/
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

آغاز سوآپ نفت خام کرکوک عراق از خاک ایران با بیش از ۵ ماه تأخیر

از میانه روز سیزدهم خرداد ماه (دو روز پیش)، تانکرهای حامل نفت خام کرکوک عراق پس از ورود به ایران، تخلیه این محموله‌ها را در مخازن دره شهر که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای این منظور اختصاص یافته، آغاز کرده اند.
کد خبر : ۷۷۸۸

نبض نفت - قرار بود با قراردادی که در ماه پایانی پاییز سال گذشته بین ایران و عراق به امضا رسیده، از ابتدای ژانویه 2018 به میزان 60 هزار بشکه در روز نفت تولیدی کرکوک از طریق ایران سوآپ شود. پس از عدم تحقق این امر، انتهای فوریه 2018 زمان آغاز عملیات سوآپ 60 هزار بشکه ای نفت عراق از خاک ایران اعلام شد اما با اتمام فوریه نیز این مهم محقق نشد. ماه مارس و آوریل و می نیز به پایان رسید و در حالی که در میانه ششمین ماه سال 2018 هستیم، سوآپ نفت خام شمال عراق از خاک ایران آغاز شد.

طبق اعلام رسمی وزارت نفت، از میانه روز سیزدهم خرداد ماه (دو روز پیش)، تانکرهای حامل نفت خام کرکوک عراق پس از ورود به ایران، تخلیه این محموله‌ها را در مخازن دره شهر که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای این منظور اختصاص یافته، آغاز کرده اند.

مقرر شده تا نفت خام سوآپ کرکوک عراق پس از ارسال به ایران  با ایجاد تاسیسات و تلمبه خانهای از دره شهر به تنگ فنی منتقل شده و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال شود.

میادین نفتی شمال عراق (اربیل، سندی، کرکوک و...) برای صادرات نفت دو راه پیشِ‌رو دارند؛ یکی اینکه از طریق خاک ایران اقدام به سوآپ نفت کرده به‌طوری که در مرز ایران و عراق نفت را تحویل ایران داده و ایران مطابق آن را در بنادر خلیج فارس تحویل مشتریان عراق دهد. راه دوم سوآپ نفت شمال عراق از طریق ترکیه است، به‌طوری که نفت عراق از طریق ترکیه به دریای مدیترانه راه یابد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر