق استان بوشهر برای بررسی شرایط تابستان جاری وتامین آب و برق مطمئن و پایدار در این استان تصمیم گیری خواهدشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر