/
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

چند قدم مانده تا آب شور خرمشهر و آبادان شیرین شود؟

این روزها مردم خرمشهر درگیر مشکلات آب شرب هستند، آن ها می گویند آب لوله کشی به علت شوری زیاد اصلا قابل استفاده نیست.
کد خبر : ۷۹۸۴

نبض نفت - اوایل خرداد ماه سال جاری بود که مردم بخش هایی از خوزستان مانند آبادان و خرمشهر با معضل جدی شوری آب شرب مواجه شدند به طوری که  آب شرب خرمشهر آنقدر شور شد كه قابل استفاده  نبود؛ کشاورزان نیز در مواجهه با این معضل دچار مشکلاتی شدند که در نهایت باید گفت مردم این شهرها از عنصر اصلی حیات یعنی آب به نوعی محروم گردیدند.

در این راستا برای پیگیری این موضوع که حدود یک ماه است گریبان مردم این شهر را گرفته است با عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر مصاحبه ای داشته ایم که به این شرح است؛

سامری با اشاره به بروز آلودگی های شدید در آب شرب مردم خرمشهر و آبادان در روزهای گذشته، اظهار کرد: متاسفانه در هفته  گذشته گزارشاتی از شوری و کدری آب شرب مردم این شهر به ما رسیده است. این امر هم در اثر ورود آب کارون به اروند پدیدار شده است.

وی انتشار اخباری مبنی بر گل آلود بودن آب شرب شهر خوزستان را تکذیب کرد  و گفت: این موضوع را رد می کنم زیرا آب شرب مردم خرمشهر تنها شور شده است و آن هم به علت ورود آب هرساله این روزهای کارون به اروند است. نمی توان از بروز این اتفاق طبیعی جلوگیری کرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هفته های گذشته کلیه دستگاه های دولتی و اجرایی به این موضوع ورود کردند.حتی این موضوع توسط شخص وزیر نیرو در حال پیگیری است.

وی افزود: به محض بروز این اتفاق از دستگاه های آب شیرین کن برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم استفاده شده است. تا حدودی نسبت به شیرین سازی آب شرب منطقه موفق بوده ایم اما هنوز مناطقی از این شهر درگیر این موضوع هستند.

سامری  گفت: لازم به ذکر است که تولید آب شیرین برای خرمشهر 20 درصد بوده است و به همین دلیل شیرین سازی آب این منطقه با تاخیر مواجه شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان گل آلودگی آب شرب در هفته های گذشته به ما گزارش شده است بطوریکه تا روز گذشته 10 هزار متر مکعب آب شیرین وارد لوله های آب شرب مردم شده است و مابقی نیز در حال تزریق است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود:عملیات شیرین سازی آب شرب  توسط سازمان آبفای خرمشهر برای تسکین این بحران انجام گرفته است و مردم با کیفیت بهتری از آب استفاده می کنند.

سامری در پایان  گفت: ما طی  یک تا 2 ماه آینده منتظر ورود پروژه آبی غدیر هستیم؛ پس از ورود این پروژه آبی به خرمشهر مشکل جدی آب شرب مردم این شهر برای همیشه رفع خواهد شد.

حل مشکل آب شرب خرمشهر و آبادان تا 15 تیرماه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در جلسه رفع مشکل شوری آب در فرمانداری ویژه آبادان گفت: میزان برداشت آب غدیر تا 45 روز آینده، برای خرمشهر به 68 هزار لیتر و برای آبادان به 95 هزار لیتر در روز خواهد رسید.

وی افزود: تا پانزدهم تیرماه مشکل آب شهرهای آبادان و خرمشهر و دارخوین با احداث خط انتقال آب از طرح آبرسانی غدیر به آبادان حل می شود و تا آن زمان باید مردم آب را مدیریت کنند و از سوی دیگرما تلاش کنیم آب این شهرها را تنها با آب با کیفیت غدیر تامین کنیم.

واحد آب شیرکن با ظرفیت 10 هزار مترمکعب از دیروز وارد مدار خرمشهر و آبادان شد

صادق حقیقی پور مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان مصرف آب در خرمشهر اظهار کرد: مصرف روزانه آب در خرمشهر ۹۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است که ۶۵ هزار متر مکعب آن ،از طریق طرح آبرسانی غدیر (که از رودخانه کرخه تامین می‌شود) و حدود ۳۰ هزار متر مکعب آن نیز از رودخانه کارون و کانال مارد تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به میزان شور بودن آب در استان تصریح کرد: میزان شوری استاندارد آب بین ۲۰۰۰-۱۵۰۰ میکرو مووس بر ثانیه است و آبی که از طرح غدیر تامین می‌شود بین ۲۰۰۰-۲۵۰۰۰ میکرمووس برثانیه شوری دارد . آب کانال مارد نیز حدود ۱۱ هزار میکرمووس بر ثانیه شوری دارد.

وی با اشاره به سالم بودن آب در خرمشهر و آبادان، بیان کرد: آب خرمشهر و آبادان عاری از هرگونه آلاینده و میکروب است و بهداشت وسلامت آن مورد تایید است، اما این آب از لحاظ مطلوبیت چشایی چندان مورد پسند مشترکین نیست.

حقیقی پور با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای کاهش میزان شوری آب بیان کرد:شرکت آب و فاضلاب اقداماتی را برای تعدیل میزان شوری آب  انجام داده است که می‌توان به ورود واحد آب شیرین کن با ظرفیت تصفیه ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز، از روز گذشته در مدار اشاره کرد که به زودی اثرات خود را نشان خواهد داد.

به گفته وی؛ آب غدیر از رودخانه کرخه دریافت می‌شود و در افق نهایی طرح جایگزین کردن آب سد دز در نظر گرفته شده است که میزان شوری آن یک ششم آب غدیر است.

حقیقی پور با اشاره به اینکه عمده شوری به دلیل برداشت از کانال مارد و بهمنشیر است تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع آبی برای تامین آب شرب مجبور هستیم از منابع آبی در کانال مارد و رودخانه بهمنشیر استفاده کنیم، اما در تلاش هستیم با همکاری مردم و مدیریت مصرف میزان برداشت از کانال مارد را محدود  و بیشتر از منابع طرح غدیر و آب شیرین کن‌ها آب مورد نیاز را تامین کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به بهره برداری از خط دوم طرح غدیر، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان آب و برق و بنا به وعده مسئولان این سازمان قرار است تا ماه آینده خط دوم طرح غدیر وارد مدار شود که می‌تواند مشکلات آب خرمشهر و آبادان را کاهش دهد.

حقیقی پور با بیان اینکه آب تامین شده از طرح غدیر کدر نیست بیان کرد: آب تامین شده از طرح غدیر کدر نیست و عکس‌ها و ویدیو‌های که نشان از کدری آب دارد از خرمشهر و آبادان نیست و بیشتر مربوط به بخشی از اهواز است که انشعاب غیرقانونی دارند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به کاهش بارش در استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش در استان خوزستان و پایین آمدن سطح روخانه کارون و پیشروی آب دریا به سمت رودخانه، افزایش شوری آب در کارون پدیدار شده است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب سد‌ها به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارش هنوز صورت نگرفته است، اذعان کرد: زمان رهاسازی آب سد‌های بالادستی به دلیل کمبود منابع آب و برنامه ریزی برای تامین آب شرب و کشاورزی در ما‌ه های پیش رو، هنوز مشخص نیست.

حقیقی پور در پایان گفت: با مدیریت مصرف و صرفه جویی ازسوی مشترکان می‌توان تنها با استفاده از منابع آبی طرح غدیر آب را با کیفیت مناسبی و بدون استفاده از کانال مارد و بهمنشیر تامین کرد.

گفتنی است، آبرسانی به برخی شهرهای اولویت دار نظیر آبادان، خرمشهر و مسجدسلیمان درقالب طرح آبرسانی غدیر در سال 89 با حضور مقامات کشوری مورد بهره برداری قرارگرفت. طرح بزرگ آبرسانی غدیر با هدف تامین آب شرب شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی استان خوزستان، شهرهای شمال شرق و جنوب شرق و همچنین شهرهای اندیمشک، دزفول، مسجد سلیمان، شوشتر و گتوند به انضمام یک هزار و 200 روستا آغاز شد.

از اوایل دهه 70 تا سال 1387 طرح‌های کوتاه‌مدت متعددی برای تأمین آب شرب شهرهای استان خوزستان توسط شرکت‌ آب و فاضلاب خوزستان و شرکت سهامی آب و برق استان اجرا شده اما تأمین آب با کیفیت بخصوص در مناطق جنوبی استان همواره با مشکلات زیادی همراه بوده است.

اين طرح در سال های اخير فراز و فرود های بسيارى را تجربه كرده و انتقاداتی نيز به همراه داشته است، اما در نگاه كلی بايد اذعان كرد كه طرح غدير تا الان نتوانسته تمام نياز شهرهای مختلف خوزستان را برآورده كند وما همچنان شاهد بروز مشكلات در تهيه آب شرب خوزستانی ها به ويژه شهرهای خرمشهر و آبادان هستيم و این امید می رود در آینده نزدیک آنگونه که مسئولان می گویند، مشکلات آبی مردم  این شهرها پایان یابد.

استاندار خوزستان اواخر سال گذشته درباره طرح آبرسانی غدير اعلام كرد كه اين طرح مشکل اعتباری ندارد و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی همچنان تاكيد كرد: هرگونه کوتاهی و سستی در رابطه با اجرای این پروژه از سوی مسئولان قابل قبول نیست.

به نظر می رسد الان باید کاری کرد تا مردم خوزستان در کنار گرمای شدید هوا و تحمل ریزگردها حداقل با مشکلات آب شرب دست و پنجه نرم نکنند. بالاتر از آن باید کاری کرد که یکبار برای همیشه این مشکل حل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر